Logo

Hjelp til hjemmekinolyd

Skriv et svar
01.06.2008 20.17.56 #1 av 5
Postet av: beinlich
Hei, jeg er ny på forumet og rimelig fersk i gamet. Prøver å sette sammen en liten hjemmekino, men har blitt helt forvirret av alle mulighetene. Først en introduksjon til det egentlige problemet.
Tenkte å kjøpe en Yamaha rx-v861. Høytalerene som skal drives er patos basic 410 mk2 fronter, patos basic 210C mk2 center, pluss en høytalerpakke fra yamaha fra denne linken http://www.yamaha.co.jp/english/product ... sp440.html
Centeren i yamaha-høytalerpakken skal ikke være med siden jeg allerede har patoscenteren. Er Yamaha rx-v861 alt for svak til å drive dette?
Det som forvirrer meg mest er termene effektforsterker, forforsterker, surroundforsterker, forsterker, monoblokker osv.
Hvilke av disse kan kobles til en hjemmekinoreciver? Hvor nyttig er de for noen i min situasjon? Jeg lurer også på hvordan man kobler dette forsterkergreiene sammen med reciver og høytaler.
:-)
Vet at denne reciveren ikke har hdmi 1.3 og slikt. I første omgang bryr jeg meg ikke om dolby true hd osv. PS3 kan bare sende LMPCM uansett, og det er den BD-spilleren jeg har. Ser at Yamaha rx-v663 er i ca samme prisleie, men den er vel kanskje ikke noe bedre kjøp?
På forhånd mange takk til den/de som gidder å oppklare dette for meg.
PS: Busjettet er stramt, så om jeg er så heldig å få noen tips om noe sånn slags forsterkergreier er det fint om det er brukt/billig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2008 20.25.48 #2 av 5
Postet av: staffel
Bare lurte på en ting.. Du skriver du skal drive 9 høytalere fra en reciever som har 6 eller 7 utganger?

Tviler du trenger effektforsterker eller noe slikt til det du skal drive. Men skal du drive mer høytallere enn du har muligheten til som du skriver må du ha en en reciever til.
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2008 20.34.16 #3 av 5
Postet av: beinlich
Hei staffel :-)

Det var jammen et kjapt og fint svar. I linken ser man at høytalerpakken fra yamaha inneholder 5 høytalere pluss en sub. Som jeg skriver har jeg to patos fronter og en patos center. Centeren til yamaha skal skrotes siden patos sin er bedre. Jeg står da igjen med fire yamaha høytalere + tre patos høytalere + en sub. Yamaha rx-v861 er 7.1 eller 7.2. Så da skal dette ikke være noe problem, eller tar jeg feil?

Ellers takk for svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.06.2008 20.41.05 #4 av 5
Postet av: staffel
Nei det stemmer det=) burde gå fint det. Tror recieveren i seg selv er kraftig nok til å drive dette uten at du trenger noen effektforsterker ( den gir ekstra kraft til høytalerne du velger å koble den til).
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.06.2008 13.31.16 #5 av 5
Postet av: Zleepyme
Rxv 861 vil nok fungere fint på dette oppsettet. Effektforsterker eller effekt trinn kan man koble på f eks fronthøyttalerne for å få de til å yte sitt aller beste. Grunnen er, at reciverne mangler effekttrinnet, og i utgangspunktet ikke klarer å levere det som bor i høyttalerne alene. Men Yamahaen er strømsterk, og for mange er dette mer en nok lyd. Hvis du i tilegg kobler en eller to subber til, så har Rxv 861 drøssevis med lydinnstillinger sånn at du i første omgang ikke vil trenge å kjøre fulltone til frontene(dvs la subbene gjøre jobben på skikkelig dypbass) Effektforsterkere koster fra 5 laken som regel, og da er det to kanaler(front) Det finnes effekttrinn for alle syv, men de koster en god del. Monoblokker er også effekt trinn, men du må da ha to for å få stereo(eller syv for alle i oppsettet ditt) Det sier seg selv at pengebingen bør være solid for slike investeringer, men fordelen med oppsettet du har valgter at man kan kjøpe litt etter litt. Skal du ha bedre lyd i framtida, så trenger du ikke gjøre annet en å kjøpe en effektforsterker.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar