Logo

Endret: Dali C8 Vs C10.. (Nad C355 Vs C372)

Skriv et svar
01.02.2009 10.28.01 #1 av 9
Postet av: prizma
Hei,

Jeg er i startfasen til å handle mitt første skikkelige stereo oppsett, og jeg har vært å lyttet og har litt delte meninger.
Jeg lyttet på disse oppsettene:

Nad C355 med Dali Concept 8, Dette skulle iflg. Hifi klubben være en god match for hverandre.
Jeg likte lyden, men det spilte kanskje litt slapt på lave nivå. Med en pris på 5000,- for Nad'n og 8000,- for Concept'n er den innenfor mitt budgett.

Nad C372 med Dali Concept 10, Dette var også en god match - og da hadde jeg "mer en nok power".
Lyden og trykket var jo flott for mitt budgett - slik jeg ønsker lyden iallefall. Med en pris på 7000,- for Nad'n og 12 000,- for Concept'n er de kanskje litt over mitt budgett (som alltid sprenges alikevell).


Spørsmålet er vell egentlig, hva er den store forskjellen på C355 og C372?
Kan C355 kombineres med Concept 10 eller mister man mer enn ønskelig av trykk da?
Jeg hører mest på rock, og det viktigste for meg er trykket fra trommene - at de kommer skikkelig fram (til budgettet).

Jeg vet også at C372 er utgående modell, og at C375 er rundt hjørnet, med en pris på 9998,- Skal jeg vente på den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 15.34.31 #2 av 9
Postet av: Zleepyme
Av erfaring vet jeg at Dalihøyttalerne tross for at de er lettdrevne liker seg best med litt power. Da kommer mellomtonen skikkelig fram, og man kan spille tordnende høyt uten noen slag form for kompromisser. Har selv en ganske oppegående surroundreciver, men jeg kjører konsekvent effektforsterker på mine C10 høyttalere. Så uten tvil C372 for din del.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 16.02.04 #3 av 9
Postet av: prizma
I dag har jeg brukt noen timer på Hifi Klubben =)

Valget falt på en Nad C372, pga jeg fikk en veldig god pris på den demomodell.
Det var akkurat den typen og fargen jeg ville ha også! =)

Da er forsterker kjøpt, så jeg setter meg ned å hører igjennom noen låter på C10 og C8, det er nesten umulig å høre forskjell på "normalt" lyttenivå.
Dersom en spiller høyt vil en høre forskjell, men tror ikke C10 er verdt de 4000,- ekstra på C8.
Så nå er jeg rimelig peilet inn på C8, og da har jeg nesten et komplett anlegg!

Får ta noen uker til og tenke, høre, vurdere og handle til slutt =)

For å oppsummere:
Nad C372 og Dali Consept 8 er i utgangspunktet det jeg tenker på.
Meninger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 18.32.43 #4 av 9
Postet av: Zleepyme
Har selv sammenlignet dem og vil si at det er mer bunn i C10 selv på lavt nivå. Bedre dynamikk liksom. C8 er en del hardere i bassen. Kommer vel litt an på plassering og hva slags lyd/musikk man spiller. C10 har liksom mer av alt iforhold til C8, men som du sier det er en vesentlig prisforskjell, og C10 trives og best hvis man har rikelig med plass. Sånn sett er C8 litt mindre og mer plasseringsvennlig. Hadde mine Dali 808 Ganske mange år, og var storfornøyd med dem. Spesielt etter at jeg fikk effektforsterker, ble de skikkelig morsomme.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 18.56.43 #5 av 9
Postet av: prizma
C8 og C20 har jo akkurat samme diskant, så diskanten er lik uansett hvordan du ser på det.
På "normal" høyde - slik at man kan prate i rommet dersom man spiller musikk - merker jeg ikke noen stor forskjell i dynamikken.
Jeg kjørte opp Knopfler med Speedway to Nazaret (YouTube link), rimelig heftige rytmer, og endel vanskelige partier å mestre der.
Får testet hvordan meget lave toner i bassen, kontra ren gitar og vokal funker + en god mix av alle.

Spilte denne låten kanskje 10 ganger i sarp, og hørte på C10 og C8 i forskjellige volum på C372.
I frstad prøvde jeg meg med et par ganger på hvert høytalerpar.

Jeg tror (og håper) C8 leverer varene i mitt 20-25Kvm "gutterom" i huset vårt, dog C10 er egentlig for mye å "bite over" når det kommer til budgett.
Men dette skal jo vurderes opp og ned framover - så slike argumenter som du frembringer setter jeg stor pris på!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2009 07.42.31 #6 av 9
Postet av: Zleepyme
Det som er helt klart er at begge modellene spiller meget bra, og som du sier, så har de lik diskant. Det som er forskjellen er potensialet til å spille høyere dvs at det er en viss forskjell i hvordan delefilteret er justert i forhold til C10s mellomtone, og 10" basser. Med Min Vincent SP331 effektforsterker fikk jeg faktisk kjørt mine Dali 808 til grensen både på bass og diskant(Merk at jeg da spilte meget høyt på en 2x150w effektforsterker).
Nå er C8 en god del forbedret i forhold til mine gamle fronthøyttalere(Dali808) Men jeg tror den forskjellen på C8 og C10 er der når man virkelig skal dra på. Har fortsatt ikke fått C10ene til å forvrenge, eller gi tegn til at jeg nærmer meg grensen deres. De kan med letthet og uten problem nå langt over maxgrensen til De gamle høyttalerne(Dali808), og likevell ha mere å gi.

Nå høres det kanskje ut som jeg anbefaler C10, men jeg prøvde bare å forklare min oppfattelse av forskjellene på disse to høyttalerne.

Tror uansett at C372 og Concept 8 er en meget bra match, det er godt mulig C8 vil passe bedre i den størrelse rom du skal bruke de i. C10 vil nok muligens kreve litt mer kraft for å få ut forskjellene. Og da vil jo budsjettet overskrides enda mer. Hør med Hifi klubben om hjemmlån av C8, eller C10, slik at du kan få testet det der du skal ha dem.

Lykke til med valget :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 21.12.06 #7 av 9
Postet av: prizma
Fant akkurat dette på Hifiklubben.no:
Fra: knut chr.bothe
consept
jeg har consept 10 sammen med cervin-vega ve 12.som jeg styrer med nad c372.lyden blir fyldig og bra.men det jeg lurte på er,blir høytaleren skadet ved over tid,på grund av forserkeren kan være for liten. den har 2' 150 watt.jeg lytter så oftes på rock.

Svar:
Hej Knut
Din kombination af CONCEPT 10 og NAD C372 er umiddelbart så optimal som det kan være - effektmæssigt - men også i praksis fordi du jo er fornøyd med lyden. Det er en yderst populær kombination og jeg synes selv den er helt fantastisk til al mulig slags rytmisk musik, faktisk. Hvis du ikke har haft problemer med dit behov for høj lyd indtil nu, så bør det heller ikke være et problem over tid. Det hele afhænger reelt af "chaufføren" af forstærkerens volumenkontrol. Så længe det lyder rent og uforvræænget, så er du erfaringsmæssigt på den sikre side. Det er præcist som med en kraftig bilmotor. Om man vil, kan man destuere den på få minutter pga. de mange kræfter, men kører man som det var tiltænkt, kan den principielt holde i mange mange år. Jeg håber du kan se sammenhængen med god, kraftig hifi.
Hilsen Lars Worre


Her er forresten underetasjen på huset jeg driver å pusser opp.
Rommet som blir "gutterom" er Oppholdsrommet ved siden av kjøkkenet, der ser dere Tv'n og høytalerne :P


Endel ting har blitt endret på i tegneprosessen, men dette rommet vil se likt ut. Vi kan dog finne på å sette inn 2 vinduer i rommet..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.04.2009 20.03.50 #8 av 9
Postet av: prizma
Sitter i dag og hører på noen Dali 606 som jeg har lånt av en kompis.
De liker jeg veldig godt.

Hva er det som matcher 606'n av nyere dato? C8 ?
Evt hva er "oppgraderingen" fra disse 606?

Takker for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2009 12.58.48 #9 av 9
Postet av: Zleepyme
Hvis jeg husker rett, så har Dali 606 3stk 6,5" elementer, og har ingen nevnt arvtager i dag. Det nærmeste blir vel Concept 6 Concept 8 har 2stk 8" og er uansett en mye større høyttaler...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar