Logo

Forskjellig impedanse

Skriv et svar
25.07.2005 16.50.10 #1 av 7
Postet av: Tercius
Receiveren min tok kveld her om dagen, og da lurte jeg på om det kunne ha noe å si at jeg kjører med forskjellig impedanse på front og bakhøyttalere.

Har en Pioneer vsx ax5ai-s og har høyttlere med 8 ohm i front og resten 4 ohm.

Fikk blinkende AMP ERROR i displayet etter litt poppelyd i ene basselementet foran, har bi-ampet så bassen går for seg.
Fant noen topics her om impedanse men det var ingen ordentlige svar på om det hadde noen praktisk betydning om det var forskjellig impedanse.

Det går and å stille inn på forsterkeren om jeg har under 8 ohm, men siden jeg hade både 4 og 8 lot jeg være å gjøre noe som helst.

Noen som har peiling på dette?
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2005 18.47.28 #2 av 7
Postet av: pnerbye
Kan aldri tenke meg at impedanseforskjellene skal ha noe å si. Det er mange som leverer ferdige høyttalerpakker hvor fronter har annen impedanse enn øvrige høyttalere.

Sikkert noe støv eller ett eller annet som kortslutter noe slik at forsterkeren ikke vil skru seg på. Regner med at forsterkeren automatisk skrur seg av eller noe når den oppdager noe galt.

Ta den til service. Sikkert en garantisak.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 07.02.22 #3 av 7
Postet av: Tercius
Ja jeg regner med at det var en garantisak for det er bare 3 mnd siden jeg kjøpte den, men det er jo lett å peke på brukeren og si at den ikk er brukte etter boka.

Var bare det jeg lurte på om det kunne ha noe å si i det hele tatt.

Takker for hjelpen.
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 09.55.42 #4 av 7
Postet av: pnerbye
"Tercius" skrev:Ja jeg regner med at det var en garantisak for det er bare 3 mnd siden jeg kjøpte den, men det er jo lett å peke på brukeren og si at den ikk er brukte etter boka.

Var bare det jeg lurte på om det kunne ha noe å si i det hele tatt.

Takker for hjelpen.


Det kan være en idè å etterse høyttalerkabler. Kan være en kortslutning et sted.

Lykke til!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 13.30.36 #5 av 7
Postet av: Runel
Mål høytalerne også(ohm). Høytalerne er selvsagt bergnet for BI-amping regner jeg med? Har samme forsterker selv med BI-ampede fronter og vanlig kobling på bakhøytalere. Alle mine høytalere er 8 ohm med skal ikke ha noe å si at bakhøytalerne er 4 ohm sålenge de ikke går for langt ned ved belastning d.v.s under 2 ohm, da kutter AX5ai. Funker supert hos meg.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 14.12.34 #6 av 7
Postet av: Tercius
Har sjekket kablene, de var ok, jeg koblet også fra det kabelen til elementet som stod og poppet, men det var akkurat likedan.

Høyttalerne er forresten CV dc 12 i front og resten er Jamo xcenter og x850 som bakhøyttalere.
Skal kjøpe nye frontthøyttalere men var ikke sikker på hva jeg skulle kjøpe men DA blir det samme imepdanse overalt.

CV`ene har ikke akkurat århundeterets fineste lyd og de er sikkert 12 år gamle, MINST, så de har vel gjort sitt.
If God had wanted women to play ball, he would've made them men
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 17.45.53 #7 av 7
Postet av: pnerbye
"Tercius" skrev:Skal kjøpe nye frontthøyttalere men var ikke sikker på hva jeg skulle kjøpe men DA blir det samme imepdanse overalt.


Det spiller som sagt ingen rolle om impedansen er forskjellig på høyttalerene. Høyttalerpakken jeg ønsker meg, http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901, har 4 Ohm på frontene/senter og 8 Ohm bak.

Det eneste som er vesentlig er hvor lavt impedansekurven går på høyttalerene og hvor mye forsterkeren tåler. Feks. skal Yamaha RX-V1500 godt tåle last ned mot 2 Ohm. Et eksempel på høyttalere som er ekstremt vanskelige å drive bl.a. pga. impedansekurven er Inifinty Kappa 9.2 i som kan trekke laster under 1 Ohm! :shock: Dermed er altså ikke RX-V1500 noen forsterker for denne høyttaleren.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar