Logo

Fritt fall i plasma-priser

Skriv et svar
18.04.2005 15.31.32 #1 av 20
Postet av: Knut
http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305950

Itavisen skriver, som mange andre, at det er fritt fall på prisene på plasma ... og at dette resulterer i "gode tilbud" til forbrukerne :shock: :shock:

Jeg synes ikke en 42" plasma til under 10.000 kr er et godt tilbud, det er en fornærmelse!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 18.45.19 #2 av 20
Postet av: Tercius
Jeg er bare glad jeg rakk å kjøpe rett før dette prisraset... :?
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 18.46.22 #3 av 20
Postet av: Knut
"Tercius" skrev:Jeg er bare glad jeg rakk å kjøpe rett før dette prisraset... :?


Puhhh, ja der var du heldig :-)
Hvordan skjerm har du?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 18.50.55 #4 av 20
Postet av: Rune
Det er fint at prisene faller, men jeg håper det ikke går utover lønnsomheten til produsentene slik at de finner det mindre interessant å utvikle produktene videre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 19.00.58 #5 av 20
Postet av: Bombadil
Det er jo sånn at mange bare kjøper en skjerm fordi den er billig. og da blir det dumt for dem som vil ha de litt bedre skjermene, fordi da går ikke utviklingen videre.

Så på en måte er det dumt at det blir billig, selv om det høres litt rart ut. :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 19.07.57 #6 av 20
Postet av: Knut
"Bombadil" skrev:Det er jo sånn at mange bare kjøper en skjerm fordi den er billig. og da blir det dumt for dem som vil ha de litt bedre skjermene, fordi da går ikke utviklingen videre.

Så på en måte er det dumt at det blir billig, selv om det høres litt rart ut. :?


Men hvor lenge vil folk ha disse billige skjermene da? Når HDTV-sendinger er et faktum, og DVDer er HD (Blue Ray eller hva det nå heter) og gjør inntog vil ikke folk ha disse billige skjermene som ikke duger!
Europa er visst nok et dumpingmarked for low-end skjermer, og skjermer som ikke er HD-ready er et dødfødt prosjekt - det vil tiden vise.

(tror jeg tralala, tror jeg tralala - nananananaaa)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2005 20.37.52 #7 av 20
Postet av: Bombadil
det er nå dume folk blir lurt av billige tv'er, men så om noen år så kan vi le av dem, når de ikke kan ta inn hdtv. :D

Eller så kjøper de en billig en nå og sparer heller pengen til hdtv er vanlig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 05.43.25 #8 av 20
Postet av: Knut
"Bombadil" skrev:det er nå dume folk blir lurt av billige tv'er, men så om noen år så kan vi le av dem, når de ikke kan ta inn hdtv. :D

Eller så kjøper de en billig en nå og sparer heller pengen til hdtv er vanlig.


Kjøper en billig en nå? Selv en billig møkkaskjerm til 10.000 - 12.000 kr koster jo like mye som en meget god 32" crt 100Hz skjerm tv som holder i 15 år. Folk har tver lenge, broren min har en tv som er minst 10 år gammel. Tror ikke folk vil ha en low-end plasmaskjerm så lenge ...
Virker som om folk helt pluttselig har forandret oppfatning om hvor lenge en tv skal holde, og hvor god kvalitet den skal ha - bare pga at det er en flatskjerm. Hvis man følger "gammel" oppfatning av hvor lenge en tv skal holde, så burde den Pioneer 435 HDE som jeg har lyst på holde til jeg havner på gamlehjem...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 13.26.31 #9 av 20
Postet av: Tercius
"Knut" skrev:
"Tercius" skrev:Jeg er bare glad jeg rakk å kjøpe rett før dette prisraset... :?


Puhhh, ja der var du heldig :-)
Hvordan skjerm har du?


Lg RZ42py10x

Så de satte ned Pioneer tv`ene rett etter jeg hadde kjøpt min LG...
Men men, gjort er gjort og spist er spist.
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 15.20.50 #10 av 20
Postet av: Rune
"Tercius" skrev:
Så de satte ned Pioneer tv`ene rett etter jeg hadde kjøpt min LG...
Men men, gjort er gjort og spist er spist.


Er det aprilspøken du snakker om?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2005 15.31.30 #11 av 20
Postet av: Knut
"Tercius" skrev:
"Knut" skrev:
"Tercius" skrev:Jeg er bare glad jeg rakk å kjøpe rett før dette prisraset... :?


Puhhh, ja der var du heldig :-)
Hvordan skjerm har du?


Lg RZ42py10x

Så de satte ned Pioneer tv`ene rett etter jeg hadde kjøpt min LG...
Men men, gjort er gjort og spist er spist.


Hvordan har du koblet denne skjermen?
Jeg ble ikke imponert over det jeg så med vanlig scart-kobling ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 21.38.30 #12 av 20
Postet av: a|ex
Nå synes jeg vi skal være litt forsiktige med å erklære alle flatskjermer uten HD-oppløsning for et "dødfødt prosjekt".

Vi lever tross alt foreløpig i en verden bestående av lavoppløste signaler, om det så er TV eller DVD vi ser på. Og slik vil det være i en del år til før alle og enhver har hoppet på HD-revolusjonen. Slike ting tar tid! Og selv når fremtiden en gang har innhentet oss, så er det heldigvis slik at selvom flatskjermen din er lavoppløst, så er den KOMPITABEL med HD-formatene slik at den kan vise slike uten problemer - og om ikke med like bra resultatet som en skjerm med høyere oppløsning, så ihvertfall med en merkbar forskjell fra lavoppløst materiale.

Vi skal heller ikke glemme at de lavoppløste plasmaskjermene ofte kan vise til bedre bildekvalitet ved fremvisning av lavoppløst kildemateriale (noe som er situasjonen for de aller fleste) enn HD-skjermene. Med mindre man har en virkelig god videoprosessor som f.eks DVDO til å ta seg av jobben med å oppskalere signalene til HD-skjermens eksakte oppløsning (1:1 pixelmapping), oppnår man mindre artifakter og digitalt "grums" på skjermen med en god, lavoppløst skjerm som f.eks Panasonic TH-42PA50. Det er ikke uten grunn at lavoppløste plasmaskjermer har vunnet en rekke tester i fagpressen!

Personlig mener jeg at en skjerm burde ha ekte HD-oppløsning (1920x1080p) før den skal bli titulert "HD-Ready".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2005 00.18.51 #13 av 20
Postet av: wotg
Du har helt rett Alex. 1024x768 er bare en "mellomstasjon" Prisforskjellen mellom en lavoppløst skjerm og en høyoppløst skjerm er veldig stor i forhold til biledkvalitets forskjellen, ihvertfall for den vanlige mann i gata.
Men hvis du har en scaler eller HTPC får man litt igjen for å velge en høyoppløst skjerm. Det skal dog sies at en 50" med 1366x768 er en langt bedre løsning som et mellomklasse-nivå hva oppløsning angår. Min erfaring er at panelene på pioneer, panasonic og nec sine 50" er bedre enn deres respektive 42/43" panel. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men det har sikkert med lavere produksjons takt og høyere kvalitets krav.
Jeg hadde i sommer en th-42phd7 på besøk i stuen min et par uker, men ble ikke overbevist :?
Så fort den nye th-50phd8uk kommer i salg her på berget kommer jeg til å prøve å få en demo på den, forhåpnetligvis vil ikke denne skjermen ha problemer med "skimmer" i svartnivået slik phd7`ern jeg hadde på besøk sleit med. Panasonic skal også ha løst all 60Hz/PAL problematikk denne gangen :)
Vi får se i november da disse skjrmene visstnok skal være tilgjengelige...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2005 00.24.04 #14 av 20
Postet av: a|ex
Jepp, det skal bli spennende å teste ut de nye seriene som kommer :)

Vi kan vel alle uansett være enige om at HD er fremtiden, om ikke akkurat nåtiden ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2005 06.20.04 #15 av 20
Postet av: sax
"Bombadil" skrev:det er nå dume folk blir lurt av billige tv'er, men så om noen år så kan vi le av dem, når de ikke kan ta inn hdtv. :D

Eller så kjøper de en billig en nå og sparer heller pengen til hdtv er vanlig.



Tviler egentlig på at dumme folk blir lurt av billige tv'er. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar