Logo

Hjelp til hjemmekinooppsett.

Skriv et svar
09.11.2004 12.51.25 #1 av 10
Postet av: brudah
Jeg skal lage film/tv-rom i kjelleren. Har et kvadratisk rom som er ca 45 km stort, med murvegger. Rommet har bare noen få vinduer så det er enkelt å få det helt mørkt. Har sett litt rundt og kommet frem til at prosjektor vil være bedre en en plasmaskjerm. Funker prosjektor bra til vanlig tvtitting? Lurer så på om noen har noen tips på hva jeg burde kjøpe. Trenger alt fra prosjektor til lydannlegg. Hadde tenkt å bruke ca 40 000. Jeg bor i Hamar, noen som vet om noen gode forhandlere som kan hjelpe meg i området, eller bør jeg dra inn til Oslo for å handle? Og hvor? Er det noen som setter inn komplett annlegg eller bør man gjøre det selv?
Håper noen kan hjelp meg!!! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 13.32.08 #2 av 10
Postet av: mariusm
Prosjektor til vanlig tv-titting kan ofte bli litt "vell" om du skjønner hva jeg mener. Og du må i hvert fall ha en prosjektor med omstilling fra 16:9 til 4:3.

Av forhandlere kan jeg anbefale hifi-klubben. tror de har en butikk på Lillehammer. spør etter et oppsett med en denon forsterker, og dali eller b & w høyttalere. men ikke ha for store høyttalere i forhold til forsterkeren. da blir det ikke noe særlig trøkk.

hifiklubben setter opp anlegget for deg hvis du vil. viss du er helt blank på området kan dette være lurt
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 16.12.40 #3 av 10
Postet av: teknikeren
Det er en hi-fi butikk i lillehammer i hvertfall, tror den ligger rett ved mølla hotell, nermere bestemt kirke gata, en gate bortenfor kinoen og biblioteket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 17.08.53 #4 av 10
Postet av: mariusm
prosjektorer har jeg ikke noe særlig peiling på, så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg så veldig mye.

Vet at Benq har ganske gode prosjektorer og også Toshiba
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 17.58.11 #5 av 10
Postet av: Typhoon7
Skal du kun bruke anlegget til film eller skal det brukes til musikk også?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 18.38.15 #6 av 10
Postet av: brudah
annlegget kommer nok mest til å bli brukt til film. Musikk er ikke pri en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 21.41.42 #7 av 10
Postet av: teknikeren
Hvis det er betong/mur vegger så ville jeg ha laget et rom, dvs å sette opp stendere osv og så lagt gipsplater og selvfølgelig skikkelig gulv.
Dette koster mye penger hvis man skal leie folk til å gjøre det. Alt dette for å ikke få en helt jævlig lyd, slike harde materialer slynger lyden tilbake villt. Det går også an å henge opp store gardiner i hele rommet for nesten samme virkning.

Så når man har et rom ferdig så kan man kjøpe inn litt stash.

Men skal du bruke opp mot 40k så er det jo mye snadder å kjøpe.
Men anbefaler å finne ut hva du skal bruke på rom også handle anlegg etter den prisen.
Siden du spørr om noen kan sette opp et slikt anleg til deg så, ja det kan nok hi-fi klubben gjøre for deg og det koster penger. Det neste alternativet er å sette seg inn i bygging og tuning av slike systemer, det er jo halve morroa det.

I et slikt tilfelle så kanskje en reciver med romkorreksjon ville ha vært et godt alternativ for deg, yamaha, denon og noen til har jo slike funksjoner på sine recivere, har det selv på min denon avr 2805 og det fungerer som fy:)

Plasma vs prosjektor er vel en smaksak og det er vel ingen tvil om at prosjektor vil være det beste valget hvis du skal ha stygg stort bilde, men de bruker pærer og de lever i ca 2000-3000 timer alt etter og de koster rundt 3700-4700,- og med daglig tv titting og film seing så kan det fort bli en pære i året eller noe omkring der. Plasma derimot har en levetid på 30000 til 60000 timer. Anbefaler deg å selv se på plasma og prosjektorer for ditt bruk, man må nesten se det selv.

Ønsker deg lykke til :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 22.49.05 #8 av 10
Postet av: Typhoon7
Hadde jeg vært deg ville jeg tatt turen til Hifiklubben på Lillehammer og fått de til å sette opp forslag til deg.

Ville vurdert Denon AVR 2805 som reciever og tatt det fra der. Du har for eksempel gode utgangspunkt i Dali Suite ( både 1.7 og 2.8
), Dali Blue 6006 eller B&W DM603 S3 som fronthøytalere.

Se http://www.hifiklubben.no for mer info.

Det viktige er at du finner utstyr som du liker lyden av. Vi har alle forskjellig smak.

På bildesiden kanskje en Denon DVD-1400 eller DVD 1910.

Projektor muligens BenQ PE5120 eller Infocus ScreenPlay 4805.

Dette er bare forslag som sagt, det viktigste er å finne noe du selv liker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2004 09.02.23 #9 av 10
Postet av: brudah
takk for alle svarene! Skal ta alt med meg!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 16.03.35 #10 av 10
Postet av: brudah
Har sett rundt nå. Kommet til at jeg trenger en projektor til rundt 15 000 som har zoom, kan bytte mellom widescreen og 4:3 format. må også ha dvi inngang. og kunne brukes til valig tv... Hvilken bør jeg ta da? :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar