Logo

HDD opptaker via TV med bakkenett funksjon

Skriv et svar
17.01.2008 11.37.38 #1 av 6
Postet av: knetland
Jeg har ergret meg lenge over at jeg må koble min HDD opptaker via en vanlig dekoder, for så videre til TV. Dermed må jeg bytte kanal på dekoder, hver gang jeg vil spille inn noe annet på HDD opptakeren. Alt var mye enklere før når jeg hadde "analog" kabelTV. Da stakk jeg bare antenneledning fra veggen, og rett i HDD opptakeren, og kunne dermed spille inn fra alle kanaler.

Nå ser jeg at en del TV'er kommer med integrert bakkenett "dekoder". Betyr dette at jeg nå kan koble HDD opptakeren min til TV'en, og "søke opp" alle kanalene? Noen som har erfaring med dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2008 11.53.08 #2 av 6
Postet av: teebee
du burde du kanskje endre HD opptager til HDD opptager da HD for mange leses som High Defintion mens HDD er Hard Disk Drive.
trur ikke du kan kan gjøre som med de gamle signalene og ta opp fra en kanal og se på en anne. jeg regner med at det nye digitale bakkenettet er koded så man må ha en dekoder for å se programmene. eneste løsningen for dette er om utstyret har 2 eller flere tunere.

men jeg er ikke sikker på dette, så andre burde bekrefte dette.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2008 19.27.12 #3 av 6
Postet av: knetland
Nå har jeg fikset det.

ja, du har trengt en dekoder for bakkenettet. Men i den nye TV'ene til Sony, så er jo denne integrert i TV'en. Og hvis jeg da trekker en scart ledning fra TV'en, ned til HDD opptakeren, så skulle jo det i teorien gå.

Men, som du nevnte så hadde det vært kjekt om noen kunne bekreftet/avkreftet dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2008 19.30.50 #4 av 6
Postet av: Rune
De nye tv-apparatene vil ikke hjelpe med dette. Man vil fortsatt da være avhengig kun å ta opp det man ser på TV.

Ikke før man får en HDD opptaker med innbygd og godkjent tuner for det digitale bakkenettet vil det kunne løses. Jeg håper det skjer innen et par år. Jeg selv tar altså opp fra anlog kabel-tv rett og slett fordi brukervennligheten er såpass mye bedre enn forskjellen i bildekvalitet hvis jeg skulle drevet å tatt opp fra dekoderen.

Innebygd HDD i dekoder kan være en løsning for noen, men problemet er å få lagret unna ting man vil ta vare på. I min husholdning brennes det sikkert ut 50 plater i året av søppel-TV.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2008 15.27.16 #5 av 6
Postet av: frakri
Ser du tar opp fra analoge signaler, men hva skal en gjøre når de analoge signalene blir borte. Eks. Get i Drammen. Analoge signaler blir borte i September 2008.
Borettslaget fikk tilbud om Digitale signaler og gikk for det , uten å fortelle at med standart boks kunne vi ikke ta opp til Hardisk opptager eller gammel VHS. Det en da må gjøre er å leie en PVR boks til en gitt pris pr. mnd. men slik jeg forstår det kan en fremdeles ikke bruke en harddisk opptager med brenner for å brenne enkelte serier en gjerne vil ha.
RiksTV har enda ingen PVR boks og det tar nok tid før den kommer.
Har blant annet en LG RH277HB Harddisk opptager som kan komprimere i MPEG4 som RiksTV bruker.
Noen forslag til løsning av dette eller er jeg/vi fortapt som siste år kjøpt HD Tv og Harddiskopptagere.
Frank
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 09.12.03 #6 av 6
Postet av: tha_lode
Du kunne jo kutte den gordiske knute ved å kjøpe deg en programmerbar fjernkontroll istedet. Min Logitech harmony kan programmeres til å skru på alt som trengs og stille riktige inngangsvalg på alle komponentene (TV og receiver) med en knapp.
Me likey very much
!
Kona har til og med blitt vant til den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar