Bjørn123
Aktiv
E-post
Jeg kjøpte i går en Hitachi 37LD6600. Når jeg skulle se en film via dataen med sånne svarte rammer oppe og nede, var det som om det var mye lysere i et av hjørnene! Noen som har erfart det samme eller er det noe galt med tven?
Bildet var ellers meget bra, men når en kjøper sin første LCD og fattig student som jeg er, så vil en jo at alt skal være perfekt.
Er på vei til butikken for å klage, men ønsker å høre hva noen av dere sier først. Tven var forøvrig utstillingsmodellen deres så da er jeg jo litt ekstra kritisk.
Bjørn123
Aktiv
E-post
Har nå fått en mail fra en i Hitachi som skriver:
Hører ikke ut som en feil.
Det er normalt å se at på LCD er det lysere ute i kantene pga at LCD teknikken benytter "lamper" som lyser igjennom fra baksiden hele tiden. Slukker aldri lyset selv om bilde skal være svart.
Denne kjøper jeg, men synes allikevell at det er mer lys i det ene hjørnet enn de andre, noen som har opplevd noe liknende eller har det med vinkelen jeg ser det fra å gjøre???
runedalby
Aktiv
E-post
Er det spesielt lyst kun i det ene hjørnet? Eller går det gradvis over fra sort til lyst langs den sorte stripa. Hvis det går gradvis over fra sort til lyst, fra ca midt på skjermen til hjørnet, skyldes det antagelig sitteposisjonen. Hvordan er blidet når du bruker andre kilder f.eks dvd?
Rune D
Bjørn123
Aktiv
E-post
Det eneste som er problemet er at når jeg kobler dataen til tven og velger maks oppløsning på LCDen så er det allikevell en svart stripe oppe og nede på skjermen, sånne som det er når en ser en widescreen film på et gammelt tv. På denne stripen ser en at det er lysere i hjørnene og kanskje spesielt i det ene.
Jeg har snakket med en som mener at det bør gå an å zoome inn bildet sånn at det vises på hele skjermen, evt strekke på skjermen, sånn at di svarte strekene oppe og nede forsvinner. Jeg klarer ikke å se noe lyst oppe i hjørnet når jeg ser på vanlig tv der bildet dekker hele skjermen, bare når det er helt svart bakgrunn, så jeg håper at dette er løsningen. For så lenge en har et widescreen tv så skal vell ikke di svarte strekene egentlig vise?
Bjørn123
Aktiv
E-post
Jeg glemte å si at di svarte strekkene bare er der når jeg ser film selvfølgelig.
runedalby
Aktiv
E-post
Det er riktig at det går ann å zoome inn på bildet, de fleste apparater har denne funksjonen. Regner med at Hitachi tv'en har en slik funksjon.
Når det gjelder de sorte stripene, vil de være der på enkelte filmer. Det kommer ann på hvilken bilde format som sendes. Mener det heter "aspect ratio" på godt norsk. Hvis filmen sendes i 2.35.1 f.eks får du sorte stiper oppe og nede selv om det er en widescreen film. Hvis den derimot går i 1.78.1 vil bildet fylle hele skjermen. Dette står stort sett bak på filmen.
Rune D
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Velkommen til forumet begge 2.
Som Rune her så fint beskriver skyldes disse sorte stripene at filmene er spilt inn i såkalt 2.35:1 format. Dette er betraktelig bredere enn 16:9 og vil føre til sorte striper. Omtrent halvparten av filmene spilles inn i dette formatet.
Her ser du en oversikt over de vanligste formatene og hvordan de vil se ut på en 16:9 skjerm
http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
buff
Aktiv
E-post
Jeg har samme tv'en og ikke lagt merke til de problemene du har.
Jeg derimot har problemer med at det er enkelte programmer jeg ikke får lov å se på.. Paraboltuneren står f.eks på tv2, når programmet starter så switcher tv'en seg vekk fra tunere og over i tv modus. Men så fort det er reklame pause skrur den seg tilbake igjen. Hva kan dette være?? Tven eller tuneren sin feil??
Bjørn123
Aktiv
E-post
Takk for gode svar. Problemet er nå løst. Det som var grunnen til at jeg ikke fikk bort de sorte stripene, var at jeg hadde valgt feil oppløsning på tven. Grunnen til det var at når jeg velger tven som skjerm2 og utvidet skrivebord og trykker bruk, så får jeg av og til bare opp en melding på tven der det står "Utenfor Rekkevidde", men litt triksing frem og tilbake så virker det.
Det er også enormt mange forskjellige valg når det gjelder zooming for di som bruker media player classic. Her er det bare å høyreklikke på skjermen mens filmen vises og en kan gjøre mange forskellige valg som gjør at en får utnyttet skjermen til det maksimale.
Til Buff: Jeg har ikke Parabol koblet til tven, bare kabeltv og jeg har ikke merket at tven plutselig skifter over til tv-modus når jeg har denne tilkoblet og ikke når jeg har dataen tilkoblet. Hva som skyldes at den skifter over til tv-modus vet jeg ikke, men jeg sendte en mail til Hitachi via hitachi.com og der fikk jeg svar i løpet av dagen, så kanskje du kan prøve deg der.