Logo

Brukertest av B&W CM7

Skriv et svar
12.11.2007 21.59.15 #1 av 7
CM7
Etter og ha hørt og sammenlignet litt på Hifiklubben falt mitt valg for denne da jeg fant en nesten ny på bruktmarkedet. Jeg fikk ikke hørt like grundig på alle høytalerne som jeg ønsket, men nok til å slå til. Var ganske spent på hvordan de låt, mtp størrelse og design. CM7 hat blitt skrytt opp i skyene av kritikere, er jeg like fornøyd i min egen stue?

Førsteinntrykk og konstruksjon:
Den bruker FST mellomtone. Dette er den samme mellomtone elementene som også brukes i toppmodellene i Nautilus serien, bare at disse er mindre. Basselementet er av kevlar, noe som er meget lett, men kraftig.

Delefilteret består av svært få komponenter, men skal visstnok være av høy kvalitet. For dere som lurer på tilkoblinger, så er det naturligvis mulig med bi-wiring for dere som har lyst til det. Følsomheten på høytaleren er 88DB, noe som krever en del av forsterkeriet. Derfor testet jeg dem med tre forskjellige recivere/forsterkere for å finne ut de mest vesentlige forskjellene i bruk.

Spesifikasjoner:
Diskant: 1-tommers aluminiumdiskant med Nautilus-pipe
Mellomtone: 5-tommer FST-mellomtone
Bass: 6,5-tommer bass med membran av papir/kevlar
Frekvensgang (-3dB): 62–22 000 Hz
Frekvensgang (-6dB) 34–50 000 Hz
Impedans: 8 ohm
Følsomhet: 88 dB
Bi-wire: Ja
Størrelse: 91 x 20 x 30 cm (BxHxD)
Vekt: 20 kg


Jeg har en relativt liten stue, ca 25m2. Den første utfordningen var å finne riktig plassering. Jeg oppnådde best resultalt ved å sette den like ved hjørne ca 30cm fra bakvegg. Dette grunnet at det ble mindre refleksjoner og unødvendig klang ble borte. Jeg brukte gummiføtter som underlag.
Høytalerne er ganske små, men veier 20 KG. Finishen på høytalerne er meget fin (syntes i hvert fall undertegnende) og finnes i tre ulike farger.

Musikk

Gitarspilling og vokal er i toppklasse, men?”

Det første som slo meg når jeg hørte på noen låter, var rett og slett hvor pent de spilte og overgangen mellom mellomtone og diskanten var helt upåklagelig. Det var også en meget god spredning av lyden. Mellomtonen er noe av det beste jeg har hørt i denne prisklassen.Bassen er meget dynamisk og låter aldri fet. Man kan se og høre hvor godt den jobber. Vil si at den mangler litt mer oktav i bassen, så en sub r foretrekkes. Oppløsningen er meget fin og ”rund” den låter ikke skarpt, hvis ikke det skal være slik.
Setter på noen låter fra Pink Floyd, begynner med låten ”Another brick in the wall”, dette er en låt som har bra lydkvalitet med trøkk i. Dynamikken er oversakende god, stemmen høres klart og tydelig og bassen er kjapp og presis, men donker ikke like godt i brystet som man vil. Gitarsolon derimot er helt rå, den er ”glatt” og oppløst i toppen, Her overbeviser den meg nok engang, stemme kommer klart og tydelig frem samtidig som den bevarer trykket.

Andre låter:

Prøver med litt tyngre rock med noen sanger fra ”Queens of the Stoneage” og ”Nirvana”.
Stemmene til Kurt Cobain og ”Mark Lanegan” kan vel sies å være noe grove. Dette hører man meget godt, man hører røsten i stemmene deres komme tydelig fram. ”3&7” fra albumet ”Era Vulgaris” rocker godt, med en fabelaktig gitargjengivelse og ganske bra dynamikk.
Går videre med noen sanger fra” Muse”, Her har høytalerne en tendens til å blande seg litt i en av de den mest krevende sangene på Muse skiva, ”Absolution”.

Måtte også sette på noen vanlige sanger fra VG-lista for å høre hvordan den klarer seg der, da det er dette de fleste hører på. Hva kan man si? Pop og litt rolige sanger har jeg absolutt ingenting å utsette på.

I Hjemmekinoen

Lydbildet sprer seg godt”

Her måtte jeg bare sette på filmen ”300” på Blu-Ray med PCM og spolte fram til begynnelsen av slaget. ”This is where we figth, This is where they die! ” Her hører man røsten og råheten i stemmen så godt at man selv gjør seg klar for slag. Så kommer angrepet, Uten sub var det ikke den voldsomme basstrykket som man håpte på. Detjaljene derimot kommer tydelig fram og hører detaljer jeg tidligere hadde godt glipp av. Når pilregnet kommer, hører man at pilene kommer mot deg i en voldsom fart og suser forbi deg. Midt i slaget hører man spydene skintres og man hører tydelig sverdene som treffer kroppen så blodet spruter. Minuset er at stemmene har en tendens til å bli litt fraværende, altså kommer ikke like godt frem som med en senter i hjemmekinoen.

I Letters from Iwo Jima og i scenen der amerikanerne ankommer stranda og er forvirret over den lille motstanden, men plutselig møter maskingeværild fra flere hold er meget dynamisk. Man hører at bassen er meget kjapp og presis.
Jeg gikk deretter over til litt mer normale filmer på dvd, så kjapt i gjennom titler som ”Brothers in Arms”, ”Gladiatoren” og ”Ringenes Herre”.

Konklusjon

På Musikk er denne fantastisk, spesielt på musikk som Pink Floyd og vanlig rock. Er for øvrig meget god på litt mer krevende musikk som Muse også, men her kreves litt mer kraft av forsterkeri for mer kontroll over elementene og litt mer dynamikk.

I hjemmekinoen klarer den seg også meget bra, den har en god spredning av lyden og gir realistisk lyd. Minuset derimot er at i ”kampens hete” kommer ikke stemmene like godt fram, så en senter anbefales.

Pluss:
-Oppløsningen
-Sumløs overgang
-Pent design
-Fantastisk mellomtone
-Bassen er kjapp og presis
-Lydbildet sprer seg godt

Minus:
-Savner mer dyp bass
-Krever en del av forsterkeriet i krevende musikk
-Senter anbefales til film

Tilkoblet utstyr
I denne testen har jeg brukt følgende utstyr:
PS3 er brukt som CD spiller, DVD spiller og Blu-Ray spiller.
Yamaha RX-V450, Yamaha RX-V1800 og Rotel som forsterkeri
Dynabel Phobos subwoofer
Supra kabler
Test cdér:
Muse
Franz ferdinand
Pink Floyd: Another brick in the wall
Queens of the stoneage: Lulibiez to Paralize og Era Vulgaris
Filmer:
BD:
300
Letters from Iwo-Jima
Blood Diamond

DVD:
Ringenes Herre: Atter en konge
Gladiatoren

Har prøvd med forskjellig forsterkeri for å finne ut hvor mye som anbefales og forskjellene mellom disse. Har også hørt på de på ”Hifiklubben” og hos en annen eier med andre kombinasjoner.

Sluttord:

Hvis du er på jakt etter høytalere i mellomklassen, hør på denne. Du får særdeles mye for pengene. Har prøvd ut disse med en reciver til knappe 3 Tusen, den klarer seg relativt bra der. Men vil man spille med høyt volum og ha mer dynamikk må man opp i en del kroner i forterkeriet. Det lever mye potensiale i disse og man kan oppnå et særdeles godt resultat med nok kraft.

Sier slettes ikke at dette er det beste kjøpet i denne prisklassen, men bør absolutt vurderes i denne klassen, er også andre gode alternativer som Dali Ikon, Kef IQ og Klipsch RF avhengig av hva du hører på.

Da sier jeg takk for meg og håper at dere dro noe nytte av denne testen. Dette er min første brukertest. Hvis det er noe mer dere lurer på eller bare vil kommentere anmeldelsen, så værsegod! :wink:

Skrevet av Tommy

Tommy(Actionchicken)

Modell: Bower & Wilkins CM7
Importør: Hifiklubben
Pris: 11996 Sub Og HT V.JPG Sub Og HT V.JPG ( 106,6943359375 KB) Vist 3514 ganger Bak CM7.JPG Bak CM7.JPG ( 88,802734375 KB) Vist 3514 ganger Mellomtone1.JPG Mellomtone1.JPG ( 315,052734375 KB) Vist 3515 ganger CM7 H.JPG CM7 H.JPG ( 112,884765625 KB) Vist 3506 ganger DSC_3155.JPG DSC_3155.JPG ( 336,953125 KB) Vist 3514 ganger De tre elementer.JPG De tre elementer.JPG ( 74,1240234375 KB) Vist 3498 ganger
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2007 22.34.49 #2 av 7
Postet av: Torja
Flott test. :D
Hvordan fungerte høytalerne med Rotel(hvilken var det?) som forsterker, syns du?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2007 22.41.33 #3 av 7
Er litt usikker på hvilken det var, da det var på demo hos selger. Tror det var RB-1080. Enkelt fortalt så ble det litt fyldigere mellomtone og mer dynamikk. Hørte da på noen demo låter fra "Yello" og diverse filmsnutter. Han hadde også SVS PB 10 tilkoblet, det og ett bedre rom. Så hørte virkelig potensiale som det er i disse høytalerne.

Takker for innspill og gi gjerne poeng:wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2007 06.54.16 #4 av 7
Postet av: petre2006
Veldig god og fyldig test, med mye detaljer. Kjempe!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2007 09.13.32 #5 av 7
Postet av: Rune
Kjempeflott og beskrivende test!
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2007 12.05.00 #6 av 7
Det er bare å komme med konstruktiv kritikk, slik at jeg kan gjøre det bedre i eventuelle fremtidige tester.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 20.33.09 #7 av 7
Postet av: Typhoon7
Meget bra test. Har ikke sett denne før nå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar