Logo

Hjelp til en helt uvitende person?

Skriv et svar
06.12.2005 03.07.08 #1 av 9
Postet av: aebriol
Heisann,

Jeg skal, på et eller annet tidspunkt rundt neste sommer / høst, kjøpe meg ny kvalitets tv og har tenkt å legge rundt 30 000kroner i det. Etter nøye studering av diverse guider har jeg forsåvdt kommet fram til hva jeg skal se etter der...

Men, i dag har jeg en gammel 28'' crt. I tillegg har jeg dekoder (for canal+), xbox360, og jeg skal i framtiden også ha playstation 3, muligens nintendo revolution, og blu-ray opptaker/spiller... dvs at min nye TV som skal kjøpes må så vidt jeg har skjønt det ha mulighet for mange tilkoblinger (skal gjerne også koble inn pc...).

Jeg har ikke noe slags stereoanlegg til tv i dag, har kun noen til datan som forsåvidt fungerer bra men ...

Har forsåvidt også planer om å kjøpe et surroundanlegg til min nye TV etter hvert men også en stor fordel hvis jeg kan kjøpe anlegget først og bruke det allerede nå...

Jeg bor i leilighet, og kan ikke spille spesielt høyt men jeg skulle gjerne spilt med høy kvalitet på middels styrke :).

Problemet er at jeg er helt totalt clueless når det kommer til musikkanlegg... så, hva trenger jeg? Og hvordan kobler man?
- Kobler jeg alle tingene (dekoder, dvd spiller, xbox360, ps3, osv) til TV og så TV til anlegg? Eller kobles alle tingene både til tv og anlegg?
- Hvilke komponenter trenger jeg til et surroundanlegg? Har forsåvidt skjønt at jeg trenger et høyttalersett men, forsterker? receiver? forforsterker? Her skjønner jeg dessverre null og niks ...
- Når det gjelder tilkoblinger, er det noe jeg må skjekke at TV'en har for å koble til anlegg, eller fungerer det uansett hva slags TV du har? Er det noen spesielle inn/utganger på en TV som fører til bedre lyd (som rgb, scart, component på bildesignaler).

Tja ... det var det jeg kom på, men jeg har sikkert glemt noe som jeg ikke visste var viktig :).

ps: Kunne tenke meg å bruke 10 - 15 000 på musikkanlegg totalt, og helst ikke bruke et system som krever en scart kabel da de to jeg har i dag på tv'en er i bruk allerede... og jeg har ikke spesielt lyst på noe med integrert dvd spiller da jeg har tenkt å ha meg blu-ray spiller (som også spiller dvd) neste år en gang, og xbox360 funker inntil da...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 03.41.46 #2 av 9
Postet av: Rikky
Hei, og velkommen til forumet!

Til et komplett surroundanlegg trenger du følgende:

Lyd:[list][*]Surroundforsterker/receiver (sistnevnte er rett og slett en forsterker med radio)[/*:m]
[*]2 stk fronthøyttalere, 1 stk senterhøyttaler, 2 stk bakhøyttalere og en subwoofer (helst aktiv, dvs med innebygd forsterker). Dette er et 5.1-oppsett (5 høyttalere+sub), du kan også utvide med en eller to ekstra høyttalere bak. Det går an å sløyfe enkelte av disse høyttalerene, og på stramt budsjett er det relativt vanlig å begynne med f.eks kun fronthøyttalere.[/*:m]
[*]Kilder til lyd/bilde, det være seg DVD-spiller, PC etc[/*:m][/list:u]
Når det har blitt sommer og kanskje høst tror jeg nok ikke du trenger å bla opp 30 000 for en bra TV, men det vil jo tiden vise.

En hjemmekinoreceiver har som regel innebygde videoswitcher, dvs at du kan koble alt utstyret ditt via receiveren og koble dette til TV-en med en eller to kabler, alt ettersom hvilke signaler du bruker og hvilke bildekonverteringsmuligheter receiveren har. Da vil du kunne switche på receiveren mellom f.eks DVD og Xbox og få bildet på TV-en, på samme måte som du kan switche mellom DVD og Xbox og få lyd fra valgte apparat til høyttalerne. Derfor er det ikke kritisk at TV-en du kjøper har nok innganger til alt utstyret ditt, men pass på at den har de "riktige" inngangene.

På receiveren er det vanlig med innganger/utganger for både s-video, kompositt og komponent, men det er også ønskelig med HDMI eller DVI. Sistnevnte er dessverre sjelden vare på dagens receivere, hvertfall i de rimelige prisklassene. HDMI og DVI er digitalt, og som regel å anbefale i stedet for de analoge alternativene. Det finnes imidlertid eksterne HDMI-switcher hvis behovet skulle være til stede, men disse er som regel ganske kostbare.

Kobling av lyd er enkelt, her bruker du digital tilkobling (optisk eller coax) der du har muligheten, dette må du gjøre for å få digital surroundlyd. Alternativet er vanlig RCA signalkabel for apparater uten digital tilkobling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 06.33.13 #3 av 9
Postet av: aebriol
Heisann og takk for svar.

Et par ting jeg lurer på som sikkert er selvforklarende for de som kan dette ...

Er det sånn at jeg kobler alle tingene inn i receiveren, og så kun den videre til tven? Vil det inkludere alle tingene, dvs, dekoder+xbox360+ps3+bluray spiller+pc ? Eller kun noen, i så fall hvilke? (dvs, må jeg sørge for å ha masse innganger på receiveren og ikke på tven?).

Vil receiverens kvalitet ha noe å si for bildekvaliteten på tven? Dvs, hvis jeg kjøper meg en fin hdtv, men kobler om receiveren, kan receiveren føre til dårligere bildekvalitet enn om jeg kobler rett til tv? Eller bare "router" den signalet videre etter det jeg ber den videresende og jeg må bare sørge for at det går høykvalitetssignaler inn til receiver, og så høykvalitetssignaler videre fra receiver til tv, mens receiveren i seg selv ikke bearbeider dem på noen måte?

Hva mente du med kilder - eller er det det jeg nevnte to avsnitt opp? Dvs, spillemaskiner pc dvd cd spillere+ mere ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 13.34.34 #4 av 9
Postet av: Rikky
Du har skjønt det. ;)

Bildekvalitet via receiver (evt ekstern videoswitch) blir bra, med DVI/HDMI blir det perfekt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 16.12.20 #5 av 9
Postet av: aebriol
Da er jeg bare litt forvirret men ...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310748&view=detailed

Hvis jeg ser på den for eksempel, så ser jeg:

1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - foran
1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran
1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - foran
1 x SPDIF-inngang ( TOS Link ) - foran
2 x høyttalerutgang for bakre senter ( banan/spade x 2 ) - bak
1 x utgang til senterhøyttaler ( banan/spade x 2 ) - bak
2 x utgang for bakre høyttalere ( banan/spade x 2 ) - bak
4 x utgang for hovedhøyttalere ( banan/spade x 2 ) - bak
1 x SPDIF-utgang ( TOS Link ) - bak
2 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak
3 x SPDIF-inngang ( TOS Link ) - bak
1 x skjermutgang ( 4 pin mini-DIN ) - bak
1 x skjermutgang ( RCA phono ) - bak
1 x 7,1-kanals lydinngang ( RCA phono x 8 ) - bak
1 x 7,1-kanals lydutgang ( RCA phono x 8 ) - bak
2 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak
1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak
4 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - bak
2 x kompositt video/lyd-utgang ( RCA phono x 3 ) - bak
4 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - bak
2 x S-videoutgang ( 4 pin mini-DIN ) - bak
1 x lydinngang dreieskive ( RCA phono x 2 ) - bak
2 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak
1 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak
2 x utgang for surround-høyttalere - bak

Og blir noe forvirret da det ser ut som om enkelte ting står to ganger ...

Så... hvis jeg ser på en receiver, hva skal jeg se etter for:
- inngang fra xbox360/blu-ray spiller/analog dekoder/digital dekoder
- utgang til tv / fra? tv for bilde / lyd

Noe jeg la merke til er at det står utgang for diverse høyttalere men ikke subwoofer krever den noe spesielt eller er det bare dårlig forklart i denne oversikten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 16.33.05 #6 av 9
Postet av: pnerbye
1 x 7,1-kanals lydutgang ( RCA phono x 8 ) - bak

Dette betyr at det er 8 lavnivåutganger bak:
H - Front
V - Front
Center
H - Surround
V - Surround
H - Surround Back
V - Surround Back
Subwoofer

Til disse kan du koble effektforsterkere og høyttalere bak disse igjen. Eksempelvis er jo en aktiv subwoofer en forsterker og 1 (eller flere) høyttaler(e).

Du må jo også lete etter innganger som passer til utstyret du skal koble til, og utganger ifht. TV/Projektor. Husk også at receiver ikke alltid klarer å vise feks det som kommer INN på s-video UT på kompositt. Da må receiver kunne konvertere fra et medium til et annet.

Det populære nå er å koble projektor mot receiver med HDMI. Et eksempel på receiver som kan konvertere signaler fra s-video, kompositt og komponent til HDMI er Denon AVR-3806. De som har HDMI er ganske dyre.

Den Yamaha'en du viser til kan "komposittvideo til S-videokonversjon, konvertering fra kompositt- til komponentvideo, konvertering fra S- til komponentvideo" ser det ut til på linken du postet. Hvis du kobler projektor/TV til receiver med komponent kan du vise alle kilder som er koblet til receiver med s-video, kompositt eller komponent.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 17.25.58 #7 av 9
Postet av: aebriol
Sikkert dumt spørsmål, men hva er forskjellen på komponent og hdmi ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 20.11.08 #8 av 9
Postet av: pnerbye
"aebriol" skrev:Sikkert dumt spørsmål, men hva er forskjellen på komponent og hdmi ?


http://www.hjemmekino.no/leksikon/leksi ... x?letter=K
http://www.hjemmekino.no/leksikon/leksi ... x?letter=H

;)

Søk litt på google også så finner du ut mere.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 20.45.34 #9 av 9
Postet av: aebriol
Sånn jeg forstår det ... (mulig jeg tar feil her) ... så vil jeg altså bruke komponent fra diverse kilder inn til receiver, og så en hdmi (optimalt, alternativt komponent) fra receiver til tv ?

Fordelen slik jeg skjønner det med hdmi ut er at det da kun går 1 ledning fra receiver til TV. Er det noen kvalitetsforskjell? (i følge det jeg leste så sto det vel at hdmi er optimal kvalitet, men hvis man bruker komponent inn til receiver, hvordan blir det da bedre enn komponent ut til tv?).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar