Logo

HD Software

Skriv et svar
12.05.2008 16.15.58 #16 av 30
Postet av: petre2006
"bomholt" skrev:Nero 8 støtter også både Blue-Ray og HD DVD avspilling.

Nei, den støtter kun BD, ikke HD DVD. Likevel, i betaversjonen av 8 som låg ute for nedlasting i to uker var det støtte for HD DVD. Noen var så lure å tok var på den, og flyttet over de nødvendige filene over til fullversjonen av 8, de får det til :-) Finnes som en liten 'lurepakke' der utepå det mindre lovlige området av internett. Fikk så vidt testet det, men PowerDVD er etter min smak ikke på nivå med WinDVD9 AKKURT NÅ.

"bomholt" skrev:Så noen som hadde kjøpt et Geforce 8200 hovedkort, kun fikk det til å virke skikkelig med Nero 8.
For dårlig i 2008, og ser ikke helt klare linjer her om det så er tilfelle.

"bomholt" skrev:Noen som vet når Windows Media Player vil komme med støtte for Blue-Ray?

Ja, det var det da.. hehe, tror $teve 'Adolf' Balmer og Bill $nill skal langt ned i kjelleren om Micro$oft skal implementere noe Java i deres produkter.. hihi, det hadde vært dritdigg om de faktisk måtte ta det steget!! Da skal jeg f"&¤ meg le meg skakk, husker bare $teve Balmers raseriutbrudd sist gang det var snakk om noe java i Windows, mannen var jo ikke kontrollerbar på direktesendt fjernsyn! Vel, tilbake til saken, hvis det så skjer blir det heller Cyberlink/Corel eller noen andre som vil implementere codecs for WMC, WMP og MCE, tror ikke i min villeste fantasi at Micro$oft vil vurdere det en gang.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2008 16.40.40 #17 av 30
Postet av: orso
Grunnen til problemet med Geforce 8200 skyldes at det ikke er kommet en offisiell driver enda. Det vil nok bli rettet på. Blir forøvrig gal av å vente på disse nye hovedkortene.

Har du mulighet til å sjekke om man kan legge inn DSP plug-in i WinDVD9? Det er viktig for min del. Tror ikke det er mulig i PowerDVD. I Meedios ville jeg tro det går ann.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2008 21.30.36 #18 av 30
Postet av: petre2006
Jeg vil rette meg selv! Jeg leste 'PowerDVD 8' og ikke Nero 8 som du skrev, my bad! Sorry!! Huff! :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.12.2008 08.04.48 #19 av 30
Postet av: petre2006
Tenkte å friske opp denne tråden her, for å fortelle litt om MINE opplevelser av de ulike HD pakkene jeg har fått anledning og tid til å teste den siste uken. Ikke store greiene, men ett kjapt overblikk med plusser og minuser. Dere vil fort se, at det ikke finnes noe optimalt....enda... Jeg har forøvrig, brukt de siste utgavene som er tilgjengelig for nedlasting og prøve (trial eller demo kaller noe det)

Test Hardare (av betydning)
AMD 9350e Phenom X4 CPU
Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkort (AMD 780G (HD3200)+SB700 chipsett)
2GB Crucial BAllistix PC8500 minne
LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L optisk drev
Asus Xonar HDMI 1.3 HD lydkort
Windows Vista Home Premium SP1

avspilt på en fullHD LCD BenQ LCD monitor (1920x1080p)

SÅ..

CyberLink PowerDVD 8 Ultra http://www.cyberlink.com/multi/products ... en_US.html (7 av 10 poeng)

Den eldste i 'klassen', og er alltid i forkant på nye standarder. Denne utgaven har testens lekreste GUI, hvis man er svak for sterke farger og store knapper. Det går dårlig i butikken deres, og de har skrudd ned prisen med 25%. Koster nå (desember 2008) 75 daler.

Dette la jeg merke til i min minitest:

+ Lekkert og logisk GUI
+ Relativ rask på BD (ni sekunder)
+ Lynrask på DVD
+ Bra utnyttelse av HD akselerasjon på grafikkkort (lav CPU load)
+ Bra på vanlig DVD bilde
+ FØLES 'best' på BD bilde..
+ Bredest støtte av de ulike multifjernkontrollene på markedet
+ Testens beste på hurtigtaster
+ Støtter alle lydformater (inkludert HD formatene) men fikk det ikke til å spille av mot lydkortet..(hdmi) Dette utbedres nok snart.
+ Hardware nøytral

- Ikke støtte for HD DVD (de fjernet faktisk støtten fra versjon 7 til denne (8)).. DET er svakt
- Implementeres IKKE i WMC og/eller MCE
- Tyngst av de tre å starte, og bruker definitivt mest resurser av PC
- Reagerer noe tregt på noen kommandoer (f.eks pause og eject)
- Har en lei tendens til å crashe til tide og utide.. Fikk to 'hikker' i denne lille testen på ti munutter og ene resulterte i BSOD*
- Mye oppgraderinger, HELE tiden

Corel WinDVD 9 Plus Blu Ray http://store.corel.com/webapp/wcs/store ... &langId=-1 (8 av 10 poeng)

Litt misvisende tittel på produktet, siden den faktisk ikke bare støtter Blu Ray, men det meste av format som er kommet. Vel, noe skal man da kalle produktet sitt. Går tydeligvis ikke bedre i den butikken, og de har også nå i desember 2008 skrudd ned prisen noe. Koster 80 riksdaler.

Dette la jeg merke til i min minitest:

+ HELT RÅ på DVD (SD) materiale. Egenutviklet HD skalerings fuksjon, som utnytter grafikkchippen til det ytterste (både ATI Avivo og nVidia PureVideo). DVD ser NESTEN ut som ekte HD. Du vil bli 'lamslått' når du ser dine gamle DVD'er på nytt her.
+ Bra på BluRay/HD DVD (egentlig like bra som de to andre)
+ Virker kontant på alle kommandoer
+ Lekkert GUI (hvis du like det helt ryddig og rent)
+ Rask installasjon og lett å komme igang
+ Bruker lite resurser, fantastisk utnyttelse av hardware akselerasjon (best i klassen)
+ Bred og god avdeling for videreutvikling, gode og sjeldne oppdateringer ( = kvalitet )
+ Grei på hurtigtaster

- Støtter IKKE HD lydformatene, hverken software messig eller støtte for lydkort som kan ta seg av det. Den downsampler.
- Lagrer ikke alltid instillingene man 'applyer' eller 'lagrer'..
- Implementeres IKKE med WMC eller MCE
- Noe treg på BD og HD DVD (klokket den inn på 15 sekunder begge format)
- Dyrest
- Siste mnd har de begynt fordelaktig å utvikle for Intel grafikkkort (ikke ATI og/eller nVidia), men det merkes lite foreløpig

ArcSoft TotalMediaTheatre http://www.arcsoft.com/products/totalmediatheatre/ (8 av 10 poeng)
Skal du ha alt, pakket i en og samme pakke, men på bekostning av kvalitet, så er dette ditt riktige valg. Vil nok forbedre ting ettervert, men er fremdeles litt i betaverdenen virker det som (stabilt er det likevel). Disse sliter nok mest for tiden, og har skrudd pakken ned til 70 blanke daler.

+ Eneste som integreres i VMC og MCE, fullstendig smertefritt, og DET er en fordel skal du ha 'WAF' på plass.
+ Testens lekreste GUI om du skal imponere noen (her er det heftig Java i bunn)
+ Raskest å starte opp
+ Raskeste på BD/HD DVD ( 6 sekunder )
+ Støtter alle lyd format - støtter alle bilde format - støtter HD hardware, både bilde og lyd på HDMI
+ Merkes lite på bruk av resurser
+ Billigst
+ Lite bugs

- Ikke spesielt imponerende på DVD (sammenlignet med de to andre pakkene)
- Litt udefinert lyd, men skal gi de en sjanse da det virker som om de jobber intenst for tiden med de nye lydformatene.
- Fordelaktig utvkling mot ATI og til dels nVidia (ikke Intel), men de jobber SAMMEN med ATI og nVidia og det er bra på sin måte.
- Finner ikke noen måte å implementere denne mot en Harmony fjernkontroll.. Tror det ligger i at den er litt ny enda.
- Lite oppdateringer enda.. Går noe tregt der, men hvorfor forandre på noe som virker (pleier jeg å si ;-)
- Reagerer ikke alltid like raskt på komandoer
- Håpløs på hurtigtaster

Skal jeg summere opp, og finne hvem som bør kjøpe hva, så tror jeg listen er som følger:

Cyberlink PowerDVD 8:
Hvis du har kun behov for BluRay, og en DVD i ny og ne er nok dette pakken for deg. Litt usikkert rundt dette med HD lydformatene, da det ikke virket i denne testen når den faktisk fikk hardware den kunne benytte seg av. Har du en solid HD DVD samling du vil spille av, så styr langt unna denne pakken (finnes likevel en workaround her, PM meg for en 'gråsone' detalj)

Corel WindDVD 9 Plus Blu Ray
Er du på utkikk etter nær HQV bilde på DVD'ene dine, er dette det naturlige valget. Jeg ble lamslått før i år, men ble bergtatt IGJEN under denne testen. Helt suveren på SD. MEN, har ikke støtte for de nye lydformatene, men downsampler både BD og HD DVD lydsporene.

ArcSoft TotalMediaTheatre
Skal ting 'bare virke' og vil du ha høy 'WAF' så er dette pakken for deg. Tror ikke du skal belage deg på så fantastiske bilder/lyd som på de to andre, men styrken med denne pakken er som nevnt.. den 'bare fungererer'

Personlige preferanser:
Jeg hadde nok valgt Corel WinDVD da den har suverent beste bilde på SD materiale, og at den utnytter hardwaren til det ytterste. Når det er sagt, så holder jeg døren oppe for 'nykommeren' ArcSoft som har ett voldsomt potensiale om de klarer å holde seg flytende. De jobber intensivt mot både ATI og nVidia, samt at de jobber sammen med/leverer softwaren som er sydd for HD lydkortet fra ASUS. Cyberlink PowerDVD er det 'sirkreste' valget, jeg vet hva jeg får, men kontra WinDVD på SD materiale (min samling består av 99% DVD'er) så blir det foreløpig en liten knapp på WinDVD for min del.

God helg, og god jul

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.12.2008 21.49.44 #20 av 30
Postet av: striky
Du skriver at WinDVD er den eneste med 24p-støtte, det er feil. Både PowerDVD og TMT spiller 24p uten problemer.

Jeg har kjøpt både TMT og PowerDVD, og bruker disse om hverandre. De brukes utelukkende til Blu-ray, software-dekoding av HD-lyd. Ingen merkbare forskjeller på lyd eller bilde. TMT er klart raskest på manøvrering mellom klipp (f.eks. mellom trailerne i starten). Det hender av og til at enkelte disker ikke vil spilles av i TMT (stopper i loading), men dette blir alltid fikset i softwareoppdateringer. PowerDVD virker å være litt i forkant på dette området.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 09.56.26 #21 av 30
Postet av: petre2006
Hei du,

Du skriver at TMT fikser DVD'er med oppdateringer, men faktum er vel at de sjelden/nesten aldri kommer med oppdateringer. Jeg rettferdigjør dette med at de gjør en skikkelig grundig jobb i bunn når de først slipper en oppdatering, noe f.eks Cyberlink og Corel har mye å lære av (ikke helt våkne på de ulike avdelingene der tror jeg)

Ellers, ang. /24 , så er jeg ikke helt sikker. Grunnen er enkel; Jeg har ikke panel/PJ som støtter dette, og hadde ikke mulighet for å teste dette. Gikk så til de tre respektive produsentenes hjemmesider, og prøvde å lese meg fra til det, men fant altså ikke noe om det. Lar det stå slik i min minitest, til noen kanskje kan finne 'bulletproof' på at det Striky sier stemmer.

Takk for komentar, håper noe av testen var brukanes for noen :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 10.29.36 #22 av 30
Postet av: striky
"petre2006" skrev:Hei du,

Du skriver at TMT fikser DVD'er med oppdateringer, men faktum er vel at de sjelden/nesten aldri kommer med oppdateringer. Jeg rettferdigjør dette med at de gjør en skikkelig grundig jobb i bunn når de først slipper en oppdatering, noe f.eks Cyberlink og Corel har mye å lære av (ikke helt våkne på de ulike avdelingene der tror jeg)

Ellers, ang. /24 , så er jeg ikke helt sikker. Grunnen er enkel; Jeg har ikke panel/PJ som støtter dette, og hadde ikke mulighet for å teste dette. Gikk så til de tre respektive produsentenes hjemmesider, og prøvde å lese meg fra til det, men fant altså ikke noe om det. Lar det stå slik i min minitest, til noen kanskje kan finne 'bulletproof' på at det Striky sier stemmer.

Takk for komentar, håper noe av testen var brukanes for noen :-)

Petter


Tro meg, begge støtter 24p. Hvis ikke, hadde jeg ikke brukt dem. 24p er et must. PowerDVD har vel ikke hatt "offisiell" støtte for det før nå, men det har nå uansett fungert.
Jeg syns det er bra at Cyberlink kommer med jevnlige oppdateringer, greit å slippe å vente månedsvis på å få spilt av en "vrien" Blu-ray.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 18.17.17 #23 av 30
Postet av: petre2006
"striky" skrev:
Tro meg, begge støtter 24p. Hvis ikke, hadde jeg ikke brukt dem. 24p er et must. PowerDVD har vel ikke hatt "offisiell" støtte for det før nå, men det har nå uansett fungert.
Jeg syns det er bra at Cyberlink kommer med jevnlige oppdateringer, greit å slippe å vente månedsvis på å få spilt av en "vrien" Blu-ray.


JEg finner fremdeles ikke noe offisiell beskrivelse av at de støtter /24, men siden du insiterer og tydeligvis har panel/PJ som støtter dette siden du har fått det til å virke, så skal jeg endre dette på minitesten.
Ang. oppdateringene til Cyberlink (og Corel forøvrig) så kan det sikkert være fint med ofte, men jeg påpeker at de har fått rimelig tyn 'der ute' p.g.a. for ofte oppdateringer med for lite fiksing og for mye ''bugs'' på ting som gjerne virket FØR oppdateringen kom. Den aller største fordelen med Cyberlink sin pakke er helt klart at den er fullstendig hardware nøytral, og hadde de kunne utnyttet dette litt bedre så hadde de vert den soleklare valget av software. Siden de nå har valgt å IKKE gjøre det, åpner det opp for nye slik som TMT og gamle travere som WinDVD (som har vert avlivet mange ganger før)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2008 22.20.01 #24 av 30
Postet av: orso
Virker som meningene spriker enormt, men registrerer at få på avsforum i USA bruker WinDVD. Vet ikke om det skyldes manglende støtte for HD audio pr. dags dato eller andre årsaker.

Her er en kommentar:

"WinDVD is TERRIBLE. I've tried it a few times and it has NEVER worked for me. If you are worried AT ALL about DVD playback, you want to use something like Zoom Player with ffdshow filters. It is the ONLY way to get DVD upscaled to look really good, the "new" WinDVD is a very poor attempt at "commercializing" what you can do with ZoomPlayer and a lot of time."

Er det noen som har sammenlignet SD DVD på WinDVD opp mot ffdshow?

Hos meg er det bare tull nå med WinDVD, men tror nok det skyldes grafikken på hovedkortet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2009 08.46.11 #25 av 30
Postet av: petre2006
Fikk sjansen å reise hjem til Orso på selveste nyttårsaftenen.. Veldig artig å være hjemme hos noen som deler en hifi interesse :-) Vel, du fikk vel svar på noe av det du skrev i dette innlegget? Kan vel legge til at du finner mye meninegr om ALLE programmer når alt kommer til alt. Blir artig å følge med fremover, men det som er sikkert er at du må ha lysten og viljen til å prøve og feile hele veien for å finne det som er beste for dine øyne og øre.

Har vel aldri sammenlignet ffdshow mot windvd, på SD, men har sett ffdshow spille det av og ble ikke sittende på bakken og lure på hva som 'slo meg i bakken' slik som jeg opplevde med WinDVD og dens håndtering av SD.

Men, vet dere hva? (tror dere skjønner hva jeg skulle ha skrevet etter her, så jeg lar være)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2009 09.14.29 #26 av 30
Postet av: orso
Det er jo synd man ikke kan prøve Blu-ray versjonen av de ulike programmene før man kjøper. Men jeg er uansett meget fornøyd med bilde fra WindDVD. Det jeg ikke har vært fornøyd med er de diverse problemene jeg har hatt. Det meste av det har nå løst seg etter at jeg fikk låne et dedikert skjermkort fra petre2006.

Forøvrig dumt at jeg ikke fikk demonstrert litt musikk for dere. Det hadde vært morsomt med tilbakemeldinger på hvordan det låter med akustiske tiltakene jeg har gjort. Vi får ta det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 17.46.41 #27 av 30
Postet av: orso
Lastet i dag ned demo versjon av PowerDVD og TMT. TMT fikk jeg ikke til å virke i det hele tatt. Fikk en beskjed om at det var noe feil med lyd applikasjonen min når jeg startet programmet, men det er det jo ikke. Det bare hengte seg opp når jeg skulle starte film. Dårlig inntrykk.

PowerDVD fikk jeg sansen for. Virker stabil og fint brukersnitt. Dessuten virker den med hardware acceleration i extended desktop i et dual screen oppsett! Det gjør ikke WinDVD. I WinDVD må jeg bruke en skjerm for å kunne aktivere HA. Bravo PowerDVD.
Drev og skiftet litt frem og tilbake mellom PowerDVD og WinDVD, men det er vanskelig når man ikke har de ved siden av hverandre og bedømme. Kan virker som om fargene og kontrasten er noe høyere med WinDVD og at bildet er en anelse skarpere, men jeg er ikke sikker. Brukte ulike ATI kort når jeg testet.

Ellers så oppdaget jeg noe nytt i dag. Hardware acceleration i begge programmene har sin bieffekt. På mørke konsert DVDer er det must for meg å ha HA aktivert. Hvis ikke får jeg masse striper. På film av ansikter ser jeg derimot at huden ikke henger hundre på prosent med ved bevegelser når HA er aktivert. Det forsvant helt da jeg deaktiverte HA på både begge avspillerne. Kanskje derfor entusiastene sverger til andre løsninger som ffdshow osv.? Jeg har en Panasoniv PV600 plasma hvis det skulle ha noe betydning.

Hvis det er noen som har litt efaring med ulike løsninger i forhold til SD, så hadde det vært greit å høre. Må si meg godt fornøyd med SD fra WinDVD, men er alltid åpen for bedre alternativer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2009 21.53.24 #28 av 30
Postet av: cliveng
"petre2006" skrev:Fikk ikke fred i sjelen og prøvde ut WinDVD 9+ idag likevel. Og, for å si det veldig enkelt. WinDVD 9+ er nå den nye referansen min. PowerDVD 8 ligger nok litt bak, og hvorfor det?:

Positivt:
1. Støtte for alle HD format, både optiske (BD og HD DVD) og filer.
2. Et GUI som overgår det meste jeg har sett til dags dato. Helt vannvittig nydelig og ryddig, kjapp navigasjon.
3. Lynnask, ikke noe dikkedarier og venting (4sek på BD, 5 sek på HD DVD og 4 sek på DVD)
4. Implementerer seg med AnyDVD HD
5. Virker som de har bedre utviklet motor i bunn, bedre score på både HQV PAL og HQV BD, uten tvil.
6. Prisen er omtrent den samme som PowerDVD
7. Bugfri, dette crasher ikke til alle tider :-)
8. XP og Vista kompalitet.
9. Fjernkontroll styring som faktisk virker 100%!! Det er første gang for meg :-)

Negativt:
Ikke implementering med hverken MCE eller WMC, må startes utenom.

Snart skal jeg få testet TotalMedia's Theatre, men tviler allerede før at den kan overgå dette. Selv om den etter sigende skal kunne implementere seg med WMC og MCE.

Petter


Slik kan du integrerer WinDVD9 i Windows Media Center. Fungerer også med Windows 7 og den har et meeeget bra MC!

http://www.ac-stealth.co.uk/downloads/NewStrip/NewStrip.exe

When you run the installer, it will add one new folder to your C:\ drive (StartMenu) and one new file (install from c) do not rename these new entries.

Run the (install from c) Batch file and confirm registry changes, thats it the new strip is added.

You will now see a new folder in your C:\ Directory (new_Strip) inside here you will find the uninstaller for the newStrip and a folder containing the required files.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2009 07.59.02 #29 av 30
Postet av: petre2006
Takker for tips Cliveng! Slikt er med å bidrar, og har du lignende guider til PowerDVD og andre (TMT integrerer seg uansett) så post dem her! :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2009 22.18.32 #30 av 30
Postet av: cliveng
"petre2006" skrev:Takker for tips Cliveng! Slikt er med å bidrar, og har du lignende guider til PowerDVD og andre (TMT integrerer seg uansett) så post dem her! :-)

Petter


Sliter faktisk i disse dager med å få noen til å virke med WIndows7. Noen som har fått til å spille en BD i WIn7?

cliveng
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar