Logo

folby digital vs dts

Skriv et svar
12.09.2004 09.54.55 #1 av 4
Postet av: tfd
ettersom jeg er litt fersk i dette gamet lurer jeg på hva forskjellen mellom dolby digital og dts er. Syns å høre at det er mer trøkk i alle høyttalerne i dts modus.
Stemmer dette? Hva er forskjellen og hva er best liksom??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2004 11.46.53 #2 av 4
Postet av: Jacob
De fleste som har en formening om dette mener at DTS er best. Ofte virker det som om DTS sporet har mer Dynamikk og trøkk. DTS har mulighet til å bruke en større bitrate (mindre kompresejon) som skal gjør at man får bedre lydgjengivelse enn Dolby Digital som kun bruker ca 430 kbits mot 734 kbits på DTS.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2004 13.38.22 #3 av 4
Postet av: no12
Dolby Digital 5.1 bruker enten 384kbps eller 448kbps på DVD-Video. DTS brukes 754kbps eller 1509kbps bitrate. Så rent teknisk så skal DTS være mer lik det orginale ukomprimerte lydsporet. Men en av grunnene til at du av og til hører stor forskjell på DD og DTS på en film, er pga. at firmaet bak DTS lenge krevde at alle filmer som ble levert med DTS lyd skulle mikses av dem. Det viste seg at dem da øket dynamikken i lydsporene, noe som gir en følelse av "mer" lyd. Dette blir heldigvis ikke gjort lenger sålangt jeg vet.

Anbefalt lesestoff: http://home.clear.net.nz/pages/adbarr/page1.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2004 16.10.49 #4 av 4
Postet av: nutts
JEg liker å se filmen med DTS, hvis det ikke finnes noe 7.1 lydspor på plata. Etter att jeg har sett filmen, liker jeg å gå igjennom filmen igjen, å høre på action scenene med Dolby lydsporet. ( bare for å være sikker på att jeg har hørt " alt " av lyder og effekter )
Noen plater er Dolby sporet mer naturlig andre ganger er DTS best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar