Logo

DVI = HDMI?

Skriv et svar
10.10.2006 20.04.58 #1 av 10
Postet av: CrowJuice
Hei! =)

Er det sånn at alle TV'er med HDMI inngang can ta imot DVI tilkobling fra PC? Jeg leste i guiden at det skulle være sånn, men jeg mener å ha lest at det ikke fungerer ikke sånt 100% av tiden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2006 20.38.09 #2 av 10
Postet av: liam
Det stemmer. Kjøp en kabel, Monster DVI-HDMI, 2m = 499,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2006 20.56.31 #3 av 10
Postet av: Rune
Det er korrekt. En rekke apparater har begrensninger på format fra PC via HDMI.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2006 16.28.44 #4 av 10
Postet av: Blekkis
"Rune" skrev:Det er korrekt. En rekke apparater har begrensninger på format fra PC via HDMI.


Hvordan får man sjekket dette da ? Hva er begrensningene ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2006 18.22.36 #5 av 10
Postet av: arntos
Sjekk teknisk spesifikasjoner. Bør stå der hva Tvèn støtter på HDMI inngangen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2006 19.44.49 #6 av 10
Postet av: knutinh
Det er så mye feilinformasjon ute og går - selv på produsentenes egne websider, at jeg vil anbefale deg å prøve tv-en selv.

TVn har såkalt EDID informason som er et lite minneområde i tv-en som kan leses via HDMI/DVI/VGA. Her sier den selv ifra hva den støtter, og windows bruker normalt denne informasjonen for å bestemme seg for hvilke modi som tilbys i kontrollpanel.

Nå er ikke EDID perfekt, og mange skjermer støtter modi som ikke er nevnt i EDID. Da er det greiest å prøve seg fram med powerstrip.

Jeg tror at tv-er med DVI ofte støtter flere oppløsninger enn de som har HDMI selv om det ikke er noe teknisk begrensning som tilsier dette. Kanskje er det fordi DVI-utrustede tver er mer beregnet på å kobles til PC, mens HDMI er tiltenkt brunevarekilder.

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2006 20.25.05 #7 av 10
Postet av: Blekkis
"knutinh" skrev:Det er så mye feilinformasjon ute og går - selv på produsentenes egne websider, at jeg vil anbefale deg å prøve tv-en selv.

TVn har såkalt EDID informason som er et lite minneområde i tv-en som kan leses via HDMI/DVI/VGA. Her sier den selv ifra hva den støtter, og windows bruker normalt denne informasjonen for å bestemme seg for hvilke modi som tilbys i kontrollpanel.

Nå er ikke EDID perfekt, og mange skjermer støtter modi som ikke er nevnt i EDID. Da er det greiest å prøve seg fram med powerstrip.

Jeg tror at tv-er med DVI ofte støtter flere oppløsninger enn de som har HDMI selv om det ikke er noe teknisk begrensning som tilsier dette. Kanskje er det fordi DVI-utrustede tver er mer beregnet på å kobles til PC, mens HDMI er tiltenkt brunevarekilder.

-k


Høres veldig fornuftig ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2006 21.24.46 #8 av 10
Postet av: CrowJuice
Takk for alle svarene! Er LG TV'er et trygt kjøp da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2006 07.35.55 #9 av 10
Postet av: Hertis
Hvis du skal ut og kjøpe hvorfor ikke kjøpe en tv med HDMI og DVI kontakt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2006 10.58.18 #10 av 10
Postet av: Rikky
Det kan man jo gjøre hvis man finner en som har det, men PC-kompatibiliteten blir ikke nødvendigvis noe bedre av den grunn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar