Logo

Fotball EM i HD :-)

Skriv et svar
07.06.2008 18.58.41 #1 av 17
Postet av: Rune
Selv om jeg ikke finnes fotballinterresert, måtte jeg titte litt på EM i kveld. Må si at det er en del forskejll mellom HD sendingene og de vanlige sendingene. Syns forskjellen er større enn det er på Blu-Ray kontra DVD. (som forventet)

Noen andre som kan glede seg over EM i HD?

Nå er det bare å glede seg til noen begynner å sende noen idretter som er mer tilrettelagt for HD. (som f.eks Beach Volleyball)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2008 21.04.56 #2 av 17
Postet av: kamelon
Helt enig med deg der!
Har akkurat sett Portugal-Tyrkia på min 26" sharp :oops: Og synes bildet er utrolig skarpt, kunne tellt gress-stråene!
Og ganske fine kameravinkler itillegg, og replayer som får med seg alt. Synes jeg dette
virker som en skikkelig god produksjon. Gleder meg annå mer til jeg får sett dette på min nye TW2000 :D

Men beach-volley?Kanskje vi plutselig begynner å se kviser og appelsinhud på disse ellers så flotte "atletene"? :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2008 22.18.04 #3 av 17
Postet av: Bobben
Syns dette var utrolig bra ja :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 06.18.04 #4 av 17
Postet av: krosenvold
Jeg har canal digital kabel tv med sagem jallahd.

Ganske ofte så opplever jeg at bildet fryser i ca. 0.2 sekund før det går videre. Lyden fortsetter som normalt. Noen andre som opplever det samme ? Utrolig irriterende, og jeg har det vel egentlig på alle hd kanalene.

Flere ganger når publikum blir bråkete (ved farlige situasjoner) så får jeg også den klassiske forstyrrelsen i bildet fordi lyden nærmer seg hvit støy. Denne er en gammel kjenning siden hvit støy er vanskelig å komprimere og lyden krever så mye båndbredde at det går utover bildet. Alt kan skje med bildet når Ronaldo får ballen innenfor 16-meteren.

Er det noen som har noen formening om det er sveitserne som er gjerrige i kompresjonen eller om det er canal digital ? Er det virkelig nødvendig at "fremtidens" standarder skal være så j**lig på håret at det ikke takler at publikum bråker litt ?

Kristian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 08.39.11 #5 av 17
Postet av: orso
Flotte bilder og lyden er også bedre enn på SD sendingen, men hadde problemer med at lyden forsvant i noen sekunder av og til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 10.24.58 #6 av 17
Postet av: Bobben
"krosenvold" skrev:Jeg har canal digital kabel tv med sagem jallahd.

Ganske ofte så opplever jeg at bildet fryser i ca. 0.2 sekund før det går videre. Lyden fortsetter som normalt. Noen andre som opplever det samme ? Utrolig irriterende, og jeg har det vel egentlig på alle hd kanalene.

Flere ganger når publikum blir bråkete (ved farlige situasjoner) så får jeg også den klassiske forstyrrelsen i bildet fordi lyden nærmer seg hvit støy. Denne er en gammel kjenning siden hvit støy er vanskelig å komprimere og lyden krever så mye båndbredde at det går utover bildet. Alt kan skje med bildet når Ronaldo får ballen innenfor 16-meteren.

Er det noen som har noen formening om det er sveitserne som er gjerrige i kompresjonen eller om det er canal digital ? Er det virkelig nødvendig at "fremtidens" standarder skal være så j**lig på håret at det ikke takler at publikum bråker litt ?

Kristian


Lydkomprimmeringen kan ikke gå ut over bildet i digitale sendinger. Lyden på TV 2 SPORT HD er
alltid 448kbps Dolby Digital. Årsaken til at bilde fryser må være en helt annen. HDMI problemer ? Da kan du forsøke component (men husk å fjerne HDMI kablen først).

Båndbredden på TV2 SPORT HD er det mest ekstreme som finnes i HD distribusjon. Det benyttes H.264 med en fast videobitrate på 20Mbps. Dette er det maksimale som er mulig i H.264 varianten som benyttes for HDTV broadcasting.
De to Danske og de to Svenske Euro2008 HD kanalene benytter samme bitrater som de to Norske. Tilsammen bruker de 6 Euro2008 HDTV kanalene dobbelt så mye bitrate som hele det norske digitale bakkenettet til sammen (133.68Mbit/s mot 66Mbit/s totalt i bakkenettet).

Det finnes en Tysk side som måler bitrater:
http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4112015/4102.html
http://www.linowsat.de/3590/all/3590.shtml
(det er nok ikke målt helt riktig, får 20Mbps fast når jeg måler med DVB kort)

Lyden på TV2 SPORT HD var noe lav i går og desverre så mixet de kommentatorene inn på begge frontkanalene
i tillegg til center. Den vanlige måten å gjøre dette på er å kun sende kommentator i center kanalen. Kommentator var riktignok mixet ganske lavt inn i frontkanalene. Når kommentator kun er i center kanalen så kan man lett regulere kommentatornivå i forhold til stadionlyd selv. Noen vil ha mye stadionlyd mens andre vil ha mer kommentator. Dette løser Dolby Digital 5.1 perfekt siden hver enkelt kan mixe selv :D

Er meget godt fornøyd da. Dette var "history in the making" siden det var den første HD sendingen fra en Norsk TV kanal noensinne. Det blir nok bedre etterhvert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 15.34.02 #7 av 17
Postet av: krosenvold
Det er godt å høre at det i hvertfall er bra rådata, og at det blir bra over parabol, 20 mbit h.264 burde jo være helt i toppskiktet, omtrent som blu-ray...?

Det må være en eller annen re-enkoding som canal digital kabel tv her i oslo gjør, og at de er altfor altfor gjerrige på båndbredden sin. Når det er mye spillere og ting går fort så har denne enkodingen åpenbare problemer med å henge med, det hagler med mpeg artifakter. Gressmatta ser svært ofte ut som mpeg-grøt, og spillerne har ofte sånne koselige skygger. HD sendingene til Canal+ Sport har jevnt over hatt myhøyere kvalitet enn dette. Legger også merke til at hele sendingen virker som den er noen minutter tidsforsinket.

Det er mest sannsynlig at denne stoppingen er noe bugss i dekodersoftwaren - det virker som den gir opp og venter på neste I-frame, har hørt med en nabo som har samme problemet og visstnok vært noe mer ivrig med kundeserviss hos CD enn det jeg har vært. Det hjelper ikke med komponentvideo, desverre.

>Er det noen som har noen formening om det er sveitserne som er gjerrige i kompresjonen eller om det er canal digital ? Er det >virkelig nødvendig at "fremtidens" standarder skal være så j**lig på håret at det ikke takler at publikum bråker litt ?
Jeg ser jeg kan virke litt tåpelig der, det er tydeligvis ikke sveitsernes feil at det suger, heller ikke standardene...

>Lydkomprimmeringen kan ikke gå ut over bildet i digitale sendinger. Lyden på TV 2 SPORT HD er
>alltid 448kbps Dolby Digital.
Selv om det er HD så multiplekses vel fortsatt et antall mpeg programstrømmer innenfor en transportstrøm ? I såfall vil vel fortsatt være slik at en strøm som bruker over sin beregnede kapasitet vil kreve at de andre bruker mindre ? Mitt inntrykk er at det er en slags "best effort" CBR ute å går, men der kan det hende jeg er helt på jordett?

Kristian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 16.50.17 #8 av 17
Postet av: Bobben
"krosenvold" skrev:Det er godt å høre at det i hvertfall er bra rådata, og at det blir bra over parabol, 20 mbit h.264 burde jo være helt i toppskiktet, omtrent som blu-ray...?

Det må være en eller annen re-enkoding som canal digital kabel tv her i oslo gjør, og at de er altfor altfor gjerrige på båndbredden sin. Når det er mye spillere og ting går fort så har denne enkodingen åpenbare problemer med å henge med, det hagler med mpeg artifakter. Gressmatta ser svært ofte ut som mpeg-grøt, og spillerne har ofte sånne koselige skygger. HD sendingene til Canal+ Sport har jevnt over hatt myhøyere kvalitet enn dette. Legger også merke til at hele sendingen virker som den er noen minutter tidsforsinket.

Det er mest sannsynlig at denne stoppingen er noe bugss i dekodersoftwaren - det virker som den gir opp og venter på neste I-frame, har hørt med en nabo som har samme problemet og visstnok vært noe mer ivrig med kundeserviss hos CD enn det jeg har vært. Det hjelper ikke med komponentvideo, desverre.

>Er det noen som har noen formening om det er sveitserne som er gjerrige i kompresjonen eller om det er canal digital ? Er det >virkelig nødvendig at "fremtidens" standarder skal være så j**lig på håret at det ikke takler at publikum bråker litt ?
Jeg ser jeg kan virke litt tåpelig der, det er tydeligvis ikke sveitsernes feil at det suger, heller ikke standardene...

>Lydkomprimmeringen kan ikke gå ut over bildet i digitale sendinger. Lyden på TV 2 SPORT HD er
>alltid 448kbps Dolby Digital.
Selv om det er HD så multiplekses vel fortsatt et antall mpeg programstrømmer innenfor en transportstrøm ? I såfall vil vel fortsatt være slik at en strøm som bruker over sin beregnede kapasitet vil kreve at de andre bruker mindre ? Mitt inntrykk er at det er en slags "best effort" CBR ute å går, men der kan det hende jeg er helt på jordett?

Kristian


HD kanalene fra fotball EM sender utelukkende CBR. I HD transponderene på satellitt så er det 4-5Mbit/s ledig hele tiden så problemet er ikke at muxen overbelastes. Min CD HD-PVR for satellitt fungerer uten problemer.
Kvaliteten på sendingene er veldig bra. Også veldig bra sammenliknet med Canal+Sport HD. Det sendes 720p.
Jeg klarer ikke å se en eneste mpeg artifact på min Pioneer 507XA.

CD rekoder heller ikke sendingene i kabelnett så vidt jeg vet. Det er ingen grunn til å rekode siden de to HD kanalene fint får plass i en DVB-C kanal med 256QAM ( en slik kanal tar 51.7Mbit/s mens de to HD kanalene bruker ca. 41Mbit/s).

Ut fra beskrivelsen din så kan det virke som det er feil på dekoderen eller at signalet er for lavt slik at du får biterrors. Har du får lavt signalnivå så opplever man typisk at bildene stopper i korte øyeblikk mens høy biterror rate gjerne får bildet til å bryte helt sammen i mosaic. 256 QAM krever ca. 6dB mer signal/støy enn vanlig SDTV DVB-C med 64-QAM. Splittinger eller annet kabelrukkel kan føre til problemer. Forsøk med boksen tilkoblet direkte der kabelen kommer inn. Overopphetet boks kan også
være et problem så sørg for at den ikke står inne i et tett skap og at du ikke har annet utstyr plassert oppå den.
Du bør selvfølgelig også melde problemet til CD. Det kan jo være en feil på signalet i ditt område.


Håper du ser på riktig kanal ? Dvs. at du ikke ser på UEFA EURO 2008 kanalen ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 16.59.26 #9 av 17
Postet av: orso
Sendes alle kampene i 720p Bobben? Det betyr vel at man skal skulle få bedre bilde ved å sette dekoderen til å sende 720p fremfor 1080i.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 17.08.33 #10 av 17
Postet av: Bobben
"bomholt" skrev:Sendes alle kampene i 720p Bobben? Det betyr vel at man skal skulle få bedre bilde ved å sette dekoderen til å sende 720p fremfor 1080i.


Ja alle kampene sendes i 720p. Det er derfor en stor fordel å sette dekoderen til 720p. Spesielt dersom bildene oppfører seg litt merkelig.
HD-PVR for satellitt veksler automatisk til 720p så lenge man ikke har rørt bildeinnstillingsmenyen. Har man rørt denne menyen så får man tilbake automatisk format skift ved å resette mottager til fabrikkinstilling.

EDIT: Det ser ut som Sagem HD-PVR går tilbake til 720p når jeg veksler HDMI innganger eller "soft rebooter" TV. Mao. ikke nødvendig med reset til fabrikk instilling.

Det kan være TV'er som ikke takler 720p bra men det er i såfall ikke HD Ready TV'er. Jeg har en splitter ny 24" Dell PC skjerm med HDMI. Har forsøkt den men den gir ekstremt mye hakking på panoreringer for skjermen kjører 59.93/60Hz. Dell skjermen er tydeligvis ikke laget med tanke på Europa. Siden jeg ikke klarer å endre skjermen til 50Hz så blir det mye hakking. Heldigvis har jeg Pioneer 507XA da :D

Pioneeren har samme problem på VGA inngangen siden den ikke klarer 50Hz på VGA. Alt av 50Hz video jeg spiller fra PC over VGA blir veldig hakkete på panoreringer. Heldigvis har jeg nå en PC med HDMI grafikkkort som kan settes til 50Hz og når Pioneeren får dette signalet så blir den fornøyd...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 17.25.58 #11 av 17
Postet av: orso
Takk for det. Prøvde nå frem og tilbake med 1080i og 720p og merket tydelig at gressmatten ble mye mer uklar/slørete ved panoreringer når dekoderen sto med 1080i. Forøvrig har jeg brukt mye 702p fra CD dekoderen fordi jeg synes det gir bedre bilde med SD kanalene, men desverre litt dårlige bilde med HD kanalene som sender i 1080i. Skulle gjerne hatt en dekoder som kunne sende det sendingen var i automatisk. Skjermen min er en 42PV600 Panasonic plasma med 768p oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 20.24.38 #12 av 17
Postet av: krosenvold
Jeg lot boksen kjøle ned en halv time og flyttet den ned i kjelleren. Vips ble alle problemene borte ! Det er tydelig at hetebølgen her i Oslo har vært nok for både folk og HD-dekodere. Dette begynner jo å ligne på HD!

Byttet til 720p og opplevede at som andre at bildekvaliteten ble betydelig bedre, plutselig ble det gress over alt og tribunebildene ser ikke ut som en brillereklame. Canal + Sport HD har jo sendt i 1080i, som min dekoder har stått på.

Litt kjipt at man må bytte frem og tilbake, men nå er jo premier league over.....

Takk for strålende hjelp, selv nederlands oransje ser supert ut nå. Skal oppgradere splitteren min etter hvert...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 23.34.00 #13 av 17
Postet av: mitchman
Jeg får dropouts av hele signalet hvert minutt, og det er NØYAKTIG et minutt mellom hver "pause" på 1 sekund. Meget irriterende siden det er spesielt merkbart på HD sendingene. Har skjedd i 3 dager nå, og nøyaktig 16 sekunder over hvert hele minutt (på min klokke). Temperaturproblem? Bruker Sagem HD tuneren fra CD og ser jeg på signalet så droppes det på input hvert minutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 11.02.02 #14 av 17
Postet av: teebee
jeg plages også med dårlig lyd og dårlig bildet. lyden er dårlig i hver kamp, mens bilde hakker en skjelden gang. jeg ser kun portugal sine kamper og denne hakkingen var ekstrem under den andre kampen mot tyrkia. har ikke sjekket om det er for varmt i tvbordet, men isåfall skyldes ikke det utetemperatur :P.
for ordensskyld så har jeg en hd kabel dekoder.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 11.16.06 #15 av 17
Postet av: Bobben
"teebee" skrev:jeg plages også med dårlig lyd og dårlig bildet. lyden er dårlig i hver kamp, mens bilde hakker en skjelden gang. jeg ser kun portugal sine kamper og denne hakkingen var ekstrem under den andre kampen mot tyrkia. har ikke sjekket om det er for varmt i tvbordet, men isåfall skyldes ikke det utetemperatur :P.
for ordensskyld så har jeg en hd kabel dekoder.


Hadde problemer med bilde & lyd på de første kampene. Ikke noe stort problem. Det eneste problemet med lyden var veldig lav stadionlyd og at kommentatoren også var mikset inn i venstre front og høyre front.

Har ikke hatt noen problemer med bilde & lyd siden onsdag i forrige uke (da var alt ok til andre omgang av den første kampen).
Lyden er også blitt betydelig bedre enn den var. Det er mye mer stadionlyd nå i surroundkanalene
slik at opplevelsen blir bedre. Kommentatorlyden nivå man man regulere selv på surround systemet (juster center kanal opp eller ned i nivå).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar