Logo

Heng flatskjermen riktig

Skriv et svar
29.12.2005 21.33.13 #1 av 8
Postet av: Berit
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/12/29/453382.html
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2005 11.33.09 #2 av 8
Postet av: Ulven_
jeg så denne først dagen etter at jeg hadde hengt opp tv'en min..
Jeg kjøpte meg en Amoi 37" lcd, og er så langt veldig fornøyd med den.
Vi stod lenge å lurte på hvor høyt vi burde henge den, og til slutt så hang vi den opp der vi mente at det var best..
Men ser nå i ettertid at 1 meter fra gulvet til bunn av tv'en var litt for høyt ja..
Kjipt når man har skrudd inn 4 solige skruer inn i veggen, noen stygge huller som ikke lar seg tette så lett (i hvertfall ikke bli usynlige).
Jeg kan senke feste litt bak på selve skjermen, men da vil veggfestet bli synlig over tv'en, det er også kjipt..

Noen som har tips til hvordan skjule de stygge hullene i veggen, eller skal jeg bare la den henge der den henger tro.. :-)
Med vennlig hilsen
Freddy Ulvseth
30.12.2005 11.54.42 #3 av 8
Postet av: T2
Hva slags materiale har du i veggen? Dersom det er gips, så er det ikke noe problem. Det er bare å tette hullene med gips, sparkle og male.
30.12.2005 12.58.32 #4 av 8
Postet av: kWern
Angående hullene iveggen: Har du festet i mur eller gips, er det jo ikke store problemet - som sagt er det bare å sparkle og male. Med trepanel kan det bli litt verre, da det kan være mer synlig, særlig hvis du har trehvitt eller beiset med synlig trestruktur. Et tips da, kan være tremasse, eller trelim med treflis som passer nogenlunde.
Eventuelt kan du ha et bilde eller en hylle der hvor de øverste hullene var, men i og med anbefalt høyde er bordhøyde (75cm) i underkant av bildet, er det jo ikke mer enn en 25 cm ned du flytter skjermen (fra 1 meter), så dette er vel ikke så greit.
30.12.2005 13.41.04 #5 av 8
Postet av: Ulven_
Det er det som er problemet, her er det brukt noen gamle plater som har tapet/belegg ferdig klistret på hver enkelt plate, så er platene satt sammen og malt oppå..
Det skal sies at det er litt huller der fra før etter forrige eier tydeligvis var glad i hyller og hadde plenty av dem, så da kan jeg evt. sparkle dem igjen til vi skal pusse opp..
Får se i løpet av helgen hva jeg gjør..
Med vennlig hilsen
Freddy Ulvseth
30.12.2005 17.45.41 #6 av 8
Postet av: hostebo
Hei,
jeg fikk følgende oppskrift når jeg kjøpte flatskjerm: bruk et metermål og sjekk hvor høyt øynene er fra gulvet når du sitter i sofaen, dette tilsvarer midt på skjermen.(eventuelt kan det plusses på 5 cm) I mitt tilfelle ble det 110 cm, og jeg brukte det som mal, da havnet skjermens underside 73 cm over gulvet, så det høres fornuftig ut med 70-75 cm.
Jeg er meget godt fornøyd med den høyden, akkurat passe. Ser ellers på hjemmekinosidene at skjermene henger altfor høyt etter mitt syn. Ikke ser det akkurat vakkert ut heller, men det er en annen skål.

mvh
Harald
31.12.2005 19.46.21 #7 av 8
Postet av: eolaih
Jeg ville anbefale å henge nedre kant av skjemen/TV i øyne høyde. Da vil den henge litt høyere en dagbladets anbefaling. UT fra en kino/hjemmekino vurdering, så vil bilde virke større og du får mer den rette opplevelsen. Men skal en se TV hele dagen så kan det sikkert være lurt å henge den noen cm'lenger ned. Men for å se de gode filmene, så blir opplevelsen bedre. Jeg flyttet TVen min opp, fra 50cm til 100, og er kjempe fornøyd. Stor forskjell på film opplevelsen!
snart utlært ?
01.01.2006 09.28.26 #8 av 8
Postet av: hostebo
1m fra nedre kant er alt for mye, da blir skjermen hengende for høyt og en får etterhvert kink i nakken. Ikke ser det særlig vakkert ut heller. Kan ikke forstå hvorfor filmopplevelsene blir bedre av den grunn, hvis du ikke sitter veldig langt fra skjermen da. I lengden er rådene fra som sto i Dagbladet og som kom fra en fagmann best å følge. Prøv midt i mellom 50 cm og 1 m du så skal du se det blir bedre å se på skjermen.

mvh
Harald
Skriv et svar