larserik84
Aktiv
E-post
Har en 28" CRT, men har veldig lyst til å bytte denne i en 42" (evt. 37") flatskjerm.
Det jeg lurer på er om det er en god investering for mine bruksområder. Blir en del dvd og generell tv-titting (digitalt) som jeg regner med blir veldig bra, men det jeg er usikker på er:
Ser mye nedlastet materiale fra nettet, primært tv-serier. Til tross for ganske dårlig oppløsning har disse tilfredsstillende kvalitet for meg på nåværende tv, men hvordan vil det bli på en større skjerm?
Ser også mye sport, først og fremst fotball. Bruker digital dekoder. Vet at det tidligere har vært klager på flatskjermer og spesielt fotball, men hvordan ligger det an nå?
Så, bør jeg kjøpe flatskjerm, dvs vil det gi meg en bedre tv-opplevelse enn den jeg har nå? Eventuelle forslag til modeller tas imot med takk, skjermene som jeg ser som aktuelle nå er LG 42PM1MA, eller en Panasonic PV60 hvis den er verdt de ekstra pengene for mitt bruk.
LeGranDuc
Aktiv
E-post
Ja?
Ser selv på mye nedlastede tv serier på min LG 42PC1RR.
Merker ikke noe til den lave oppløsningen på seriene.
Jeg gikk fra en 29" CRT og har ikke angret.
Kan ikke si noe om fotball.
Trying is the first step towards failing!
pnerbye
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Bildet blir større og dårligere. CRT er overlegen alle flatskjermer når det kommer til bildekvalitet enn så lenge.
Ønsket ditt kan bare begrunnes med at du ønsker større bilde enn 32" og/eller at du ønsker å henge TV på veggen.
Petter
Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Øreflipp
Aktiv
E-post
Bildet blir større og dårligere. CRT er overlegen alle flatskjermer når det kommer til bildekvalitet enn så lenge.
Ønsket ditt kan bare begrunnes med at du ønsker større bilde enn 32" og/eller at du ønsker å henge TV på veggen.
Hvorfor produseres det nesten ikke CRT lenger da og hvorfor kjøper folk flatskjerm?
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
"Øreflipp" skrev:Bildet blir større og dårligere. CRT er overlegen alle flatskjermer når det kommer til bildekvalitet enn så lenge.
Hvorfor produseres det nesten ikke CRT lenger da og hvorfor kjøper folk flatskjerm?
Fordi folk flest har lyst på større bilde enn 32" og å henge den på veggen
Nå har flatskjermer noen tekniske fordeler, som perfekt geometri og høy oppløsning (spesielt lcd). Men på viktige punkter som kontrast/sort-nivå og bevegelser må de nok se seg slått av CRT enn så lenge. Det er i alle fall mitt inntrykk.
mvh
Knut
Øreflipp
Aktiv
E-post
Amadesus
Hjemmekinosjef
E-post
Jeg er uenig i at crt er overlegen plasma i bildekvalitet. Jeg har ganske nylig kjøpt meg Pioneer 436FDE og hadde tidligere en ca. 6 år gammel Philips billedrørstv. Når jeg fikk plasma tv'n i hus synes jeg bildekvaliteten ble bedre, både med analoge kabeltv signaler og enda bedre med digitale signaler via canal digitals kabeltv dekoder. Så ingen grunn til å være skeptisk med tanke på billedkvaliteten. Jeg hadde selv bekymringer med tanke på nettopp dette før jeg kjøpte, men her er det veldig mange som roper Ulv! Uten grunn mener nå jeg ihvertfall! Superbilledkvalitet på gode plasmaskjermer er det som er realiteten allerede nå! Hører gjerne argumenter imot dette fra andre.
pnerbye
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Jeg har ikke noe annen plass til TV i stua mi enn på veggen, og jeg må nesten ha 40" for å kunne se på TV fra recliner-posisjon. Dessverre kan jeg da ikke kjøpe CRT.
Jeg har selv vært flere runder i forretninger som selger flatskjermer, og jeg er ikke i tvil om at CRT har best bilde. Jeg synes det er synd at det er slutt på CRT, men jeg håper jo at flatskjermer skal bli bedre, og ikke minst BILLIGERE.
Kjøp CRT nå, og spar penger til en SED-TV når de dukker opp til greie priser om et par år!
Petter
Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
aebriol
Aktiv
E-post
Nå hadde jeg en virkelig rævva 28'' crt før men ... ser ganske mye fotball, og syntes det er mye bedre å se det på ny 42'' plasma enn på min gamle tv.
Amadesus
Hjemmekinosjef
E-post
Prisen på flatskjermer har jo rast nedover de siste fem årene, husker i fjor da PV500 kom så kostet jo denne cirka 35000 til å begynne med. Årets utgave PV600 kostet vel ca. 28000 veil i starten. Dette er en nedgang på 20% på ett år!! Er enig at prisene er høye, men i forhold til lønnsnivået så er det ikke så ille egentlig og med tanke på at disse tv'ene gir mye bedre muligheter ved HD sendinger samt at de er vesentlig større enn de gamle crt så er vel egentlig ikke prisene så verst.
Ikke frykt dårlig billedkvalitet på plasma, ihvertfall ikke på de bedre modellene som LG, Pioneer og Panasonic. (disse jeg kjenner til og har sett på).