Logo

Her er din nye tv hverdag

Skriv et svar
12.06.2007 10.19.36 #1 av 12
Postet av: VannMann1
Da har endelig Riks tv sluppet innholdet og priser i sin nye digitale tv pakke :


http://www.na24.no/propaganda/media/article1108171.ece



Dette var vell ikke så spennende at man vil bruke 189 Kr pr mnd'e på ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 10.33.40 #2 av 12
Postet av: petre2006
Spørs om jeg gidder å fortsette å brenne av 450,- til CD og 350,- til ViaSat når jeg får omtrent det jeg ser på idag til langt under halve prisen, og i tillegg er det HDMI på tuneren, muligens full støtte for HTPC samt at jeg vil få 70% rabatt om jeg skal ha en til i kinoen min.

Dette er et steg i riktig retning for min del, nå er jeg lei av å ha to bedritne elendige møkkabokser fra CD og VS som ikke er brukenes til resirkulering engang.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 16.16.21 #3 av 12
Postet av: Torja
Helt enig med deg petre2006, et helt greit kanalvalg for min del også. Ellers så vil jeg se filmer på DVD eller Blu-Ray også.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 22.21.56 #4 av 12
Postet av: Rune
Absolutt et alternativ til kabel-TV for mange. Spesielt syns jeg det er viktig at man kan velge utstyr selv.

Bare synd at heller ikke det digitale bakkenettet vil sende i ekte 16:9. (det vil også ha "4:3" oppløsning)

Men det kan jo virke som det aldri vil komme bortsett fra på HD sendinger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2007 20.00.13 #5 av 12
Postet av: Bobben
"Rune" skrev:Absolutt et alternativ til kabel-TV for mange. Spesielt syns jeg det er viktig at man kan velge utstyr selv.

Bare synd at heller ikke det digitale bakkenettet vil sende i ekte 16:9. (det vil også ha "4:3" oppløsning)

Men det kan jo virke som det aldri vil komme bortsett fra på HD sendinger.


Da måtte i tilfelle oppløsningen vært 1024x576 som fører til kvadratiske pixler (pixel aspect ratio 1:1) ved 16:9 sending ( 1024:576 = 16:9). Det vil nok aldri skje og årsaken er ganske enkelt at produksjon av standard definisjon skjer i 720x576. Ingen standard definisjons tv kanaler vil levere bedre enn 720x576 likevel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2007 20.33.16 #6 av 12
Postet av: Rune
"Bobben" skrev:
"Rune" skrev:Absolutt et alternativ til kabel-TV for mange. Spesielt syns jeg det er viktig at man kan velge utstyr selv.

Bare synd at heller ikke det digitale bakkenettet vil sende i ekte 16:9. (det vil også ha "4:3" oppløsning)

Men det kan jo virke som det aldri vil komme bortsett fra på HD sendinger.


Da måtte i tilfelle oppløsningen vært 1024x576 som fører til kvadratiske pixler (pixel aspect ratio 1:1) ved 16:9 sending ( 1024:576 = 16:9). Det vil nok aldri skje og årsaken er ganske enkelt at produksjon av standard definisjon skjer i 720x576. Ingen standard definisjons tv kanaler vil levere bedre enn 720x576 likevel.


Korrekt, men siden vi skal ha dette systemet sikkert i all overskuelig fremtid så ville vi fått stor glede av dette med nedskalering fra HD. (som er ekte 16:9) I tilegg ville man jo sluppet interlacing hvis man satset på 576p (såkalt EDTV))
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2007 18.57.30 #7 av 12
Postet av: Bobben
"Rune" skrev:
"Bobben" skrev:
"Rune" skrev:Absolutt et alternativ til kabel-TV for mange. Spesielt syns jeg det er viktig at man kan velge utstyr selv.

Bare synd at heller ikke det digitale bakkenettet vil sende i ekte 16:9. (det vil også ha "4:3" oppløsning)

Men det kan jo virke som det aldri vil komme bortsett fra på HD sendinger.


Da måtte i tilfelle oppløsningen vært 1024x576 som fører til kvadratiske pixler (pixel aspect ratio 1:1) ved 16:9 sending ( 1024:576 = 16:9). Det vil nok aldri skje og årsaken er ganske enkelt at produksjon av standard definisjon skjer i 720x576. Ingen standard definisjons tv kanaler vil levere bedre enn 720x576 likevel.


Korrekt, men siden vi skal ha dette systemet sikkert i all overskuelig fremtid så ville vi fått stor glede av dette med nedskalering fra HD. (som er ekte 16:9) I tilegg ville man jo sluppet interlacing hvis man satset på 576p (såkalt EDTV))


Du har et poeng med 576p selv om det er et veldig dårlig alternativ til HDTV. En HD produksjon i 720p kunne nedskaleres og sendes som 1024x576p 50fps (som muligens ikke er støttet i H.264). HD produksjon er mye mer kostbart så det muligens lite sannsynlig at en TV kanal ville betale for HD produsjon for kun å sende 576p. Bakkenettet vil uansett få et stort problem dersom det ikke i løpet av kort tid blir tilgjengelig HDTV sendinger nå som alle de fleste andre operatørene vil tilby HDTV.

MPEG4 part 10 (H.264) level 3.0 main profile som DVB anbefaler til standard definisjon har ikke kapasitet til 50 progressive bilder i sekundet. Den klarer kun 25p som ikke er nok for TV (bra nok for film siden det ikke er noen vits å sende film i 50p). En må opp på MPEG4 part 10 level 3.1 main profile for å støtte 720x576p 50fps og det vil ikke nødvendigvis være støttet i masseprodusert DVB hardware som RiksTV vil være helt avhengig av.

MPEG4 part 10 (H.264) level 4.0 main profile som DVB anbefaler for HD er begrenset til 720p 50fps, 1080i 25fps. 1080p 50fps er f.eks. ikke støttet i DVB hardware/chipsets men 1080p 25fps skal være supportert.

Dersom RiksTV boksene ikke har alt for dårlig scaler så vil oppskalering til HD gi bedre resultat enn SD. Min Humax HDCI-2000 gir hvertfall betydelig bedre bilder i alle situasjoner når SD oppskaleres til 1080i (sammenliknet med 576i på en Pioneer XA507). Det ser ut som oppsampling&filtrering/interpolering i mottageren reduserer
MPEG artifacts og gjør bildet mye mindre grovkornet. HD boksen til Canal Digital gjør ikke slik oppskalering bra (bildet blir veldig "soft", horisontale striper i tekst osv.).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2007 19.25.50 #8 av 12
Postet av: Rune
Fin info med de forskjellige DVB standardene.

Som dine argumenter underbygger veldig godt er nok ikke valget at RiksTV skal sende 4:3 gjort på eget grunnlag, men fordi standardene som er valgt (og finnes) ikke støtter 16:9.

Jeg vil anta at sende 576p uansett ikke vil være uaktuellt da det vil gjøre at det bare vil være plass til 9 kanaler i bakkenettet isteden for 18.

Desverre tror jo det er SD sendinger man må leve med i minst 95% av sendingene da bakkenettet ikke har plass til flere kanaler.

Når det gjelder kostnadene til HD produksjon så tipper jeg at innen 10 år så produseres alt i HD uansett og da er det nok ikke noe billigere å skalere ned til 576i enn 576p.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2007 21.19.02 #9 av 12
Postet av: Shanks
Interessant å merke seg at pakken RiksEkstra (som inneholder Canal+ pakken) ikke inneholder Canal+ Sport 2, kun Canal+ Sport 1. På samme måte inneholder den kun to av de tre filmkanalene. Hos kabel-/satelittleverandørene får man alt.

Jeg tror RiksTV skal få problemer med å konkurrere med Canal Digital og Get.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 05.35.24 #10 av 12
Postet av: Rune
Grunnen til færre kanaler er jo mangel på plass. Nå tror jeg heller ikke at de direkte konkurrerer med kabel-TV fra Canal Digital og Get, men heller parabol og for de som ikke har noe.

Er selv oppvokst på et sted med 4000 innbyggere hvor mestparten av bebyggelsen ligger i satelittskyggen grunnet et stort fjell i sør. Dette gjorde at alt jeg hadde var NRK og TV2. Kabel-TV var heller ikke tilgjengelig. Hadde jeg fortsatt bodd der ville jeg slått til med en gang for dette vil være en stor revolusjon.

Nå bor jeg heldigvis i Oslo, med kabel-TV men jeg tror fortsatt at jeg muligens vil skaffe meg en boks. Dette fordi at boksene mest sannsynlig vil bli mye bedre enn kabelboksene. (skal vel egentlig ikke så mye til)

Vet også om slektninger med parabol som kommer til å bytte til RiksTV for å slippe parabolen på veggen og for å slippe boksene. (kjøpe TV med innebygd). For de fleste er dette de kanalane folk ser på.


Digital bakkenett guiden er nylig oppdatert med info om bitrate og MHP
http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer_dvbt.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 07.36.09 #11 av 12
Postet av: Shanks
"Rune" skrev:Er selv oppvokst på et sted med 4000 innbyggere hvor mestparten av bebyggelsen ligger i satelittskyggen grunnet et stort fjell i sør. Dette gjorde at alt jeg hadde var NRK og TV2.


Nesten samme her, kun NRK1 på det aktuelle stedet. Ifølge dekningskartet til NTV blir det ikke tv-signal overhodet når de analoge signalene slukkes. Forhåpentligvis er dette kun en unøyaktiget i dekningskartet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.03.27 #12 av 12
Postet av: Bobben
"Shanks" skrev:
"Rune" skrev:Er selv oppvokst på et sted med 4000 innbyggere hvor mestparten av bebyggelsen ligger i satelittskyggen grunnet et stort fjell i sør. Dette gjorde at alt jeg hadde var NRK og TV2.


Nesten samme her, kun NRK1 på det aktuelle stedet. Ifølge dekningskartet til NTV blir det ikke tv-signal overhodet når de analoge signalene slukkes. Forhåpentligvis er dette kun en unøyaktiget i dekningskartet.


Der det er satellittskygge og ikke dekning fra bakkenettet og det heller ikke er kabeltv eller iptv skal det i følge konsesjonen settes opp satellittskygge sendere.

http://www.paneda.no/pressrelease.jsp

Se punkt 5.2 i utlysningsteksten
http://www.norsk-dtvforum.com/DTT-konse ... et_SD1.pdf
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar