Logo

Effektforsterker

Skriv et svar
24.04.2008 15.22.25 #1 av 9
Postet av: staffel
Hei, lurte på når man har en vanlig surroundreciever og så har man en effektforsterker. Når det er koblet går effektforsterkeren å gir så mye effekt den kan eller justeres den?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2008 15.53.32 #2 av 9
Postet av: Zleepyme
Hvis jeg forstod spørsmålet rett så lurer du på om du kan justere effekten på en effektforsterker?
Svaret isåfall på det er nei.
Du må ha en for-forsterker(f.eks surroundreciver med pre out)
Effektforsterkere har som regel kun en av/på bryter + linjeinngang l/R og høyttalerterminaler. Volum og styrke justeres ut ifra signalet den får fra for-forsterkeren. Altså, når du skrur opp på reciveren, så gir effekttrinnet bedre kontroll på elementene til høyttalerne, og du kan spille med mer trøkk, dynamikk, og du kan spille høyere og renere en om du hadde koblet høyttalerne rett på reciveren.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2008 20.12.39 #3 av 9
Postet av: staffel
Åjaa:) Tusen takk for godt svar! Da skjønner jeg!:)
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.05.2008 18.15.23 #4 av 9
Postet av: staffel
Slenge med ett spørsmål til så slipper jeg lage ny tråd.

Trenger man effektforsterker bare for å få mer effekt eller øker den også lydkvaliteten?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.05.2008 20.50.29 #5 av 9
Postet av: Zleepyme
Den vil garantert gi lyden i høyttalerne et løft. Det som recivere flest sliter med er mellomtonen, og den dypeste punchen i bassen. Dette blir betraktelig bedre med effektforsterker. Heller større forsterker en for liten.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 19.19.31 #6 av 9
Postet av: staffel
Siden jeg fortsatt lurer på ting angående effektorsterkere så kan jeg like godt bruke denne istede for å lage en ny tråd hver gang :)

La oss si du har enn surroundreciever med 5.1 tilkobler. og så har du kjøpt en 2kanals effektforstker for å gi fronthøytalerene ett løft.

Vil da surroundrecieveren fortsette å gi normal effekt PLUSS effektforstererken sin effekt til høytalerne eller gjør surroundrecieveren det slik at center og bakhøytalere får mer futt siden fronthøytalerne har effektforsterker på seg?

Hvis derer skjønte den (dårlig til å forklare!) :)
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 19.36.24 #7 av 9
Postet av: MindWaste
kobler du en effektforsterker til pre-out på surround reciever vil høyttalere få kraft fra effektforsterken alene. Reciever vil da kun sende signal til effektforsterker og ikke kraft til høyttalere.
Dvs reciever vil ha noe mere strømreserver til å håndtere de andre kanalene ved bruk av effektamp på fronter
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 21.40.15 #8 av 9
Postet av: Zleepyme
"staffel" skrev:Siden jeg fortsatt lurer på ting angående effektorsterkere så kan jeg like godt bruke denne istede for å lage en ny tråd hver gang :)

La oss si du har enn surroundreciever med 5.1 tilkobler. og så har du kjøpt en 2kanals effektforstker for å gi fronthøytalerene ett løft.

Vil da surroundrecieveren fortsette å gi normal effekt PLUSS effektforstererken sin effekt til høytalerne eller gjør surroundrecieveren det slik at center og bakhøytalere får mer futt siden fronthøytalerne har effektforsterker på seg?

Hvis derer skjønte den (dårlig til å forklare!) :)


Du vil nok merke at du kanskje kan spille høyere og renere i de andre kanalene også. Har selv ikke hørt noen forskjell Fordi bakhøyttalerne hovedsaklig er rene effekthøyttalere, og senteren leverer stort sett dialog på film, og dermed trekker ikke disse så mye strøm. De fleste reciverne har ingen problemer med å drive disse selv om man ikke har effekttrinn på front. Men samtidig så er jo den største oppgaven til reciveren å drive frontene. Når reciveren blir lettet for den jobben av en effektforsterker, vil nok lyden generelt bli bedre i alle kanalene
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2008 14.32.18 #9 av 9
Postet av: staffel
takk for gode svar.
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar