Logo

For alle som vil ha flatskjerm tilkoblet PC

Skriv et svar
16.08.2006 08.36.28 #1 av 6
Postet av: knutinh
http://pixelmapping.wikispaces.com

Forklaring av 1:1 pixel problematikken, og liste over enkelte flatskjermer og muligheten til 1:1 pixel...

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 10.23.36 #2 av 6
Postet av: orso
Takk for link.
Finnes det ikke noen programmer man kan laste ned som gjør dette automatisk? Lurer også på en Mac vil gjøre jobben bedre. Snuser litt på en MiniMac.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 10.57.35 #3 av 6
Postet av: knutinh
Som kan gjøre hva automatisk? En tv som ikke kan akseptere sin egen oppløsning på inngangen er en dårlig konstruksjon som ingen pc-program kan løse.

Det finnes små applikasjoner som kan gjøre oppkoblingen lettere, men nvidia og ATI har også blitt veldig mye bedre på å putte slike opsjoner inn i kontrollpanelet til skjermkortet.

mvh
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 12.01.47 #4 av 6
Postet av: orso
Har ikke satt meg så mye inni dette. Med automatisk mener jeg vel egentlig et program som retter opp/kompenserer for at skjermen ikke klarer å vise 1:1 helt riktig. I mitt tilfellet er det snakk om en plasma (PV600).
Det beste er kanskje bare å bruke VGA inngangen. Ikke sikkert det er noe kvalitets forskjell fra HDMI, eller tar jeg feil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 12.10.17 #5 av 6
Postet av: knutinh
Hvis du leser på siden jeg linket til øverst så forstår du sikkert problemet.


Hvis en forsterker introduserer forvrengning på lyden din så er det ingenting CD-spilleren kan gjøre for å fikse det, enig?

Så også her. I beste fall kan "smart programmer" stille inn PC-en til en rar oppløsning (624x1097 pixel f.eks) slik at hele desktoppen kommer med på tv-skjermen.

Men den kan ikke gi ordre til tv-en om å slutte å ødelegge signalet. Det kan bare vi som kjøpere gi ved å kun kjøpe fungerende produkter =)

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 12.13.33 #6 av 6
Postet av: knutinh
Hvis du ser forskjell på de to bildene under så ser du sannsynligvis også forskjell på en tv med og uten 1:! pixel mapping. Det første er "referanse-bildet". Som det ville sett ut om du hadde et bilde på pcen og koblet denne til en god LCD med 1:1 pixel.

Det andre er en simulering av hva som skjer med de fleste lcd tv-er. Bildet er skalert opp 10% og så ned 10% igjen.




Dette tredje bildet bør også være med. Det viser bilde nr 2 skarpet opp igjen for å kompensere for tap i skaleringen. Fremdeles er det synlige artefakter rundt tårnene f.eks.
-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar