Logo

Expert, hva har de?

Skriv et svar
26.12.2006 00.02.05 #1 av 10
Postet av: simenfs
Heisann. Postet denne http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8188 på et annet underforum, men var ikke så mye folk der visst :)

Jeg har nemlig fått Samsung THQ22 hjemmekinosett til jul, et slikt ferdig 5.1 sett fra Expert. Men problemet er at jeg allerede har et oppsett bestående av 5.1 settet til Gale (Junior) og en Denon AVR1706 reciever.

Det jeg lurer på er om jeg skal bytte den THQ22 pakken til to fronthøytalere, eller kanskje selge Galeoppsettet også bytte inn THQ22 pakken og betale mellomlegg for et litt større ferdig hjemmekinosett.

Noen som vet hva de har på Expert av høytalere, eller evt. andre forslag jeg kan gjøre?

Tusen takk for alle svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 09.28.32 #2 av 10
Postet av: boly
Tja, dette blir helt opp til deg. Men jeg hadde heller satset på og bytte til et nytt frontsett.

Expert fører det samme som nettbutikken tror jeg, PSB,Jamo,Kef og magnat. Alle meget gode merker.

http://www.best-buy.com/bbshop/index.asp?

Det er viktig at du ikke faller for fristelen og kjøpe for store / tungdrevne høytalere da det er begrenset av hva recivere klarer og dra.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 11.24.29 #3 av 10
Postet av: simenfs
Ok, takk for svar.

Noen av de merkene som er lettdrevne, og hvordan vet jeg hvor "stort" jeg kan gå på min lille reciever?

Har heller ikke tenkt til å måtte ta mer enn 3 tusen ca på mellomlegget, så er vel hovedsakelig ute etter fronter til rundt 6 tusen.

Takk for flere svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 11.46.49 #4 av 10
Postet av: orso
Kef som Expert selger er veldig bra. Sammen med en bra surround receiver (kjøp gjerne brukt), vil det overgå Gale med mange hakk. Samsung pakken gir deg ulempen med at du er låst med et system ,og at du f.eks ikke kan oppgradere til HD DVD/Blue Ray.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 13.23.22 #5 av 10
Postet av: simenfs
Takk for rådet. Problemet med å kjøpe for store fronthøytalere blir jo at jeg også må få tak i en ny reciever. Og å jo da plutselig selge alt det gamle. Denon 1706 recieveren kan jeg nok få solgt, men tror det blir vanskelig å få solgt Gale settet.

Lurer også da på om Denon 1706 recieveren kan brukes på litt større fronter i det hele tatt, eller om jeg må bytte ut recieveren nesten uansett. Gale settet er jo veldig lettdrevent for å si det slik.

Takk for flere tips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 14.27.40 #6 av 10
Postet av: simenfs
Meg igjen. Var innom Expert og sjekket ut forholdene. Fikk selvfølgelig en mer enn villig hjelper til å vise meg diverse høytalere. Og forløbig har valget falt på KEF Q5 i sort sammen med min Denon 1706 forsterker som skulle klare å drive de høytalerene helt ok.

Lurer bare på om noen kan bekrefte at Denon 1706 klarer å kjøre de helt ok? Også samtidig som jeg kjører 5.1 oppsett med resten av Gale høytalerene? (Får se det ann, da det blir litt annen lydtype)

Og noen som vet om de siste to kanalene (7.1) kan brukes sammen med frontkanalene for å gi mer styrke? Har hørt noe om dette...

Takker så meget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 15.04.50 #7 av 10
Postet av: orso
Dersom Denon 1706 har pre-out på frontene, kan du koble til en effektforsterker senere ved behov. Bedre det enn å kjøpe ny receiver.
Jeg vet ikke hvordan Denon 1706 vil kunne drive de Kef høyttalerne. Problemet merker du først og fremst ved høyt volum.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 17.32.20 #8 av 10
Postet av: simenfs
Tja, vet ikke helt om den har Pre-Out på frontene, men den har bare ut til Subben, ser det ut til. Er ikke helt sikker da...

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 18.57.49 #9 av 10
Postet av: orso
Det ser du bakpå receiveren. Står pre-out front L/R hvis du har det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 22.41.01 #10 av 10
Postet av: simenfs
Og man takker for svar nok en gang :)

Kan da bekrefte at de ikke har Pre-Out til frontene, dessverre. Men den burde vel klare å kjøre høytalerene ok for det?

Kan noen også forklare hvordan, og hvilke typer recievere som kan bruke noen av de ekstra kanalene til å "hjelpe" frontkanalene med litt mer kraft? Er dette mulig på min reciever? Har mine tvil, men greit å få det bekreftet.

Og lurte også på hva folk mener er en ok høyde på frontene, altså fysisk størrelse? Lurer fordi min far har Concept 6, som jeg gjerne hadde valgt dersom Expert hadde hatt det, men de var på ca 90 cm i høyden, mens KEF Q5 bare er på 80 cm. Blir ikke 80 cm litt lavt mon tro?

Takk for enda flere svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar