Logo

hjelp med valg av receiver

Skriv et svar
24.01.2009 07.40.22 #1 av 10
Postet av: egomeme
Hei! Jeg trenger litt hjelp med valg av receiver.Jeg har hatt spherex surround anlegg,men forsterkeren ble ødelagt så jeg sitter
igjen med de 5 satelittene.Jeg liker lyden i dem og vil gjerne fortsette å bruke dem.Signalkildene jeg har tenkt å bruke på
receiveren er:Ps3,xbox360 (uten hdmi),pc,altibox tuner.I tilegg kan jeg nevne at jeg har en Sharp 42" Lcd tv med en hdmi inngang.
Slik jeg har tenkt det,er at jeg vil kople alt med hdmi untatt 360 som må kobles med komponent til receiver og så fra receiver til tv ens ene hdmi inngang.trenger altså minst tre hdmi inn og en hdmi ut på forsterkeren.Lyden fra de 5 satelittene vil vel også
bli i tynneste laget så jeg må nok kjøpe en sub i tillegg,tips: aktiv eller passiv?pris ca 5-6000 for receiver og sub.Vil det være lurt
å kjøpe en god fronthøyttaler i tillegg??Er det noe jeg har misforstått?Hvordan går det med signalet fra 360en,blir det omformet
og sendt ut gjennom hdmi til tv,eller må jeg nøye meg med å kople den til med optisk og vil jeg ikke da miste true-hd signalet?
Hva med aktiv sub ,går det an med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376565#ProductTabs sammen med denne??
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333976
Setter stor pris på alle råd og vink!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2009 04.04.21 #2 av 10
Postet av: Zleepyme
Reciveren du har valgt ser bra ut i forhold til prisen. Burde ikke være noe problem å kombinere dette med subben du har valgt ut heller. De fleste subbene er aktive da de fleste reciverne har passiv signalutgang for disse. Gode fronthøyttalere er aldri å forakte. Det finnes mange gode å velge i. I og med at du har valgt en relativt rimelig reciver, så vil jeg anbefale å se litt på disse
http://www.surround.no/product/468643/_ ... lossy.html

Har selv x-box360 som kjøres inn på reciver via komponent, og lyd via optisk. lyd og bilde kjøres sammen og ut igjennom HDMI til tven på en valgt kilde på reciveren. Hvis jeg skjønte spørsmålet om å miste true hd fra xboxen, så tror jeg ikke den kjører ut noen annen lyd en vanlig Dolby Digital, altså ikke noe True HD.

Good Luck! :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2009 11.59.48 #3 av 10
Postet av: egomeme
Takk for svar!Du har selvsagt rett,jeg måtte vel hatt HD add on for å hatt noe mer å sende inn enn den optiske kan takle.Den Sony
receiveren jeg fant ,ser ut til å være det rimeligste alternativet med gode tilkoplingsmuligheter (puh) og både true-HD og DTS master audio.yamaha 663 som jeg egentlig hadde tenkt på ,ser ut til å koste vel en tusenlapp mer med ca same/same specs.Det jeg er mest usikker på er hvordan jeg skal koble pc`en til uten at det blirtull med synkronisering.Det er en nvidia hd-audio sak i
listen over maskinvare resurser,med tilhørende hdmi utgang,som jeg tenkte å forsøke med.Hvis jeg forstår rett sender den hdmi utgangen bare audio .Hvis jeg ikke får det til må jeg vel bruke den gode gamle mini jacken .Bildet fra pc må jeg nok sende direkte
til skjermen med vga slik jeg gjør nå.Det er dvi utgang på skjermkortet (nvidia 8650) som jo eventuelt kunne blitt sendt inn på
forsterkeren,men er usikker på om receiveren takler å få en hdmi m lyd og en med bilde inn, uten å gå i surr he-he.Bilde signalet
skal vel bare gå by pass,så det funker kanskje.Men er litt tvilende som sagt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2009 18.13.00 #4 av 10
Postet av: Zleepyme
Yamaha reciveren er litt dyrere ja, og ser ikke ut som den har så mye forskjeller. Bortsett fra at veldig mange har kommet med lovord om den reciveren. Men Sony har alltid hatt mye for pengene, og bra kvalitet på sine recivere, så det er vel ganske så enklelt valg.
Har selv hatt samme utfordringene. Kjørte Dvi/HDMI fra skjermkortet til reciveren, men fikk problemer med skaleringen hvis jeg rebootet pcen. Så jeg Kjører lyden til reciveren via Digital koaksial, og HDMI/DVI fra pc til tven. Da kommuniserer skjermkortet med programmvaren i tven og gir optimal oppløsning. Har selv ikke opplevd noe problem med synkroniseringen av lyden på f.eks tv serier o.l.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2009 18.42.03 #5 av 10
Postet av: egomeme
Jeg testet dvi til hdmi på tv,men skaleringen ble feil her også.Tv en har bare en hdmi som ps3 er koblet til.Pc tar seg av den eneste
vga tilkoblingen,så har vært nødt til å nøye meg med scart fra 360 og tv-tuneren.Så det å kunne bruke receiveren som en slags
hdmi hub slik at jeg får hd bilde fra alle kildene er en viktig grunn til å kjøpe ny receiver (i tillegg til bedre lyd selvsagt).Er nok flere en meg som har sluppet opp for hdmi kontakter på tv en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 12.08.53 #6 av 10
Postet av: Zleepyme
Uten å vite så alt for mye om den reciveren, så vil jeg si at man kan vel kalle reciveren for en aktiv HDMI switch, da alt kobles inn på den og man har bare en kabel fra den til tv. Så når du bytter kilde på fjernkontrollen til reciveren, så vil den bytte mellom både lyd og bildekanalene du har koblet til. Å koble 360 til tv via scart er en meget dårlig løsning, men dette vil bli mye bedre hvis du kjøper denne reciveren og f.eks kobler komponent(Rød Grønn Blå+optisk)til reciveren. Som en midlertidig løsning kan man kanskje sjekke om tv har komponent inngang for å få bedre bilde fra 360en til tven(istedet for scart) Da vil du også få utnytte oppløsningen til 360en.
Hvis tven har vanlig PC inngang(RGB) så ville jeg ha brukt den hvis den ikke har dedikert DVi/HDMI inngang. Skaleringen må man kanskje justere manuelt i den avanserte skjermmenyen. 1360x768 pixler med 32bits fargeoppløsning er ideelt på en standar HD skjerm. 1920x1080 på en FULL HD skjerm. Merk at dette kan variere fra skjerm til skjerm.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2009 17.46.18 #7 av 10
Postet av: egomeme
Har kjøpt receiver,og gikk til slutt for en yamaha 663.God lyd men har store problemer med å få automatikken til å skille mellom
de to hdmi`ene som er tilkoblet.alt hadde vært så mye enklere visst det hadde vært en bryter til å slå over fra hdmi 1 til hdmi 2.
Jeg får knote litt med det.så ordner det seg vel.
P.S Det er bildet fra alt i box tuneren som bare dukker opp på flatskjermen av og til,og da helst hvis jeg skrur av strømmen på ps 3.
360 dukket heller ikke opp før jegh flyttet den fra dvd til dvr
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2009 22.15.47 #8 av 10
Postet av: Zleepyme
"egomeme" skrev:Har kjøpt receiver,og gikk til slutt for en yamaha 663.God lyd men har store problemer med å få automatikken til å skille mellom
de to hdmi`ene som er tilkoblet.alt hadde vært så mye enklere visst det hadde vært en bryter til å slå over fra hdmi 1 til hdmi 2.
Jeg får knote litt med det.så ordner det seg vel.
P.S Det er bildet fra alt i box tuneren som bare dukker opp på flatskjermen av og til,og da helst hvis jeg skrur av strømmen på ps 3.
360 dukket heller ikke opp før jegh flyttet den fra dvd til dvr


Har du to kilder inn på samme HDMI kanal? Er ikke sikker på om jeg skjønnte spm...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 16.26.36 #9 av 10
Postet av: egomeme
Nei,har bare en i hver hdmi.Tror problemet var at begge var tilordnet under dvd ,etter at jeg gikk inn i menyen og skiftet den ene
til dvr så ordnet det seg.Har forøvrig koplet xbox360 slik du sa og det fungerer kjempebra,endelig hd-bilder fra den også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2009 23.48.30 #10 av 10
Postet av: dimo
Hei! Trenger litt anbefaling/info om eventuelt valg av receiver/forsterker.
Har skaffet meg Pioneer 5090H plasma tv og Panasonic BDP35 blue-ray spiller. Har i tillegg xbox 360, nintendo wii og pc koblet til tv'en. Alle disse komponentene er koblet til tv'en via hdmi (bortsett fra wii'en, som er koblet via av-kompositt med høyest mulig oppløsning). Problemet og flaskehalsen i systemet er at tv'en er koblet til en gammel yamaha ax-590 stereoforsterker med to dali concept 6 høytalere. Det er kun en billig anaolg signalkabel koblet fra tv'en til forsterkeren som styrer lyden på alle disse komponentene. Går utifra at jeg da går glipp av veldig mye opprinnelig god digital lyd fra de opprinnelige spillerne?

Mitt dilemma er at jeg kun skal ha disse to høytalerne og ikke surround pga av blant annet plassmangel. Men finnes det allikevel nyere type forsterker/receiver med kun 2 kanaler(stereo) som har hdmi ingang og dermed kan prossesere lyden uten tap ut i de to dali høytalerne mine. Og er det i det hele tatt noen vits i å eventuelt bytte forsterker hvis jeg ikke skal ha mer en stereo uansett?
Vil lyden bli veldig mye bedre selvom jeg kun fortsatt ønsker stereo oppsett (2kanals lyd)? håper noen kan gi meg noen nyttige råd eller tips angående dette... på forhånd takk:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar