Logo

HDMI 1.2 til HDMI 1.3

Skriv et svar
28.08.2008 18.11.17 #1 av 3
Postet av: spinat
Jeg starter nå med et hjemmekino prosjekt i min kjeller. Etterhvert som jeg snuser rundt for å finne komponenter til prosjektet dukker det opp flere spørsmål.....

Jeg har i dag en H/K 745 reciever og System Audio høytaler (med nordost kabler)i 5.1 oppsett.

Jeg er relativt sikker på at min H/K 745 har HDMI 1.2 og når jeg nå skal anskaffe prosjektor og blu-ray spiller ser det ut som om dette blir en utfordring..... Har lest om HDMI 1.3 og "alle" de features dette gir.

Spørsmål 1.
Siden min receiver KUN har HDMI 1.2 blir det vel en flaskehals ved valg av nye komponenter. Optimalt skal vel prosjektor og blu-ray kobles til min H/K 745 reciveren.

Noen gode forslag til løsning?

Spørsmål 2.
Er det noen som har erfaring med plassering av prosjektor (linsen) hengende i samme høyde som toppen av lærret (keystone..)
Er litt redd for at jeg ikke får justert nok på keystone for å tilpasse bildet 100%

Har mange spørsmål til men de finner jeg sikkert svar på i forumet :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2008 21.14.41 #2 av 3
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

1. Bildemessig har det ingenting å si at receiveren kun har 1.2. Hvis bildet blir degradert gjennom receiver så har det ingenting med HDMI versjonen, men heller med programvare/bildkretser i receiver. Jeg har ikke hørt noe om at disse HK Receiverne på noen måte skal degradere det.

2. Hvilken projektor har du? Keystone bør ikke brukes i det hele tatt da det reduserer skarphet og oppløsning.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2008 13.12.19 #3 av 3
Postet av: spinat
Jeg skal kjøpe prosjektor i 20-25.000,- klassen. Prøver å finne et godt kjøp, men er langt fra sikker.

Jeg har lest/hørt at prosjektorer er innstillt (linsemessig) slik at de skal stå 40cm over lerret - stemmer det?

Dersom man ikke kan det så må man benytte keystone...?

Mitt rom er 3,8 x 5 m og jeg må senke taket til ca. 220cm. Jeg kommer til å beholde 240 cm høyde bakerst i rommet slik at jeg kan sette prosjektorfestet så høyt som mulig og få linsen så nært taket som mulig.

Jeg skal kjøpe rammelærret med en høyde på 135-145 cm og for å få litt plass under til reciver og senterhøyttaler må nok lærret henge så høyt som mulig.

Noen tips/oppklaringer?

I tillegg, forslag til prosjektor (100% lyskontroll i rommet)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar