Logo

Godt tilbud? Bra projektor?

Skriv et svar
17.03.2004 11.52.17 #1 av 8
Postet av: Starkiller
Hei,

Jeg er ny i "faget" og i markedet for en projektor. Har fått et tilbud på følgende:

ASK M3 (demobrukt)
Inkludert er en "UTP videomodul" samt ekstra pære (som angivelig koster 5000(!) pr stk)

For alt dette skal jeg betale 11.000,-

Noen som har erfaring med denne projektoren, og evt kan si om det er et godt tilbud?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 23.35.53 #2 av 8
Postet av: Hi-Fil
Skal det brukes til hjemmekino må du ikke finne på å kjøpe dette. M3 duger ikke til noe annet en PowerPoint presentasjoner, og for de 11.000 kan du jo få kjøpt en helt ny X1 og enda ha noen tusen ekstra til lerret.
M3 har et kontrastnivå på latterlige 500:1, og dette kan bare ikke brukes til filmfremvisning i det hele tatt.
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 06.45.39 #3 av 8
Postet av: Starkiller
Hei,

Ja, jeg tenkte å bruke den til både film og X-Box. Er selv helt grønn på dette med projektorer, så det er godt med innspill av denne typen.

X1, er det også fra Ask? Og hva har kontrastnivået å si? Har det noe med lysstyrken å gjøre? Hva bør det ligge på for at det skal være bra?

Robert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 11.22.09 #4 av 8
Postet av: Hi-Fil
X1 kommer fra Infocus, og selges i de fleste databutikkene på nettet for mellom 8 og 9 tusen. Kontrastnivået er 2000:1 og den gir ca 1000 ansilumen lysstyrke. Denne lysstyrken er tilgjengelig i "presentasjonsmodus", men er alt for sterk til å se film. I "filmmodus" gir X1 ca 500 ansilumen som er perfekt i "hjemmekinoen". Lampetiden på X1 er også eksepsjonelle 4000 timer.
Det finnes etter hvert en god del projektorer som egner seg godt til film og spill, men ASK M3 er ikke blandt disse.

For å regne ut det absolutte sortniva til en projektor tar du oppgitt ansilumen og deler på kontrastnivå.
For X1 blir det da i filmmodus: 500:2000 = 0,25 :D :D
For M3 blir det 1100:500 = 2,2 :shock:
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 12.46.35 #5 av 8
Postet av: Starkiller
Og da har jeg lært noe i dag også :D Takk skal du ha.

Fant ellers denne "testen" (klipp og lim):
Testet den (M3) sammen med X1. Valgte denne pga størrelse (måtte montere prosj. i taket midt i et rom) og støy. Det var interresant å se forskjellen på kontrasten 500:1 mot 2000:1. Det er ikke så mye som en kunne tro. Er godt fornøyd til nå. Liten advarsel, pæra er svindyr (6000+), men har funnet den på nettet til rundt 2000.

Så det er tydeligvis delte meninger. Uansett så skal jeg ta rådet ditt i betraktning!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 12.55.32 #6 av 8
Postet av: Hi-Fil
Jeg har også erfaring med begge to, og kan bare tilføye at vedkommende må være blind. Enten det, eller så har han ikke satt X1 i film modus og da er det riktig at forskjellen ikke er stor.
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2004 16.48.04 #7 av 8
Postet av: Patrick Pedersen
jeg har erfaring med M3`en den har vi på jobben og jeg kan bekrefte att alt som er negativt om denne projektoren er sant, ikke tåler den mye heller, den har fått litt hard merdfart en gang og datt den ned ifra en bok som var 5 cm tykk og objektive knuste...
dette er for dårlig, skal man ha en infocus projektor så er det viktig att den er skrudd sammen i fredrikstad, etter att tronfheim kino kjøpte opp ask og klistra på infocus isteden så er det bare mjærda hele greia i forhold til hva det var en gang i tida, har en x1 projektor som jeg er veldig fornøyd med så infocus er ikke BARE dritt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2004 14.12.45 #8 av 8
Postet av: Fisto
Hei,

Jeg er også nybegynder. Jeg skal bruke prosjektoren 50% til DVD/TV og 50% til Xbox. Sikkert også litt computerspil. Har dere noen erfaringer med Xbox i 800x600. Har det noen betydning?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar