Logo

Fra stereo high end til anstendig surround

Skriv et svar
19.04.2004 19.22.38 #1 av 4
Postet av: Hansen
Jeg ønsker å utvide mitt gode stereoanlegg, (DynamicPrecision og Micromega) til også å kunne håndtere OK surround UTEN at jeg kompromisser nevneverdig med stereokvaliteten. I Lyd og Bilde leste jeg engang at en god løsning var å benytte en kombi-forforsterker (stereo+surround-dekoder), legge på en OK stereoforsterker og to høyttalere samt en aktiv sub. Da spiller man i fem kanaler uten senter. Er dette beste løsning? Thule pace 250 B ble benyttet i Lyd og Bilde. Er det en god ide? Andre alternativer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2004 20.52.28 #2 av 4
Postet av: BjørnChrister
En muliget er å kjøpe en ren dekoder. En dekoder har innebygd dekoding for surroundlyd men kun forsterker for 3 kanaler. Da tar stereoforsterkeren seg av alt som har med stereo lyd og så kan dekoderen drive de 3 ekstra høyttalerene til surround. Da kan du fint h et 5.1 oppsett uten å ødelgee noe av stereolyden.

Ulempen nå er at det er veldig få dekodere i salg nå. (de fleste har allerede gått over til surround)

Et eksempel på en slik dekoder er Yamaha DSP-E800

http://www.avland.co.uk/yamaha/dspe800/index.htm
BC
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2004 22.40.07 #3 av 4
Postet av: Alas
Mener å ha sett at Rotel har noen surroundprosessorer som virker ganske så greie. Hvis jeg ikke tar feil gjør de det samme som en pre-amp, eller det er vel gjerne en pre-amp, bare i fem kanaler, eller seks, eller syv. Da må man jo ha eksternt forsterkeri til å drive bakhøyttalerne med, men det koster jo ikke allverden, selv om en ny DP gjerne blir litt dyrt, men hva vet jeg, du kan jo vasse i penger.

Å kjøre uten center fungerer helt fint. Mange mener det er bedre sågar.

I alle tilfeller lykke til. :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 14.47.05 #4 av 4
Postet av: Snickers-is
Jeg har nå funnet løsningen på dette:

Den heter:
LINN Unidisc SC.

Den har DVD, DVDA SACD, CD osv osv, samt en skikkelig innebygget preamp med surroundprosessor, digitale innganger, analoge innganger osv.

Koster 41k veil.

Den spiller meget fint i forhold til min tidligere Vincent CD S3
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar