Logo

Guide: trenger jeg en upscaling DVD-spiller? Scaler?

Skriv et svar
06.11.2006 15.24.53 #1 av 2
Postet av: knutinh
DVD har typisk 720x576 pixler (interlaced) i Europa
Flatskjermer har ofte 1366x768, men også andre finnes.

For at DVD-bildet bildet skal fylle skjermen på en HD-ready skjerm så må man altså skalere.

Denne operasjonen kan utføres i DVD-spiller, i tv eller i en egen boks. Det er også mulig å utføre dette i PC. I prinsippet er det vanskelig å se at det er prinsippielt bedre å gjøre dette et sted enn et annet.

Med mindre du er ufornøyd med dagens oppskalering og har grunn til å tro at skaleringen som utføres av den nye komponenten er bedre, så er det altså liten grunn til å investere.

Spørsmålet er altså ikke: "Trenger jeg en upscaling DVD-spiller", men "er skaleringen jeg har i dag for dårlig? Finnes det noe bedre, og hvor mye koster det evt?".

En skalerer kan aldri tilføre de detaljene som ligger i et HD-bilde, derfor synes jeg at påstander som "gjør SD-bildet mer HD-lignende" er litt tullete. Hvis jobben gjøres godt kan man beholde mest mulig kant-skarphet uten å introdusere for mye artefakter, men "zoom & enhance"-operasjonen man ser på c.s.i. er foreløpig fiksjon.

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2006 16.53.25 #2 av 2
Postet av: boly
Min erfaring er at dvdspillere gjør en bedre jobb enn tv og pj slik jeg ser det.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar