Logo

Front høytalere til Onkyo 875

Skriv et svar
03.09.2008 20.16.19 #1 av 17
Postet av: Zpac
Jeg har akkurat innkjøpt meg en Onkyo SR875 og er nå på leit etter front høytalere.

Mine planer er først å få til et 2.1 anlegg for så å utvikle det til 5.1 / 7.1 med tid og stunder. Skal bruke det mest til film og spill.

Jeg har så lagt satt et liten grense ved 10 000 for front høytalere, og sett litt på disse merkene:
B&W DM683 Høyttalere, 9.996,-
Monitor Audio Silver RS6, 8.000,-
Audio Bronze BR6, 7.500,-
Mirage Omnisat V2 FS, 8.500,-

Noen som har noen bra kommentarer og komme med?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 20.45.16 #2 av 17
Hei og velkommen til forumet!

Mitt førsteinntrykk av B&W 683 svarte desverre ikke til forventningene da jeg syntes at høytalerne låt litt "lukket" og syntes ikke at lyden fikk spredt seg ordentlig. Du må nok ha en ganske kraftig forsterker for å "åpne" disse. Dette er ihvertfall mitt inntrykk foreløpig, men vet at det er mange andre som er førnøyd med de og de passer godt hvis du liker litt tyngre musikk da den også er litt tilbakelendt. Anbefaler deg ihvertfall å høre de opp i mot blant annet B&W CM7 selv om de koster 2 tusen mer, jeg syntes at forskjellen var stor og passet mine referanser bedre. Her er en test av B&W CM7 utgjort av Lyd og Bilde:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2330&p=62

Og en test gjort av meg:
viewtopic.php?t=10026

De andre der har jeg desverre ikke fått hørt, men Monitor Audio har ihvertfall gjort det bra i tester i det siste. Andre merker som er verdt å merke seg er Klipsch RF-serie og Dali.

- Anbefaler deg å dra å høre på flest mulige alternativer og kanskje også låne de med hjem for å høre åssen det blir i din egen stue med dine kilder. Lykke til på jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 21.24.09 #3 av 17
Postet av: Zpac
Hei og takk for godt svar, skal ta dine råd med meg når jeg drar innom Strandberg, HIFI klubben og Soundgarden i morgen får å sjekke litt rundt, men jeg trodde at jeg hadde en kraftig nok receiver i min onkyo? Ser at lyd og bilde skryter iallefall av B&W683 men aner ikke hva de brukte av utstyr å teste med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 22.23.32 #4 av 17
Postet av: Zleepyme
TXSR 875 er nok en av de mest strømsterke reciverne på markedet(i prisklassen under 20 000), men gode høyttalere krever nok det lille ekstra(f.eks effektforsterker) for å gi deg det som bor i dem. De fleste klarer seg kanskje med det en kraftig reciver klarer å levere. Man kan uansett ha det som en begynnelse. Så Dali hadde fått en ny serie, den kan være verdt å ta en lytt på.

http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... alnoed.htm

Uansett lykke til!:)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 16.20.55 #5 av 17
Postet av: Zpac
Da har jeg vært innom: HIFI klubben, soundgarden, Busk Lyd og bilde, og Strandberg og disse høytalerne anbefalte vær enkelt butikk meg, hva mener folk her når jeg skal kombinere disse med min Onkyo 875.

JBL ES 100
Klipsch RF-82
Audio Pro Blue Diamond V2
DALI Concept 8
B&W DM683
DALI IKON 6

Mine ører går mot en IKON 6 eller en DM683, men er litt redd min receiver ikke kalrer å drive de, ref Tommy. :S.

Noen som kan guide meg litt mer? Syntes i grunn alle hørtes bra ut så får ikke satt fingeren på noen :).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 16.29.13 #6 av 17
Postet av: Typhoon7
Hvis dine ører heller mot Dali og B&W, hvorfor ikke ta med Onkyoen til butikken? Bør ikke være noe stort problem, men det kan være grei å ringe de på forhånd.

Det beste er dog å låne med seg høytalerne hjem, men her varierer det litt fra butikk til butikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 21.45.54 #7 av 17
Hifi-Klubben tilbyr hjemlån, men lurt å ta med forsterkeren også ja. Altså din reciver vil nok klare å drive de, men hørte at den hadde en del mer å gå på når jeg lyttet til dem og det kreves nok en del power for å kunne utnytte disse godt. Dali Ikon serien er veldig luftige og detaljert i toppen, og må kombineres riktig for kan bli litt for spisst i toppen. Fikk du hørt på CM7 forresten?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 21.52.00 #8 av 17
Postet av: Zpac
fikk ikke hørt på CM7 nei, men ifølge test jeg leste så er de også tung drevne slik som 683? Skal ta meg en tur til i morgen til hifi klubben får å sjekke litt mer, men i bunn og grunn står jeg mellom 683 og ikon 6, må bare sjekke hvem som tar seg best ut til min receiver.

Men høres ut som du har litt peil, hvem av de andre jeg sa tror du funker bra? Skal også se om jeg får hørt på CM7 i morgen....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 22.20.34 #9 av 17
CM7 har en lavere følsomhet, altså teoretisk sett så krever den mer strøm enn B&W 683. (merknad: 683 har større elemter og veier mer) Likevel virket 683 mer "lukket" og hørte at CM7 ikke krevde så stor forsterker for å låte meget bra, jeg har prøvd CM7 på 3 forskjellige recivere og to forskjellige forterkere og selv om den låter bra på selv en "liten" forsterker så låter den nesten fantastisk med en mer strømsterk forsterker da man virkelig får høre hva som bor i dem. 683 låter sikkert også meget godt hvis den får nok power, men det jeg prøver å si er at CM7 krever mindre kraft for å låte godt. Vell; nå skal ikke jeg høres ut som en fanboy bare fordi jeg har de selv, som sagt finnes det mange gode høytalere der ute, men i mine ører er CM7 helt klart en av de bedre i den prisklassen.

Jeg har desverre ikke fått hørt Audio Pro og JBL sine, så vil derfor egentlig ikke uttalle meg om hvordan de er iforhold til de andre, så det må du nesten finne ut av selv. Klipsch RF-serie er meget morsomme å ha i hjemmekinoen og spiller dynamsik og frampå, men pass på at de er ferdig innspillt da de er blant annet litt spisse i toppen i begynnelsen.

Dali Consept 8 spiller ganske behagelig, den er litt rundere og ikke like spiss i toppen som Ikon serien og kan samtid rocke litt i fra seg, men er ikke like aggresive som Klipsch sine. Conespt 8 er en god allround høytaler.

Dette er som sagt bare mine inntrykk av høytalerne, det viktigste er DINE inntrykk av de; så bruk tiden godt.

Så lykke til på lytterunden i morgen! - og kom gjerne med tilbakemeldinger om hva du syntes og om du evnt kjøper noe.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 22.21.07 #10 av 17
Postet av: Zpac
pluss de CM7 er litt for dyre :S
men åssen receiver har du til CM7?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 22.24.56 #11 av 17
Det er sant, ikke i min intensjon å sprenge din prisgrense. Hadde selv satt en prisklasse på 10-tusen egentlig, men de er i mine ører verdt de to ekstra lappene. Tenkt også at du ikke krever like stor forsterker for å oppnå ett fullverdig resutalt. Men om de er verdt det eller ikke finner du nok ut imorgen :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 22.27.01 #12 av 17
Postet av: Zpac
men åssen receiver har du til CM7?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 05.48.36 #13 av 17
Yamaha RX-V1800
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 20.19.03 #14 av 17
Postet av: Zpac
For info: Da fikk jeg låne 683'ene med hjem og har testet og jeg er MEGET possetivt overrasket over hvor bra de låt, så jeg er redd for at jeg kommer til å kjøpe disse front høytalerne og kommer til å følge opp med resten av pakken seinere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2008 18.04.10 #15 av 17
Postet av: DevilEj
683 er helt klart en av de bedre høyttalerene i denne prisklassen. Mellomtonen og diskanten er overaskende bra på riktig elektronikk. Bassen er ganske tørr, så hva man liker her blir en smakssak. Har du mulighet anbefaler deg også å sjekke ut Monitor Audio RS6 om du ikke har gjort det enda.
875 er utrolig strømsterk, så du får nok ingen problemer med krefter om du liker lyden i matchen mellom høyttaler og receiver. Kilde spiller selvfølgelig også inn i det endelige resultatet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar