Logo

HDMI skjermkort med 8-kanals lyd

Skriv et svar
27.12.2007 19.55.24 #1 av 3
Postet av: Sceolan
Heisann.

Fant ut her om dagen at jeg ikke får spilt av HD-DVD med True-HD lyd her om dagen, da hverken forsterker eller lydkortet mitt støtter dette :-/. Men så leste jeg om forsterkeren at det var bare å få avspilleren til å konvertere signalet til LPCM, og at dette må kjøres via HDMI.

Har lest meg frem til at endel nye hovedkort støtter 8-kanals lys over HDMI. Men så ser jeg også at nvidia skjermkort med HDMI støtter 8-kanaler, f.eks dette - http://global.msi.com.tw/index.php?func ... at2_no=136

"..8-channel digital audio with 5 Gbps of bandwidth provided". På alle ATI kort jeg har sjekket står det bare 5.1... Synes det er rart, når et så billig kort som jeg linker til har 8-kanals... Noen som vet noe om dette?

Er det noen merkbare forskjeller mellom bildekvaliteten på nvidia og ATI? Krever det mye av skjermkortet for å kjøre 1080p, eller er det bare hovedsaklig CPU det går på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 20.11.27 #2 av 3
Postet av: Rune
Jeg antar at det bare beskriver de generelle egenskapene til HDMI når de sier 8 kanals lyd. Antar at det i teorien kan sende over 8 kanals PCM lyd. Gjelder bare å få noe software som kan dekode HD lyden til PCM.

Når det gjelder bildekvaliteten på skjermkortene så har det vel forandret seg fra år til år. Vet ikke hva som er regnet som best nå. (når man snakker om bildekvalitet, ytelse er det vel nvidia som leder)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 23.11.38 #3 av 3
Postet av: petre2006
Mye tyder faktisk på at ATI er best på film og HD, mens nVidia er bedre på 3D. Lest litt rundt på nettet, og sitter med det inntrykket akkurat nå.

Abit hovedkortet jeg har fått fingrene i har HDMI 1.3a og drives av nVidia's Pure Video kontroller. Jeg kommer tilbake med erfaringer straks kombispilleren duller opp.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar