Logo

Gamle filmer utgis i HD format

Skriv et svar
11.06.2007 05.58.08 #1 av 11
Postet av: tdale
Jeg ser at man kan få kjøpt f.ek. gamle western filmer i HD format. Disse filmene ble jo ikke spilt inn med HD-kamera, men med vanlig filmkamera..35mm kanskje..?

Men er det fordi at 35mm filmen har et så godt bilde, med høy oppløsning, at det fint kan konverteres til HD format?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 09.44.04 #2 av 11
Postet av: Rikky
Så godt som alle filmer er spilt inn på film, også nye filmer. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 10.02.55 #3 av 11
Postet av: tdale
Ja..jeg vet det :) Men jeg tenkte litt på at i dag har man i alle fall muligheten til å filme ting i HD, kanskje særlig tv-serier osv.

Men spørsmålet var altså: Er film så detaljrikt at det kan lages HD DVD av det, og likevel oppnå full kvalitet, eller blir det "jukse HD" ?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 16.15.14 #4 av 11
Postet av: MindWaste
"jukse hd" er vel riktig formulering
ser for meg samme prinsipp som alle gamle schlagere som har blitt relansert med remastered lyd og bilde... børsta litt støv av originalrullen å selge den ut igjen med nytt cover til dobbel pris :roll:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 20.00.01 #5 av 11
Postet av: Blueflame
NEI, gamle filmer blir ikke til HD format.

Det er bare lureri. Vi er HIFI fanatikere og derfor ikke så lettlurte. Derimot de fleste normale forbrukere tror på dette. De vet ikke bedre, ser ikke forskjell på DivX og DVD, hører ikke forskjell på Mp3 og Audio eller SACD. Tenk på alle de som synes de får en drit bra LCD TV på Elkjøp til 6000 kr.


Disse folka er lettlurte og betaler for det meste. Derfor blir gode gamle slagere børstet støvet av, tunet opp lyden litt og solgt som "HD"


Men det går ikke. Det er som du sier at kameraene på den tiden ikke er som i dag. Og det vet vi jo alle. Enten det er film kamera eller fotoapparat. Idag får du fotoapparat med opptil 12 Gigabyte pixler og videokamera'er med full HD oppløsning. Hadde din mor eller far det da du ble født? Eller hadde Steven spielberg 13 kameraer på 12 Gigapixler da han filmet Starwars? NEI. Og ikke glem dette med HD lyden også da :-)

Folk bør skjønne dette, men noen er desverre lettlurte og tenker seg ikke om.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 20.33.27 #6 av 11
Postet av: dvdjan
"Blueflame" skrev:NEI, gamle filmer blir ikke til HD format.

Det er bare lureri. Vi er HIFI fanatikere og derfor ikke så lettlurte. Derimot de fleste normale forbrukere tror på dette. De vet ikke bedre, ser ikke forskjell på DivX og DVD, hører ikke forskjell på Mp3 og Audio eller SACD. Tenk på alle de som synes de får en drit bra LCD TV på Elkjøp til 6000 kr.


Disse folka er lettlurte og betaler for det meste. Derfor blir gode gamle slagere børstet støvet av, tunet opp lyden litt og solgt som "HD"


Men det går ikke. Det er som du sier at kameraene på den tiden ikke er som i dag. Og det vet vi jo alle. Enten det er film kamera eller fotoapparat. Idag får du fotoapparat med opptil 12 Gigabyte pixler og videokamera'er med full HD oppløsning. Hadde din mor eller far det da du ble født? Eller hadde Steven spielberg 13 kameraer på 12 Gigapixler da han filmet Starwars? NEI. Og ikke glem dette med HD lyden også da :-)

Folk bør skjønne dette, men noen er desverre lettlurte og tenker seg ikke om.


Det var vel noe av det dummeste jeg har lest i dag :roll:
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 20.47.24 #7 av 11
Postet av: tdale
Ok..

Det jeg tenkte på var at 35mm film jo egentlig inneholder veldig mye informasjon, antakelig mye mer enn det vanlig tv kan klare å formidle. Derfor tenkte jeg at siden kvaliteten på film er bedre enn "vanlig" tv, så ville HD kunne yte filmen rettferdighet.

Det er jo nesten som gamle fotoaparat, med film, som ikke kan sammenlignes med en digital bildesensor, men som likevel hadde ganske god oppløsning..

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 06.09.17 #8 av 11
Postet av: talisare
Det kan være mye mer informasjon på 35mm enn på "lav"oppløste formater som HD :) Ta en titt her f.eks:

http://pic.templetons.com/brad/photo/pixels.html

eller sjekk google:

http://www.google.no/search?q=what+resolution+is+35mm&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 06.20.34 #9 av 11
Postet av: tdale
Ok. Så hvis vi antar at filmene som gis ut som HD nå er laget med utgangspunkt i den originale 35mm filmen, og ikke bare pyntet litt på en tidligere DVD versjon, så får vi så godt som ekte HD..

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 07.57.56 #10 av 11
Postet av: azbabar
Jeg kan legge til at en vanlig film du ser på kino i Norge ikke har mer enn ca 2 megapiksel i oppløsning. 2 megapiksler (2000 piksler) er ca det samme som HDTV. Originalnegativet i Hollywood har nok endel mer, men film mister oppløsning for hver kopi-generasjon. Teksting av kinofilm gjør også selve filmen mer uskarp. Når man overfører fra film til HD bruker man som oftest en oppløsning på 2K (det samme som 2 megapiksler). 4K (4000 linjer) regnes som like bra som originalnegativet og noen filmer (bl.a. James Bond-filmene) har blitt overført i denne oppløsningen.

http://www.bondmovies.com/news/72.shtml
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2007 19.19.29 #11 av 11
Postet av: talisare
Glimrende informasjon og det fikk meg til å google litt på 4k scans. Ser ut som det er flere som har 4k scans på gang (Warner bla) Tipper vi får en 4k scan logo på utgivelser som er mastret på denne måten for å kunne skille de fra 2k scan utgivelsene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar