Logo

Hei og hopp

Skriv et svar
27.03.2004 01.15.54 #1 av 5
Postet av: Photon
Hei der, tenker på å sette i gang med å lage noe hjemmekino lignende greier, og skal ikke bruke så altfor mye penger på det.
Nå er jeg helt ny i faget her, har lest litt rundt med har fortsatt ingen aning om hva linser er, og kontrast osv.
Prosjektoren skal brukes 100% til dvd avspilling, muuligens litt tv også, men primært blir det dvd'er.
Nå over til saken, tenker at selve prosjektoren burde ligge under 15k i pris, lerretet må vel være 16:9 siden de fleste filmer liker widescreen best.
Har sett litt på den X-1 og den ser jo bra ut, rommet selv er rundt 4-5m fra enda til annen og prosjektoren kan plasseres hvor som helst i rommet antagelig, har allerede noen greie høytaller sett 5.1THX som jeg skal bruke, og en pioneer dvd spiller som støtter dts osv.
Så jeg må jo ha en prosjektor som kan sammarbeide bra med dvd'en min :)
Takker på forhånd for alle innslag og håper dere kan guide meg igjennom dette
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2004 01.33.22 #2 av 5
Postet av: Raziel
Løsningen er vel enkel: kjøp deg en X1. Det eneste som kan være et problem med den er at den ikke er en dedikert 16:9 projektor, men 4:3. Dvs. at du mister litt av dens maksimale oppløsning når du spiller noe i 16:9. Og sorte streker oppe og nede?

Kjøper du deg en X1, anbefales det sterkt at du kjøper deg en komponent til VGA kabel. Da X1 ikke har komponent utgang. Alternativt kan du jo bruke S-Video, men bildekvaliteten blir jo verre da, om den er merkbar kommer vel ann på øyet som ser. Og det er jo avhengig av hvilke utganger DVD-spilleren din har.

Såvidt jeg vet er X1 ganske plasseringsvennlig. Og om du har en 4-5 meter til rådighet kan du da få et stort og fint bilde.
har dere sett Stimpy?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2004 03.43.33 #3 av 5
Postet av: Photon
takker for svar!
finnes det ingen alternativer til X1 hvis jeg vil ha en dedikert 16:9 prosjektor? Eller må jeg langt opp i pris da?
Og når det gjelder lærret, funker det med en rullgardin liksom, eller er det anbefalt å investere i noe som er lagd for prosjektorfremvisning?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2004 03.49.57 #4 av 5
Postet av: Photon
har foresten en pioneer dv-454
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2004 10.23.44 #5 av 5
Postet av: Hi-Fil
"Photon" skrev:
finnes det ingen alternativer til X1 hvis jeg vil ha en dedikert 16:9 prosjektor? Eller må jeg langt opp i pris da?
Og når det gjelder lærret, funker det med en rullgardin liksom, eller er det anbefalt å investere i noe som er lagd for prosjektorfremvisning?


Skal du ha ekte 16:9 og like god bildekvalitet må du vesentlig opp i pris.
Når det gjelder lerret kan jeg anbefale Greyline. Disse fåes kjøpt som "pull-down" (manuell og motorisert), som rammespent og i løpemeter. Det er en perfekt kombinasjon til X1.
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar