Logo

Erfaringer med Yamaha RXV3800

Skriv et svar
12.12.2007 13.45.04 #1 av 9
Postet av: okasin
Hei, jeg har hatt mange Yamaha hjemmekino forsterkere de siste 15 åra.. men nå har jeg kjøpt den siste dvs RXV3800..
Den låter utrolig pent og med en rå dynamikk.. (som vanlig med Yamaha) men langt fra så bra som den siste jeg hadde (som nå står i stua).. det var en DSP AZ2
Tingen er at lyden fra den nye låter riktig, men likevell litt tamt(?) etter å ha kjørt lydoppsettet med målemikrofonen.. men det er vell kanskje riktig det da? Jeg har plasert mikrofonen flere steder i rommet, men kan kun velge en av lydoppsettene.. burde ikke forsterkeren tatt et snitt av alle målingene, for å skape best mulig lydbilde for alle i rommet? for slik det er nå, er det bare meg som får nyte det (etter å ha satt målemikrofonen der hvor jeg sitter).
En annen ting er lyden fra HTPC`n.. når jeg slår på anlegget, må jeg nå inn i HTPC`n og slå av og på lydkortet for at forsterkeren skal registrere dette som en lydkilde, slik var det ikke med den gammle forsterkeren.
En venn av meg ringte fortvilet til meg i dag, etter å ha kjøpt lillebroren til den forsterkeren jeg har altså RXV 1800. Han opplever de samme tingene som meg, men får heller ikke HDMI signalet til å gå mellom forsterkeren til prosjektoren uten at han slår pc av og på, mens forsterkeren står på.
Det kan virke som om Yamahaèn er litt treg til å "se" hva som er kopplet på av utstyr. Jeg har gått inn i setup og satt innstilingen til utstyret som auto og last, men ingen av delene fungerer.. andre som har erfart dette?
Noen som vet om det finnes en software oppgradering til RXV3800?
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2007 16.52.36 #2 av 9
Postet av: regors5
hei har vel hatt de samme problemene med min yamaha rx-v4600 ang hdmi og oppsett via mic, ringte yamaha den gang og ble fortalt at jeg måtte kjøre oppsett via mic minst 3 ganger fra samme posisjon,syndes dette ble bedre her hjemme,vet ikke om dette gjelder din nye reciver?.angående hdmi,trur jeg det er mye rart rundt. har erfart at hvis man kobler,og prøver forskjellige innganger,virker tilslutt ingenting,dette gjelder også min andre reciver sony..virker for meg at det bør helst kobles på uten strøm, da er feil prosenten mindre..vet ikke hvorfor..bare et lite tips.lykke til :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2007 17.01.30 #3 av 9
Du sier at den spiller med utolig dynamikk, men likevel litt tamt? Vennligst forklar litt nærmere, syntes du ikke dialogen eller lignende ikke kommer like godt frem som før?

Åssen fronter har du? Og har du satt de opp riktig i "set-up" menyen? Jeg hadde også litt småtam lyd i starten som du beskriver. Jeg prøvde meg frem med forskjellige innstillinger, da ble etter litt lyden mer "Åpen". Så mitt råd er, prøv deg litt frem i menyen. Du kan lagre de forskjellige oppsettene du har laget, så kan du se om du merker noe forskjell. Finner du ikke ut av det, kan jeg godt beskrive nærmere hva du kan gjøre, men resultatet er nok varierende. Har du prøvd "Pure Direct"?

Skjønner hva du mener angående YPAO, men lydbildet sprer seg allikevel mot midten og det er alltid personen i midten som vil oppleve best mulig lyd. Derfor også kalt "sweetspot". Dette er ihvertfall det jeg tror, nå har ikke jeg utdypet meg noe i dette, og vet ikke om dette fungerer like bra som i de nye Onkyoène. Men har ikke lest noe negativt om det.

De siste problemene du har beskrevet har jeg ikke vært borte i, ihvertfall ikke det med lyden. Skal se litt senere om det samme problemet skjer med min reciver.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2007 06.29.49 #4 av 9
Postet av: okasin
hmm la meg prøve å utdype det med tam lyd.. he he..
Dynamikken er veldig bra som sagt, men det føles som om noe mangler.. men har vell kommet frem til at det er overgangen fra subwoofer til resten av anlegget som jeg føler ikke blir så bra som tidligere.. er ikke helt sikker på om det er det det er.. men har i kveld sittet å justert og justert, noe bedre har det blitt.. men er ikke i mål ennå..
Av høyttalere så bruker jeg Klipsch hele veien rundt.. de er svært lettdrevne og passer godt til mitt filmbruk, selv om de kanskje ikke egner seg fult så godt til Kari Bremnes :)
Subwoofer er hjemmelaget, med tilhørende hjemmelaget forsterker på totalt 610w RMS (kontinuerlig drift) se under prosjekter på min hjemmeside :) http://www.okasin.de
Subwoofer består av 2 stk Peerless 12" montert i et "spesielt" horn.. (se hjemmeside)

Jeg trodde (er ganske sikker) at YPAO legger opp til "sweetspot" der hvor du setter mic. eller tar jeg helt feil her.. det kan nemmelig høres slik ut etter en måling.. men nå har jeg tatt bortimot 20 målinger.. jeg kan lagre inntill 6 av dem.. men bare velge en av dem.. Det burde vært en mulighet til å valgt et "snitt" av alle målingene (?).
Jeg har justert og leket meg en del med innstillingen til sub, for her er det et eldorado av innstillinger.. ikke bare delefrekvens, men også q-faktor, og komplett bassmanager.. så alt det er bra, men det er liksom så "mye" arbeid for å få det optimalt til mine ører..
Greit at det er liksom et enkelt oppsett, men når alt kommer til alt, så er det ikke enkelt :)
Den andre Yamahaèn som nå står i stua, er en DSP AZ2 har ikke YPAO, spiller fletta av den nye yamaha (RXV 3800).. men har desverre ikke HDMI, og heller ikke bassmanager.. men likevell.. Den veier også 5 kg mer en den nye.. det sitter en vesentlig større strømforsyning i den gammle..

Og jeg har aldri hatt problemer med at forsterkerene fra Yamaha ikke greier å finne lydkilder.. i dag satt jeg alt i auto igjen for å se om den greier å oppdage lydkildene som er kopplet til, men aaarhg.. nei ! ingen lyd..
Så jeg må inn på lydkortet i pc`n og "disable" digital out, og "enable" det igjen.. så finner den lyden.. makan ?
Tror jeg skal sende en mail til Yamaha norge, og høre hva de har å si.. så får vi se om det kommer en oppdatering.. men er fornøyd ellers med den, spesielt med GUI.
Håper dere kommer med flere innspill.. gøy å høre andres erfaringer / løsninger..
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2007 18.57.31 #5 av 9
Oppsettet ditt ser bra ut, du får legge ut noen bilder her også:
http://min.hjemmekino.no/Default.aspx

Hvis du vil høre noen flere erfaringer se den offisielle tråden der det er link til både Lyd og Bilde og Hjemmekino som har testet den.
Står også ett litt tips hvis du har problemer med subèn.

Håper du får løst problemet ditt siden det er en knall reciver :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2007 21.40.34 #6 av 9
Prøv og reguler frontene mellom "large" og "small". Prøv uten EQ og set den til "flat". Sett også opp subèns volum på full og frekvensen på halv. Da stiller du den i reciveren. Jeg opplevde best resutalt med 60Hz.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2007 23.08.20 #7 av 9
Postet av: Zleepyme
[quote= Høres ut som reciveren ikke er like strømsterk som din gamle. Rett og slett. Er det noe som direkte påvirker lyden er det hvor mye pulver reciveren klarer å levere. På bekostning av nye innvendinger, så virker det som om den rett og slett har fått mindre strømforsyning(uansett hva som står på papiret) Alternativene er jo å gå opp i reciver for å få mere strøm, eller å supplere med effekttrinn på frontene
Merkelig med at den ikke finner lydkilder på auto. Det skal den gjøre En venn av meg har RXV 861, og kjører optisk (SPDIF) ut fra PC, å den har ingen problem med å finne den på auto... En bug i recveren din kanskje?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2007 00.16.00 #8 av 9
Postet av: okasin
ja det er litt pusig det der :) fordi den gammle reciveren er oppgitt til 6 * 80watt mens den nye er oppgitt til 7 * 130watt.. men 5 kg tyngre strømforsyning taler sitt.. dessutten er den gammle oppgitt til å tåle 2 ohms belastning, og det kan nok desverre ikke den nye skilte med :)
Ikke at jeg har tenkt til å belaste (torturere) forsterkeren med så lav impedans, men det sier liksom litt om hva det bor i en forsterker..

Men jeg har 5 stk 310watts mono blokker liggende.. så skulle det skorte på effekten så får jeg ta disse i bruk..

Og til deg Tommy, skal prøve tipset ditt i etter helgen.. jobber hele helgen så må vente til mandag.. deler nå ved 90hz..
Har prøvet å veksle mellom smal og large.. men ikke det andre..

og til deg Zleepyme, ja det kan se ut til at det er en "bug" i softwaren til Yamahaen.. barnesykdomer på den nye serien,,? men da kommer det vell en oppdatering.. for ettersom jeg har hørt så kan du oppdatere den via nettet... når det blir tilgjengelig? eller har jeg hørt feil?
ja ja.. anyway.. god helg til dere alle 8)
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2007 14.35.28 #9 av 9
Postet av: SVS Inderoy
3800 kan trekke max 1295 watt fra nett.

Forskjellen mellom 1800 og 3800 er en del større kondensator i 3800.
Vet 3800 her oppgitt til og tåle 2 ohm.
YAPO måler kun en singel sweetspot.
Målingen er beregnet for forskjellige lydformatene 1-2-3-4-5-6.....
Software har ikke kommet enda, eneste du får er RS-232 protokoll (fjernstyre reciver fra pc)
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar