Inspirert av alle entusiastiske hjemmekinoene som er presentert på disse sidene, føler jeg trangen til selv å bidra
Huset er et nybygd vertikaltdelt tomannsbolig hvor hjemmekinoen er under oppbygging i kjelleren og er lovet ferdig til Jul (jeg har heldigvis ikke sagt hvilken Jul
).
Rommet er rektangulært med et kjellervindu på den ene kortveggen. Den motsatte kortveggen støter mot en bod hvor jeg skal ha prosjektøren, fordi jeg ikke vil ha viftestøy. Dessuten er rommet lite, 13m2 før lydisolering, så fjerning av prosjektør vil gi litt bedre plass til de fem sitteplassene i kinosalen.
Veggen mot naboen er av betong, så langs den har jeg har lektet (48x48) ca 50 mm fra betongen, og isolert med 100 mm glava. Idag satte jeg på de to første gipsplatene. Skal ha to lag gips mot naboen, samt fuging i alle sprekker. De andre veggene har bare et lag gips.
Til taket har jeg skaffet 50 mm tykke sorte 60x120 cm akustikkplater fra Rockwool som legges på metallskinner (samme type som brukes i kontorhimlinger) for dels å bedre akustikken i rommet, dels dempe lyden opp til soverommet over.
Utenpå gipsveggene skal jeg lime på samme type akustikkplater som jeg har i taket. De blir etter planen festet med tapetlim. Platene blir malt på sidekantene før montering slik at de ikke støver. Jeg har beregnet ca 20 kvadrat plater til ca 30 m2 veggflate slik at jeg dekker ca 60-70 % av veggene. Jeg hadde opprinnelig tenkt å dekke alt av veggflate, men selgern av lydplatene sa at i deres dokumentasjon ble det anbefalt å bare dekke deler av veggene. Resten av veggen svartmales (lady matt).
Lerretet blir trolig bare en plate som hengsles i taket over kjellervindu og felles ned for samtidig blende vinduet. Har beregnet at jeg skal ha et 2m bredt lerret, men prosjektøren min har ikke zoomlinse, så det kan være jeg må kjøre større lerret enn optimalt (eller bytte ut min nåværende prosjektør). Lurer på om det skal være hvitt eller grått
Utstyrsliste:
Forsterker Denon AVC 3020 - sort, samt 7. kanal i huset - en gammel NAD effektforsterker (for senterkanal)
Dolby Digital dekoder (3020 har kun prologic) - Creative Audigy 2NX - grå
Fronthøyttalere - Proson, billige men de får gjøre nytten foreløpig - skal males sorte
(Resten er nedpakket så jeg har ikke modellbetegnelsene - skal rette det etter hvert)
Prosjektør ASK Impression 1280 SXGA - grå
DVD spiller Pioneer 636 - sort
Senterhøyttaler Infinity - sort
Bakhøyttalere Infinity - sorte
På ønskelisten står:
Subwoofer Yamaha 1000W! (må jo teste all lydisolasjonen
)
Sidehøyttalere Gale 3060 - sort
Ny 7.1 forsterker, muligens Denon 2805? Tips mottas med takk!
Når det gjelder det visuelle så langt er det mest stendere og glava.
Mvh Per
IMGP2390-red.JPG (
51,708984375 KB) Vist 6154 ganger