Logo

Flatskjerm inntil peis/varmekilde

Skriv et svar
01.01.2009 12.42.16 #1 av 4
Postet av: Anonymous
Fikk tilfeldigvis øye på en brosjyre hos Elkjøp, som fortalte at plasma-skjermer ikke kunne settes i nærheten av varmekilder som ovn, peis, radiatoranlegg etc.
Hva er grunnen til dette ?

Er dette noe som kun gjelder for plasma, eller gjelder det for LCD også.

Har planer om en flatskjerm i kjellerstua, og da vil den bli stående ca. 40-50 cm. fra en peis.
Hadde egentlig funnet en plasma-skjerm som var aktuell, men nå ble jeg da veldig usikker.
Håper noen har noen kommentarer til dette.

Terje
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2009 20.07.18 #2 av 4
Grunnen er vell åpenbar? Rett å slett fordi det er brannfarlig å ha apperatet nærmere varme kilder av to grunner: Det kan ta fyr ved oppvarming slik at ting kan begynne å smelte, for deretter å ta fyr. En TV inneholder mye sensetiv elektronikk å skal helst ikke bli utsatt for ekstra varme kilder i nærheten. En Plasma-TV inneholder også en del gass og resutaltet av det kan bli svært ubehagelig.

Jeg ville ikke hatt TVèn min så nærme en peis uansett. Men hva skal du med en peis når du har en TV? Det er en god varmekilde og det finnes jo peis DVDèr :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2009 20.33.49 #3 av 4
Postet av: Anonymous
Nå inneholder vel også en vanlig "gammeldags" TV gasser, gjør det ikke ?
Og har aldri hørt denne anbefallingen tidligere. Har en vanlig TV på det aktuelle stedet nå, og det har ihvertfall funka bra.
Og på hytta til mine foreldre har vi også hatt en vanlig TV ved siden av peisen i over 10 år.

Terje
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2009 21.31.43 #4 av 4
Postet av: Tiger
Vil anta at en tjokk-TV er mer motstandsdyktig for kraftige temperatursvingninger enn en moderne flatskjerm. Ref. flatskjermen har de facto en svakere konstruksjon (f.eks. tåler ikke sin egen vekt liggende) og gir vesentlig mindre volum for kjøling av elektronikk. Nå har enkelte flatskjermer vifter, men dog.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar