Logo

Gaia, stort, morsomt og alt for dyrt

Skriv et svar
26.11.2008 14.28.53 #1 av 24
Postet av: Snickers-is
Dette var egentlig Akto sitt forslag (å starte denne tråden) men med tanke på ambisjonsnivået ved denne konstruksjonen kan man vel strengt talt si at den ikke har fått alt for mye oppmerksomhet.

Jeg begynner med en link og et par bilder:

Teknisk tråd på Audiocircle: http://www.audiocircle.com/circles/inde ... ic=41048.0



MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 14.56.23 #2 av 24
Postet av: Atle Torp
Spennende. Du skal få en tilbakemelding av meg om ikke så altfor lenge på e-posten du sendte, men det har stått litt på hodet i det siste. Det er ikke noe i veien for å si at et Hjemme-Hos-besøk hos eieren av dette settet er noe vi skal prøve å gjennomføre snarest.

Nuvel.
Det tekniske er en ting, men hva motiverte deg til å lage en slik hinsides konstruksjon? Er det salgbart i et marked hvor det finnes så mye ekstremt - og kanskje mer etablerte og kjente løsninger?

Har du vært inne på tanken om å få noe omtale på en slik løsning? Da tenker jeg ikke på hos oss små norske magasiner, men hos de tyngre gutta? Siden dette er en løsning som kommer med installering vil jeg tro det kunne vært spennende å sette det opp i stua til en av skribentene i Stereophile. Overkill Audio selger jo utenfor sine landegrenser ...

Uansett; tøff satsning!
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 15.36.36 #3 av 24
Postet av: 900sl
Imponerende, rett og slett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 17.42.37 #4 av 24
Postet av: Snickers-is
Motivasjonen var egentlig enkel. Han som eier høyttalerne spurte meg hva han skulle se etter i høyttalere. Når han hadde lagt sammen alle faktorene jeg hadde skissert fikk jeg det uunngåelige spørsmålet: Finnes en slik høyttaler? Selv hadde jeg ikke tenkt nøye nok over det på forhånd, men det gikk relativt raskt å konstatere at det gjorde det ikke. Oppfølgerspørsmålet var: Kan du lage den? Og sånn begynte det.

Pressedekning fra internasjonale aktører hadde vært gøy, men det er jo ikke uten videre enkelt å sette det opp i et tilfeldig rom. Det tar simpelt hen så ufattelig mye tid og er så ressurskrevende at det pr i dag ikke er aktuelt.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 18.19.17 #5 av 24
Postet av: DevilEj
Dette er virkelig et imponerende skue Jørn Rune. Fortjener absolutt all oppmerksomhet i pressen som de kan få
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 19.37.03 #6 av 24
Postet av: Snickers-is
Døra for pressen er akkurat åpnet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2008 22.54.51 #7 av 24
Postet av: orso
Håper det er greit at jeg slenger på et bilde her. Jeg var en tur og hørte på Gaia for en stund siden. Det var en stor opplevelse.
Jeg har jo litt begrensede erfaringer med dyre høyttalere, men Gaia er en av to høyttalere som på en måte har festet seg skikkelig på netthinnen.
Skulle gjerne ha vært tilbake nå som de er blitt justert enda bedre etter målinger av Clio. Ser fram til test og rapport Atle.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2008 23.11.04 #8 av 24
Postet av: Atle Torp
"orso" skrev:
1) Håper det er greit at jeg slenger på et bilde her.
2) Gaia er en av to høyttalere som på en måte har festet seg skikkelig på netthinnen.
3) Ser fram til test og rapport Atle.


1. Bilder er det beste vi vet!
2. Hvilken er den andre?
3. Og jeg på min side gleder meg stort til å høre dem ... :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 08.51.25 #9 av 24
Postet av: orso
Den andre er faktisk B&W Signature Diamond. Eneste av B&W høyttalerne jeg virkelig har falt for (har hørt alle bortsett fra 800D). Men det blir selvfølgelig en helt annen type høyttaler, 2 veis er det vel. Den flytter ikke mye luft og har ikke dypbass med sin 7", men du verden så sjarmerende den serverte musikken. Neppe helt nøytral, men fantastisk formidling av mellomtone og diskant som gjør at musikken tar helt overhånd.

Men nå handler denne tråden om Gaia.
Og det er noe helt vanedannende med høyttalere som har en slik dynamikk. Utrolig underholdende å høre på og gjør at mye annet blir kjedelig. Rommet som Gaia står i er veldig utfordrende, men løsningene med kontrollert spredning i form av waveguide, dipol bass og lydkorreksjonen i DEQX virker til å ha fungert meget bra. Nesten alle litt store høyttalere jeg har hørt hjemme hos folk, har vært preget av store romproblemer som jeg biter meg fort merke i. Gaia har mye av lyden som man kun hører i anlegg hvor det er gjort akustiske tiltak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 10.04.33 #10 av 24
Postet av: Snickers-is
Men, du har vel hørt Avantgarde Trio også Orso? + en hel del annet i Horten?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 10.36.32 #11 av 24
Postet av: orso
"Snickers-is" skrev:Men, du har vel hørt Avantgarde Trio også Orso? + en hel del annet i Horten?

Jo. Hørte jo en del større høyttalere i Horten. Men der var det jo knapt ingen som hadde fått til god lyd. Skyldes selvfølgelig vanskelig rom og lite tid til å sette det opp, men også feile valg etter min mening. Tror det er fult mulig å få lyd på messe også, men da må man gjøre noe med det som virkelig betyr noe og ikke ekslusive kabler og elektronikk. Har også hørt Avantgarde Duo hjemme hos en her i Bergen når jeg tenker meg om, men han hadde for lite rom. Har dessuten lyttet til oppsett med Avalon Isis og Overkill Finale som ligger i samme eller høyere prisklasse som Gaia anlegget, men har ikke så lyst til å kommentere forskjeller her. Både fordi det er vanskelig med så mye tid i mellom, men også for å ikke tråkke noen på tærne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 06.55.34 #12 av 24
Postet av: dag johnsen
Gratulerer Snickers! :D

Dette ser meget fasinerende og spennende ut!!! De ser jo nesten ut som Kappa 9.2i :D :D :D

mvh
Dag
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 18.31.31 #13 av 24
Postet av: Snickers-is
Ja, de er nesten like store som Kappaene :D
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 23.35.53 #14 av 24
Postet av: dag johnsen
"Snickers-is" skrev:Ja, de er nesten like store som Kappaene :D



Jørn,

Kappaene er mitt helvete og forbannelse, og på samme tid min frelse og salvation. De har gitt meg ufattelige mengder med ukomplisert diggbar musikkglede gjennom 12 år nå, jeg er drittlei dem, og elsker dem fremdeles innimellom selv om jeg ønsker å komme videre.
Jeg tester uansett Swans 1,1 neste uke, jeg vil ført teste å dempe bakveggen, innbiller meg at det er mye refleksjoner derfra!

Piece and love, Dag :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 23.45.37 #15 av 24
Postet av: Atle Torp
Det går vel to par Kappaer pr. stykk Gaia rent volummessig :mrgreen:

Apropos Gaia, les neste Hjemme Hos ;)
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar