Logo

Galvanisk skille

Skriv et svar
27.12.2006 13.13.26 #1 av 6
Postet av: sungam
Er det vits å kjøpe en slik "galvanisk skille" adapter når jeg ikke bruker antenneinngangen på mitt toshiba 37wl66z tv?
Bruker scart fra dekoder, og siden jeg ikke bruker antennen på tven skal det vel ikke være fare for den overspenningen det har vært snakk om på dette forumet???
There is always one united!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 11.08.53 #2 av 6
Postet av: JLmorten
Er vanlig kabel-tv du har?

Har du parabol eller fiber-kabel er det ikke nødvendig med galvanisk skille.

Da må du bruke galvanisk skille på antennekabelen som går inn på dekoderen.

Er / og oppstår ofte Jordfeil i kabelnettverket, og det er dette som dreper elektronikken, dersom det oppstår, ryker dekoderen din, men om det overføres til tv`en via scart,, ville verfall ikke jeg gamblet på at det ikke gjør....

Det galvaniske skillet koster ikke mange kronene, så verd pengene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 14.41.45 #3 av 6
Postet av: kWern
Noen som har en formening om man ved bruk av digital dekoder for kabel, bør ha det galvaniske skillet der hvor antenneledningen går inn i dekoderen, eller bare i TVens antenneinngang? Noen sjanse for smell gjennom SCART-kabelen?

Har den for tiden festet til inngangen på TVen, ikke dekoderen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2007 19.09.10 #4 av 6
Postet av: JLmorten
ja scart kan overføre en smell, dvs kraftig overspenning, lyneslag osv, men usikker på om den overfører jordfeilen, men ring og spørr noen som selger dekoder, ring og spør kabellerandøren din, eller noe slikt..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 15.32.30 #5 av 6
Postet av: VannMann1
"sungam" skrev:Er det vits å kjøpe en slik "galvanisk skille" adapter når jeg ikke bruker antenneinngangen på mitt toshiba 37wl66z tv?


Jeg vi svare nei på ditt spørsmål.

Har samme tv (thosiba 37wl66z) og dette tv er ikke jordet, dermed vil man heller ikke oppleve at man har "jording" fra 2 stk kilder (strøm nett og kabel nett).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2007 20.32.25 #6 av 6
Postet av: JLmorten
stemmer det, for det meste, jordfeilen vil i grunnen ikke kunne overføres, men som jeg jeg skrev,, er DET for dyrt og betale en 50lapp for et galvanisk skille, og ha den ekstra sikkerheten???? da lurer eg på kor pengene tilk tv`en kommer fra.

Si at det er jordfeil i kabelnettverket og samtidig har du jordfeil elanlegget ditt,, hva trur du da skjer???

Har du ikke jordfeilbryter i huset, eller du har et gammelt TN anlegg uten jordfeilbryter, kan N-leder og PE-leder være lasket, og da har du jordet den ene pinen på støpselet, og en jordfeil i dekoderen KAN gå i Sløyfe med jord,, så ikke si at du har ujordet støpsel på tv og si du er 100% sikker. ved IT-nett kan du ha jordfeil i ene fasen uten og merke det dersom du ikke har jordfeilbryter,,,og da kan også i verste fall jrdfeil i kabelnettet få en retursløyfe.
For da og være 100% sikker må signal kretsen være helt avbrytt fra stømkretsen i dekoder, og likevel kan da en feil i dekoder skape kontakt, Men har du da Et galvanisk skille får du ikke jordfeilen inn i dekodere..

Det jeg nevner er Egentligt svært liten sjangs for at skjer, men Som jeg sa,, syns du det er for dyrt med det galvaniske skille, så ta den sjangsen,, Jeg gjør det IKKE :!: :!: :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar