Logo

Hjelp, jeg vil bygge kinorom

Skriv et svar
24.11.2008 16.47.28 #1 av 4
Postet av: pettsorg
Jeg har et rom med innvendig mål 3,5m x 3,5m. Synest det er for lite, men kanskje kan det gå bra?

Håper på innspill før jeg går videre med planleggingen.

Rommet har 3 rene vegge, den fjerde med vindu. Takhøyde 2,40m.

Det eneste jeg har sett på er prosjektor. Har ikke for mye penger og har derfor fattet interesse for Epson EMP-TW700.

Må jeg kle veggene med noe spesiellt, eller beholde de som de er.
Jeg har 3 lecavegger m/10 cm isolasjon innvendig, og platekledt og tapetesert.
Siste veggen er trevegg m/10cm isolasjon og platekledt og tapetesert.
Trenger tips ang farger på vegger, om det er nok å male tapeten.
Hva med taket. Farge på tak. Har hvite takplater.
Over takplatene er det dobbelt lag med gipsplater opphengt i lydbøyler. 20 cm isolasjon over gipsen, mur over det.

Om jeg klarer å få plass, ønsker jeg to sitterekker, den ene forhøyet.
Størrelse på lerret. Male lerret på veggen eller "ekte" lerret. Plassering av lerret fra gulv eller tak.
Trenger jeg noe spesiellt på gulvet?
Lydutstyr må også på plass uten å skrape kontoen helt.

Ønsker med andre ord tips og forslag fra A til Å.

Får legge ut bilder her etterhvert, om jeg blir så godt hjelpt at jeg setter igang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 10.08.39 #2 av 4
Postet av: roffe
Du har et ganske lite rom, men etter min mening ikke FOR lite.

Det første du bør tenke på er to ting: Lyddemping og lyddemping. ;-) For å være mer presis:

1. Hvilke krav stiller omgivelsene til lydlekkasje fra hjemmekinoen. Hvis du har ømfintlige omgivelser bør du i størst mulig grad bygge et tett rom som isolerer lyden inne i hjemmekinorommet. Når du har et så lite rom kan en rom-i-rom løsning være vanskelig. Forsøk uansett å lage rommet tett og veggene stive (mange går for doble lag gipsplater med spesielt dempende lim mellom i vegger og tak). Gulvet er en historie for seg, men trinnlydplater med flytende gulv er en god ide. Selv har jeg i mitt lille rom kompromisset mye på dette, siden rom-i-rom vil stjele for mye veggplass. Bassen forplanter seg nesten uansett i bygget, men den kan dempes en del med nevnte rom-i-rom-løsning.

2. Lyddemping, eller mer spesifikt akustiske tiltak for lyden i rommet er noe man bør tenke på i alle rom. Her bruker mange scenemolton (et tykt bomullsstoff) på veggene for å dempe diskantrefleksjoner. Selv bruker jeg i tillegg rockwool akustikkplater i rommet jeg har planlagt (som er mindre enn ditt).

Anbefaler at du leser hvordan andre har gjort det før deg. Det er mange fine byggetråder i dette forumet og andre steder på nettet.

Lykke til! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 20.34.57 #3 av 4
Postet av: pettsorg
Takker for innspill.

som du ser av det jeg skrev er det temmelig godt isolert i taket. rommet ligger i kjelleren der jeg hadde leilighet tidligere. Det er ikke "boligrom" over. Der har jeg bad med betonggulv.
I rommet som jeg vurderer å lage til er det flytende golv, som du anbefaler, med dobbelt lag styropor, krysslagt, og spon med gulvbelegg oppå.
Siden det er betongvegger isolert med rockwool og sponplate på 3 vegger, er det bare siste vegg igjen. Den går inn mot en bod og er som nevnt en trevegg isolert med 10 cm rockwool og sponplate på begge sider.
Har lest en del i forumet og er mest giret på å legge mørk filt på veggene, og gjerne noe lignende i taket.
Er redd rommet blir litt kort til to seterekker, den ene forhøyet.
Hvor stor plass bør jeg beregne pr seterekke. Hvor stort lerret er i så fall å anbefale.

Finnes det noen bra og enkle tegneprogram, helst gratis, som jeg kan laste ned.
Har noe datakunnskap så det hadde vært morsomt å få tegnet det, gjerne i 2D eller 3D så jeg får "se" rommet før jeg begynner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 22.32.34 #4 av 4
Postet av: roffe
Tegneprogram?

Forsøk Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar