Logo

Harddisk-opptaker (middels prisklasse)

Skriv et svar
17.01.2008 08.26.13 #1 av 14
Postet av: totta
Hei,

Jeg tenker å skaffe meg en harddisk-opptaker, og er villig til å betale ca 3000 kr.

Kriterier som er interessant for meg er:
- Mulighet for avspilling av mp3, DivX-filmer, visning av bilder osv.
- Helst en brukervennlig funksjon for visning av bilder og spilling av musikk (jukebox-funksjon).
- Helst USB-inngang, for å kunne slenge inn filmer, musikk og bilder fra minnepenn.
- Enkel i bruk.
Størrelse på HD er ikke så viktig.

Er det noen som har noen gode anbefalinger i denne sammenheng?

Jeg har lest at Sony, Pioneer og Panasonic er de som oftest anbefales når man skal ha HD-opptaker. Jeg har sett på noen av Sony sine maskiner, som ser veldig grei ut. Men jeg har lest at disse er plaget meg viftestøy. Noen som vet hvor plagsom denne viftestøyen er i praksis?

Takker for svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2008 18.24.43 #2 av 14
Postet av: Myflyyy
Hei

Jeg har nå hatt Sony RDR-HX750 i 4 dager. Den er divx-sertifisert, har usb-inngang, kan spille av mp3-filer og vise jpegs. Jukebox-funksjonen finnes men jeg har ikke testet den. Den kostet kr 2819 inkl. frakt hos netonnet.no og jeg er svært fornøyd med opptakeren så langt. Jeg var også litt nervøs for dette med viftestøy etter å ha lest klager om dette, men jeg ble positivt overrasket på den fronten. Liker opptakeren veldig godt ellers også, den er enkel i bruk. De eneste tingene jeg har å utsette er

1: en bitteliten bagatell som går på at den i følge Hjemmekino.no har 40 timerblokker, mens den i virkeligheten "bare" har 32 som jo også holder i massevis.

2: den vil av en eller annen grunn ikke spille av alle dvd-ene jeg brente på min forrige dvd-opptaker. Den spiller av noen, men ikke alle og jeg skjønner ikke hvorfor. Den vil heller ikke spille avi-filer selvom det står i bruksanvisningen at den skal kunne det. Mulig det er noen innstillinger jeg må fikse på her. Den er fremdeles ny så har ikke fått sjekket alt ennå.

Lykke til:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2008 18.34.32 #3 av 14
Ett lite tips er å lese denne testen i Teknofil slik at du vet hvordan enkelte modeller kommer ut:
http://teknofil.no/wip4/6_tester_kremen ... l?id=22938

Lykke til med kjøp av HDD-Opptaker!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2008 22.23.38 #4 av 14
Postet av: totta
Takk for tilbakemeldinger :D

"Myflyyy" skrev:Hei

Jeg har nå hatt Sony RDR-HX750 i 4 dager. Den er divx-sertifisert, har usb-inngang, kan spille av mp3-filer og vise jpegs. Jukebox-funksjonen finnes men jeg har ikke testet den. Den kostet kr 2819 inkl. frakt hos netonnet.no og jeg er svært fornøyd med opptakeren så langt. Jeg var også litt nervøs for dette med viftestøy etter å ha lest klager om dette, men jeg ble positivt overrasket på den fronten. Liker opptakeren veldig godt ellers også, den er enkel i bruk. De eneste tingene jeg har å utsette er

1: en bitteliten bagatell som går på at den i følge Hjemmekino.no har 40 timerblokker, mens den i virkeligheten "bare" har 32 som jo også holder i massevis.

2: den vil av en eller annen grunn ikke spille av alle dvd-ene jeg brente på min forrige dvd-opptaker. Den spiller av noen, men ikke alle og jeg skjønner ikke hvorfor. Den vil heller ikke spille avi-filer selvom det står i bruksanvisningen at den skal kunne det. Mulig det er noen innstillinger jeg må fikse på her. Den er fremdeles ny så har ikke fått sjekket alt ennå.

Lykke til:)


Bra å høre at du er fornøyd med Sony'en. Jeg vurdererer denne ganske sterkt. Mulig det gjerne blir RDR-HX950 som har litt større HDD, men koster bare et par hundrelapper mer.. det er den de har i flest nettbutikker ser det ut som. Men ellers er det ingen annen forskjell såvidt jeg vet.

Er spilleren responsiv og fin? Altså reagerer den noenlunde raskt på knappetrykk på fjernkontrollen, eller merker du sekunders forsinkelse ved forskjellige operasjoner? (dette er også noe jeg har lest, men det er mulig dette gjelder eldre modeller)

Det var rart det med avi-filer da! Den skal jo spille dem, så lenge de er komprimert med DivX. Det bør jo fungere.
Kanskje du har avi-filer som ikke er DivX? (hvis du laster ned noe offisielt fra divx.com så burde det fungere. Dette er jo en av tingene som er digg med en slik spiller, spør du meg.

Kom gjerne med mer tilbakemelding hvis du gidd :wink:


"Tommy(Actionchicken)" skrev:Ett lite tips er å lese denne testen i Teknofil slik at du vet hvordan enkelte modeller kommer ut:
http://teknofil.no/wip4/6_tester_kremen ... l?id=22938

Lykke til med kjøp av HDD-Opptaker!


Har lest den artikkelen faktisk. Det er der det nevnes at Panasonic, Sony og Pioneer er de som har de beste spillerne.
Pioneer får jo gode skussmål, men disse er ganske dyre, iallfall de med USB-inngang, såvidt jeg kan bedømme. Jeg har ikke funnet Pioneer-modeller med USB som er priset ikke så langt over kr. 3000,- Eller finnes det?

Panasonic'en har ikke USB tror jeg. Ellers sies det vel at denne er omtrent like god som Sony'en og da slipper man viftestøy. Men skal man ha Panasonic med USB blir også dette ganske dyrt såvidt jeg kan se.

Dermed ser det ut som Sony gir det meste for pengene av disse tre merkene.
Faktisk har Sony Centeret en kampanje på RDR-HX650 til 2200, men denne er uten USB, og det synes jeg er et must.

Er det forresten noen opptakere av andre merker som er å anbefale? Eller er man stort sett enig i at disse tre merkene er det sikreste å satse på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2008 23.57.55 #5 av 14
Pioneer har opptakere med USB for under 3 Tusen, blant annet her:
http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 4&cid=5423

Spesifikasjonsmessig ser den meget bra ut til prisen, men hvordan den er utifra andre modeller vil jeg ikke uttale meg noe om da jeg ikke har testet den.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 07.09.42 #6 av 14
Postet av: khaave
Jeg er litt usikker på hva jeg skulle velger en av disse;

Samsung - DVD-HR757 m/320gb harddisk ca kr 2700,- (ikke på lager)
Pioneer DVR-555H-S m/160gb harddisk ca kr 3500,-
Philips DVDR3595H m/250gb harddisk ca kr 2700,-

De siste dagene har jeg sett på disse, men vanskelig å velge, kanskje noe gode tips her?

Viktigste for meg er, laste ned TV-programmer + fotball/sport. PLUSS veldig enkelt å bruke enn vanskelig meny trykke på osv.
Den må være også NORSK meny. USB tilkoblinger er veldig greit å ha.

Håper noe gi raske tips tilbakemelding så jeg får bestemmer meg en av disse ;)

Takk forhånd :lol:

mvh
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 07.34.31 #7 av 14
Postet av: teebee
usb blir vel bare brukt for å spille av fra mediet. du kan ikke kopiere fra usb til spiller eller andre veien. eneste måten å få ut opptak på er å brenne til dvd. om ikke dette er forandret på i senere tid.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 17.24.49 #8 av 14
Postet av: totta
"teebee" skrev:usb blir vel bare brukt for å spille av fra mediet. du kan ikke kopiere fra usb til spiller eller andre veien. eneste måten å få ut opptak på er å brenne til dvd. om ikke dette er forandret på i senere tid.


Jeg trodde bestemt man kunne kopiere fra USB til harddisk :!:
Ellers har jeg lest en del steder at Samsung får dårlig kritikk... (kan desverre ikke huske hva det var).

Tilbake til Sony/Pioneer, så har jeg nå fått en forståelse av at mange av Sony og Pioneer sine opptakere er samme maskin lansert under forskjellig merke.

Disse tingene jeg har "lest" er i det siste stort sett hentet fra http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=6
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 18.51.52 #9 av 14
Postet av: Rune
Sony og Pioneer skal ikke være samme spillere. For et par år siden uttalte Pioneer at Panasonic skulle lage opptakere for dem, men jeg vet ikke om de har begynt med det.

Jeg ville uansett gått for pioneer grunnet utmerket brukervennlighet. Jeg har i 3 harddiskopptakere fra Pioneer hvor min første ble kjøpt rundt 2003-2004. (kostet vel da rundt 10k) og først de siste årene har egentlig de andre produsentene kommet etter når det gjelder brukervennlighet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 22.44.55 #10 av 14
Postet av: khaave
Hei, takk for tipsen :-)

Jeg er litt usikker fremdeles, men hva med nyhet Samsung DVD-HR757 DVD/HDD-Recorder 320GB som vil koster ca kr2700,-
billigere enn Pioneer DVR-555 m/160gb ca kr 3500,-

Er det noe erfaringen med brukervennligheten med Samsung dvd-opptaker, kompliserte meny og norsk meny?

:lol: :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 00.09.07 #11 av 14
Postet av: Myflyyy
"totta" skrev:Takk for tilbakemeldinger :D

Bra å høre at du er fornøyd med Sony'en. Jeg vurdererer denne ganske sterkt. Mulig det gjerne blir RDR-HX950 som har litt større HDD, men koster bare et par hundrelapper mer.. det er den de har i flest nettbutikker ser det ut som. Men ellers er det ingen annen forskjell såvidt jeg vet.

Er spilleren responsiv og fin? Altså reagerer den noenlunde raskt på knappetrykk på fjernkontrollen, eller merker du sekunders forsinkelse ved forskjellige operasjoner? (dette er også noe jeg har lest, men det er mulig dette gjelder eldre modeller)

Det var rart det med avi-filer da! Den skal jo spille dem, så lenge de er komprimert med DivX. Det bør jo fungere.
Kanskje du har avi-filer som ikke er DivX? (hvis du laster ned noe offisielt fra divx.com så burde det fungere. Dette er jo en av tingene som er digg med en slik spiller, spør du meg.

Kom gjerne med mer tilbakemelding hvis du gidd :wink:



Æ gidd :wink: Spilleren bruker 7 sekunder på å slå seg på og deretter 8 sekunder til før man kan gå inn på listen over opptak, setup-menyen eller listen over programmerte opptak, men ellers har jeg ikke lagt merke til noen forsinkelser. Jeg godtar i hvert fall at den bruker i underkant av et sekund på å svitsje fra en meny til en annen. Nå har jeg kun brukt den til å ta opp fra TV og spille av opptakene hittil da.

Ja det er merkelig det med avi-filene. Jeg er ikke helt inne på akkurat det der og jag har ikke vært så nøye med å sjekke opp ting heller for jeg har en til hdd-opptaker (yep, guilty! Jeg er TV-slave) som spiller av disse filene uten problemer.

Det jeg HAR lagt merke til som jeg er veldig fornøyd med, er at knappene på fjernkontrollen er utrolig behagelige! Fikk nesten sms-tommel av den forrige spilleren min (en Philips med usle 8 timerblokker :lol: ). Dessuten liker jeg at man kan begynne å se på et opptak før det er ferdig tatt opp. Dette er kanskje vanlig på de nye spillerne? Den andre jeg har er en gammel Packard Bell som har sine særegeneter og ikke mange finesser, men den gjør stort sett som den får beskjed om.

Jeg er fremdeles fornøyd med Sonyen. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Pioneer på Elkjøp men han fyren jeg snakket med der var uengasjert og prisen var ganske mye høyere enn jeg trodde så jeg droppa det og bestilte denne på nett i stedet. Det er jeg glad for!

Håper du finner en spiller du blir fornøyd med :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 20.07.54 #12 av 14
Postet av: totta
Hei, og takk for mange tilbakemeldinger.

Jeg er av den treige typen, og har enda ikke gått il innkjøp av opptaker... det kom litt andre ting i veien :oops:

Nå har jeg begynt å se litt nærmere på Panasonic av den grunn at jeg har en Panasonic flatskjerm, og drømmer om å kunne styre også en opptaker med samme fjernkontrollen.
Jeg ser fra produkt-nyhetene her på hjemmekino.no at Panasonic nå har kommet med to nye opptakere. (DMR-EX77http://hjemmekino.no/database/recinfo.aspx?id=119 og DMR-EX87http://hjemmekino.no/database/recinfo.aspx?id=118) Såvidt jeg kan se har ingen av disse 2 spillerne USB. Stemmer dette? (har ikke Panasonic noen spillere med USB-inngang?)

"Tommy(Actionchicken)" skrev:Pioneer har opptakere med USB for under 3 Tusen, blant annet her:
http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 4&cid=5423

Spesifikasjonsmessig ser den meget bra ut til prisen, men hvordan den er utifra andre modeller vil jeg ikke uttale meg noe om da jeg ikke har testet den.

Denne spilleren koster nå 3900,- på siden det linkes til... har opptakere gått opp i pris i det siste?
Jeg mener nemlig også å huske at jeg tidligere også kunne finne Sony RDR-HX950 til ca 2700,- mens jeg nå ikke finner den under 3000-, (på prisguide.no) Noen som vet om dette stemmer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 20.31.58 #13 av 14
"totta" skrev:
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Pioneer har opptakere med USB for under 3 Tusen, blant annet her:
http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 4&cid=5423

Spesifikasjonsmessig ser den meget bra ut til prisen, men hvordan den er utifra andre modeller vil jeg ikke uttale meg noe om da jeg ikke har testet den.

Denne spilleren koster nå 3900,- på siden det linkes til... har opptakere gått opp i pris i det siste?
Jeg mener nemlig også å huske at jeg tidligere også kunne finne Sony RDR-HX950 til ca 2700,- mens jeg nå ikke finner den under 3000-, (på prisguide.no) Noen som vet om dette stemmer?


Ja, den gikk opp i pris relativt kort tid etter at posten ble skrevet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 20.49.49 #14 av 14
Postet av: totta
skjønner.
Dette er jo veldig uvanlig i elektronikkmarkedet.
Priser går jo meget sjelden opp med mindre det skjer noe spesielt (fabrikker som brenner ned i Asia, o.l.) Og siden Sony også har gått opp, så har antakelig noe skjedd... noen som vet hva... og når det evt. normaliserer seg igjen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar