Logo

Forvirret over bildeformat-valg

Skriv et svar
11.01.2009 10.44.59 #1 av 4
Postet av: Crossy
Hei

Jeg har for en liten stund siden kjøpt meg projektoren EPSON EMP TW-700. På dvd-spilleren har jeg tre valg:
4:3 Pan scan
4:3 Letterbox
16:9

Da jeg har et lerret i 16:9, og det står at projektoren er 16:9 så tenker jeg med en gang at valget må gå på 16:9 på dvd-spilleren også?

På projektoren har jeg valget mellom:
Normal
Zoom
Trough
Squeeze trough
Wide

Jeg tenker igjen at jeg skal kjøre wide-screen, så derfor velger jeg wide.

Men denne gjør at bildet i midten er normalt, mens til venstre og høyre blir det skalert. Dette skal visstnok være bra ved sportsarrangementer og lignende, men er distraherende å se på når en for eksempel panorerer over fine landskap, som for eksempel i ringenes herre. Da ser en klart at et tre som kommer inn fra høyre blir tynnere og tynnere.

Hvis jeg velger normal-formatet så blir bildet fint, det blir sånn ca 16:9 og en opplever ikke ubehag ved panorering, men hvis jeg stiller dette inn på lerretet så blir det svarte streker på sidene, og ikke over og under (som jeg er vant med at det blir på 16:9).

Zoom formatet sørger for at det blir strekket ut helt i kantene, men da forsvinner litt av bildet over og under.

Hvilket format bør jeg velge?

Takker for alle svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 10.59.41 #2 av 4
Postet av: Rune
"Crossy" skrev:
Hvis jeg velger normal-formatet så blir bildet fint, det blir sånn ca 16:9 og en opplever ikke ubehag ved panorering, men hvis jeg stiller dette inn på lerretet så blir det svarte streker på sidene, og ikke over og under (som jeg er vant med at det blir på 16:9).


Forstår ikke helt denne forklaringen.

1. Hvor er det du stiller normalt inn først? (siden det da ser korrekt ut)
2. Hvordan stiller man dette inn på lerretet?

Man har vel bare en plass og gjøre dette og det er i projektoren.

(DVD spilleren skal stå på 16:9 som du selv sier)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 11.10.21 #3 av 4
Postet av: Crossy
Når jeg velger normal i stedet for wide på aspect på projektoren, blir det slik som beskrevet.
Det jeg mener med at det blir sånn ca 16:9 er at jeg målte med målebånd, og ratioen mellom høyde og bredde ble sånn ca 16:9.
Med å stille det inn på lerret så mener jeg at jeg gjør det så stort som jeg kan ha det på lerretet, uten at bildet går utenfor de svarte stripene rundt.
Når jeg jeg har gjort dette, dekker bildet hele lerret høyde-messig, men ikke bredde-messig.
Det blir altså svarte striper på sidene.

Blir dette rett i forhold til at filmer på dagens DVD-er som regel er i bildeformat: 1:2,35 og lignende?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 12.38.40 #4 av 4
Postet av: Rune
Å zoome på projektor er noe man gjør 1 gang når man setter opp projektor. Ikke noe man skal gjøre ellers.
Zoom slik at vanlig testbilde eller hva som vises når du ikke har signal inn fyller hele lerret akkurat.

Da skal bredden på 16:9 filmer og alle andre filmer gå til kantene. I høyden vil det være mer eller mindre sorte striper.

På 1.85:1 filmer vil det være en veldig tynn stripe, mens 2.35:1 filmer vil ha en del større stripe med sort over og under.

Det jeg kan lese av bruksanvisningen er det Squeeze du skal bruke på DVD. (Men det står også det skal holde å sette den på auto)
http://www.projectorcentral.com/pdf/pro ... l_3678.pdf

(jeg antar du ikke har noen oppskalering fra DVD, for da blir det en annen sak)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar