Logo

DVD vs Blue Ray

Skriv et svar
13.11.2005 09.34.15 #1 av 4
Postet av: Gelli
Bør man kjøpe dagens DVD opptaker m/HDD (for eks Hitachi DV-DS161E) som støtter alle dagens DVD formater eller bør vi vente til Blue Ray produktene kommer? Når forventes Blue Ray baserte opptakere tilgjengelige i tilsv prisnivå? Når tror dere kjøpsfilmer på Blue Ray tar over for filmer på DVD? :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 09.57.05 #2 av 4
Postet av: Knut
Tror det er en stund til blue-ray produkter kommer til en overkommelig pris, så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en hdd-opptaker. Men hadde jeg vært helt uten utstyr nå ville jeg faktisk ha kjøpt en satelitt/kabel-tuner med stor og god harddisk (eller et skikkelig Windows Media senter), og deretter en skikkelig god DVD-spiller dedikert kun til dvd og musikk-avspilling.
Min erfaring med hdd-opptakere er at de er litt tungvinte å bruke noen ganger, særlig til musikkavspilling. Dessuten er oppstarttiden noen ganger irriterende lang.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.04.11 #3 av 4
Postet av: Øystein Søbye
Jeg leste i avisen her om dagen at filmer spilt inn med Sonys Blue ray-system ikke vill kunne spilles av på dagens dvd-spillere. Og at kopibeskyttelsen i dette systemet er så ekstremt at det går inn og "ødelegger" spilleren om det forsøkes avspilt piratkopier!! Kan det virkelig være sant?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.08.33 #4 av 4
Postet av: Ken
Hvis du trenger opptakerfunksjon i dag så hadde jeg kjøpt en DVD opptaker med HD (harddisk). Mange blir forvirret av DVD opptaker med HD! De tror det er en High Definition DVD opptaker, men det er som du sier kun når Blu-ray og evt DVDHD kommer på markedet.

Problemet slik jeg ser det, er at DVD er vel etablert, det er lett å få tak i blanke plater, mens det nye formatet kun formidler høyere bitrate så vil nok mange "konsumenter" ha store problemer med å rettferdiggjøre et Blu-ray kjøp. "Hvorfor skal vi kjøpe en ny DVD spiller, når den vi har fungerer helt utmerket". Dette tror jeg bransjen undervurderer STERKT, da fordelene ved å gå over fra VHS til DVD var åpenbare: slutt på tilbakespoling, kapittel hopp, mindre plass i hylla, lagringsmedia for PC, etc...

En DVD+ DL dual layer kan lagre ca 8.5GB mens Blu-ray i dual layer kan lagre 50GB, så økningen er relativt stor, men det sies at vi må vente lenge før vi får tak i Blu-ray dual layer brennere til noenlunde fornuftig pris. Husk at det KAN ta MYE LENGRE tid for å få Blu-ray (eller et annet format) ut like raskt som DVD. Jeg tror det kommer til å ta veldig lang tid.

For oss som har HDTV så er også HDCP et problem slik jeg ser det, det nye formatet kommer mest sannsynlig til å inneha DRM (Digital Rights Management) ute-av-inne-i-h... for å kneble oss forbrukere på måter vi ikke i fantasien tør å drømme om en gang.

Se bare hva Microsoft har klart med sitt WMV9 DRM opplegg. For en vanlig forbruker så kommer disse nye formatene til å bli helt forferdelige: ikke lov til å bruke samme låt på mp3-spilleren mer enn 3 ganger (om du skulle ønske å fri plass i spillerene et par ganger, så må du kjøpe sangen på nytt), brenne til CD kan sperres, legges på bærbar i tillegg til HTPC sperret, osv, osv, osv... selvsagt bare eksempler, men utgiver kan egentlig sperre for hva som helst... "this is gonna get messy!!"

Dette er allerede forhatt og det er skrevet masse om DRM og måten vi kommer til å bli begrenset på i fremtiden. Jeg gjorde faktisk en test, handle låter for en hundrings fra TV2 og lastet dem ned vel vitende om at de innehar DRM. For det første var de i ELENDING lydkvalitet, kunne brennes til CD 3 ganger, kunne kopieres til EN mp3 spiller 3 ganger, kunne spilles på min bærbare ubegrenset, men hva med min MediaCenter HTPC, neida, der kan jeg ikke spille den (om jeg ikke da hadde installert lisensen første gang man spiller av en låt) men da kan jeg ikke spille den på min bærbare... osv... osv... det ble så mye bråk med dette DRM driten at jeg rett og slett bare sletta musikken ut av ren frustrasjon. Jeg gjentar: JEG SKAL ALDRI kjøpe DRM musikk over nett. Samme er jo problemer med iTunes etc...
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar