Mye riktig i det du skriver, selv om jeg har et mer balansert syn på dette.
Det er slik at veldig mange, først og fremst pga mangel av plass og penger, velger å bygge et anlegg som de bruker til både Hifi og hjemmekino. Da blir det naturlig å finne komponenter som passer til begge to.
Det er også slik at det finnes ikke nok stoff (les: komponenter) her i Norge for å skrive bare om ren hjemmekino. Men som deg synes jeg at det er litt synd at de ikke skriver mer om produktene rettet mot hjemmekino alene. Eller skriver mer om proffe kinoer (det er vel der en del referanse produkter blir brukt).
Jeg synes at det er skrevet i Hjemmekino er ganske bra ift Lyd&Bilde og spesielt Fidelity. I tillegg tester de i et veldig bra test rom på Økern. Jeg har lest et par Fidelity i det siste og det er så lett å se at de mangler en del tekniske kunnskaper. Noen ganger skriver de rett og slett åpenbare feil, det blir så irriterende!
"pmo" skrev:Mitt inntrykk er at HI-FI folk ikke liker tekniske fakta. Da ville man ikke kunne teste powerkabler f. eks til flere tusen kroner og påstå at det forbedrer kvaliteten på anlegget. Liker heller ikke den litt nedlatende holdningen man har til de som har teknisk kompetanse.
Uttalelser som "alle som har studert elektronikk en halv time er uenig" etc provoserer meg litt.
Noen få ganger har det vært tester med tekniske målinger men da har det vært skrevet av gjesteskribenter som jeg tror er utlendinger. Vel jeg lever jo med det og kanskje er vi håpløst mindretall vi som ønsker oss målinger, hva vet jeg.
Hifi folk liker en del av tekniske fakta men ikke mye. Mulig at de er fordi de ikke har nok teknisk kunnskap for å virkelig forstå de, jeg vet ikke?
Som jeg har sett er de veldig opptatt av vekt og andre kriterier som har ikke noe å gjøre med lydkvalitet. De gir ut frekvensresponsen noen ganger uten å vise hvordan den ser ut (har du variasjoner ala +-20dB så er målingen ikke verdt noe som helst...).
Folk som har teknisk kompetanse er farlige: de kan faktisk beviser det de skriver. Da blir det ikke noe 'magisk' i et produkt. Hvis målingene viser at du har et dårlig produkt (uansett pris) så hvordan skal du forklare at den er vel verdt de 60k du spør for?
Hvis du åpne et high-end CD spiller og finne ut at de bruker en billig drivverk og har bare byttet et par komponenter og trafoen for å gjøre det bedre enn den som koster 10 ganger mindre, hva skjer da?
Og vi begynner ikke en gang å snakke om ABX tester som stort sett er umulige å utføre i hifi verden
Hva er de redd for? Å faktisk finne ut at prisen/vekt/utseende/produsenten betyr ikke noe?
Det er akkurat hvorfor jeg spør: hvorfor et det så vanskelig å måle audio komponenter på en måte som ligner på det som er gjort med video komponenter?
Det ser ikke ut som det skader PJ eller TV markedet at folk som Gorm utfører dype tester og kalibrerer dem for å viser hva disse produktene er gode for.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony