Logo

Gledelig at Hjemmekino skriver om akustikk

Skriv et svar
16.12.2009 12.34.57 #1 av 13
Postet av: orso
Hyggelig å se at Hjemmekino bladet skriver om akustikk. Jeg tegnet derfor et abonnement.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2009 20.46.49 #2 av 13
Postet av: Jorn.Finnerud
Hyggelig med tilbakemeldinger på slike saker:) Vi regnet med at dette ville bli interessant. Jeg gledet meg faktisk selv også siden temaet akustikk er så viktig. Mye viktigere enn all verdens kabler til sammen. Det kommer fortsettelse i neste nummer. Det kommer ut på Insider allerede før jul:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2009 21.18.17 #3 av 13
Postet av: MindWaste
Enig!
Velskrevet artikkel, gleder meg til resten!
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2009 21.26.35 #4 av 13
Postet av: Flateng
Må slenge meg med her. Likte den artikkelen meget godt. Samt informasjonen om LED TV. Synes rett og slett dette nummeret var meget informativt og den beste utgaven på lenge rett og slett. Er spent på om dere følger opp det som sto i lederen for noen nummere tilbake ang "testing" av butikker også :?: Ellers vil jeg takke for et bra blad!! Ønsker dere en riktig god juleferie når den tid kommer!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2009 07.32.56 #5 av 13
Postet av: Jerome
Enig også med de andre. Det er veldig lenge siden jeg følte at en artikkel var så spennende å lese. Bra at noen tør å skrive sannheten for en gang skyld :wink:
Jeg gleder meg til å lese part 2!

Dere burde definitivt ha flere artikler som denne og om rent (hjemme)kino utstyr (og ikke bare hifi utstyr som kan brukes til hjemmekino).

Jeg synes at det er alt for mange hifi tester. Dette bladet heter vel Hjemmekino..... 8)
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2009 23.02.39 #6 av 13
Postet av: Jorn.Finnerud
Del to i akustikkserien vår ligger nå på Insider:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2009 23.06.04 #7 av 13
Postet av: Flateng
Leser :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2009 09.18.55 #8 av 13
Postet av: Skrue
Et glimrende tiltak!:D
Jeg tror det er ganske mange som sliter med slikt, eller som ikke helt er klar over hvordan man angriper problemene på best mulig måte.
Det hjelper lite med utstyr i hundretusenkronersklassen, om rommet og akustikken glemmes.
Flere slike artikler takk!:D
Har forlengst lest både del en og to, og ser frem til del tre!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2009 16.07.01 #9 av 13
Postet av: Jerome
"Skrue" skrev:Jeg tror det er ganske mange som sliter med slikt, eller som ikke helt er klar over hvordan man angriper problemene på best mulig måte.
Det hjelper lite med utstyr i hundretusenkronersklassen, om rommet og akustikken glemmes.

Akkurat der synes jeg at de hifi/hjemmekino bladene har en del av skylda. De skriver mye mer (alt for mye i min mening) om kabler, tuning av komponenter, strømrensing, oppgradering/kjøp av dyre komponenter enn om akustikk. Uten å snakke om high-end produktene som blir testet i et udempet stue hjemme hos en hifi redaktør (nei, jeg tenker ikke på Hjemmekino bladet) .... :(
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2009 21.15.28 #10 av 13
Postet av: orso
Det er lite reklameinntekter å hente på å skrive om akustikk, plassering og hvordan ulike høyttalerkontruksjoner oppfører seg i et rom......
Akustikk er det desidert viktigste sammen med høyttalerne. Jeg har selv fått litt erfaring med akustikk etter hvert og opplever at det gir langt større oppgradering enn elektronikk. Det handler i bunn og grunn om å gi lyden og høyttalerne de rette arbeidsbetingelsene. Gjør man ikke det, hjelper det lite med grisedyrt anlegg. Utfordringen kan være å få det til i en stue og hvor WAF er viktig.

Men jeg skal legge ute noen bilder av ulike akustikk produkter som gjør tar seg fint ut i en stue.

Bassfelle fra GIK Acoustics


Absorbent/diffusor som bilder fra Acoustic Sciences


Bassfelle fra Realtraps


Helmholtz resonator (en type bassfelle) som hvit benk på venstre side


Akustiske lammelgardiner fra Akustikmiljø


Bilde absorbenter fra GIK Acoustics



Og så et par av mine egne absorbenter laget av rockwool som også ser ganske ok ut




I tillegg finnes det i dag en del seriøse lydkorreksjons løsninger. Snakker ikke da om romkorreksjonen i surround receivere og heller ikke automatiske løsninger alá Lyngdorf. Jeg tror det er viktig at det settes på manuelt med mye målinger og lytting. Det kan være utfordrende å gjøre det selv, men det er fult mulig å få det satt opp av noen med kompetanse. Midgard Audio er virkelig flink til dette. Oppfordrer dere som har mulighet til det å lytte til noen av DEQX anleggene som Midgard har satt opp. Det er lyd som gir bakoversveis.

En kombinasjon av både god plassering, akustiske tiltak og lydkorreksjon som prikken over ien er nok det ultimate. Drømmer litt selv om dedikert lytterom som er bygget etter alle kunstens regler for optimalt resultat. Foreløpig blir det med drømmen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2009 21.56.21 #11 av 13
Postet av: Jorn.Finnerud
Flott innlegg:) Det er artig å se at ikke alle akustiske hjelpemidler trenger å se ut som Auralex, men kan integreres slik at de passer inn i designen ellers. Vi har allerede bestilt en del tre i akustikk, og det skal nok ikke utelukkes at vi må gi denne mannen noe mer å skrive om. Det er jo en drøss med ting å skrive om innen dette temaet.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2009 17.52.14 #12 av 13
Postet av: orso
Håper dere kommer med mer om akustikk enn de tre delene.

Noe dere kunne vurdere er å presenterte ulike filosofier på hvordan gjøre akustiske tiltak. Det finnes ulike ideer om dette og det hadde vært utrolig spennende. Enten i form av intevjuer eller artikler fra de representative. Jeg tenker da f.eks på Svanå som nesten utelukkende bruker diffusjon og Helmholtzer til bassen. Realtraps (Ethan Winer)/GIK Acoustics som benytter seg primært av myke aborbenter. Og Acoustic Sciences (Arthur Noxon) som bruker en kombinasjon av diffusjon og absorpsjon i sine produkter. Det er vanskelig å vite hvilke "skole" man skal høre på og det er også vanskelig å teste selv. Det hadde vært kanon med noen artikler/intervjuer hvor de ulike ideene ble fortalt om!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2009 19.31.55 #13 av 13
Postet av: MindWaste
"orso" skrev:Håper dere kommer med mer om akustikk enn de tre delene.

Noe dere kunne vurdere er å presenterte ulike filosofier på hvordan gjøre akustiske tiltak. Det finnes ulike ideer om dette og det hadde vært utrolig spennende. Enten i form av intevjuer eller artikler fra de representative. Jeg tenker da f.eks på Svanå som nesten utelukkende bruker diffusjon og Helmholtzer til bassen. Realtraps (Ethan Winer)/GIK Acoustics som benytter seg primært av myke aborbenter. Og Acoustic Sciences (Arthur Noxon) som bruker en kombinasjon av diffusjon og absorpsjon i sine produkter. Det er vanskelig å vite hvilke "skole" man skal høre på og det er også vanskelig å teste selv. Det hadde vært kanon med noen artikler/intervjuer hvor de ulike ideene ble fortalt om!



+1!
De siste artiklene var lærerike, keep it up! :D
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar