Logo

DVD spiller til Panasonic PX700

Skriv et svar
07.06.2007 10.03.01 #1 av 16
Postet av: enur
Heisann!

Har akkurat kjøpt meg en Plasma TV på 50" (PX700). Det har seg slik at jeg kun har en gammel DVD spiller med scart inngang og har forstått det slik at om enn kjøper en DVD spiller med HDMI inngang/utgang vil kvaliteten på DVD filmer bedres betraktelig.

Da lurer jeg jo først og fremst på om det jeg har skrevet stemmer og om det i så fall er mye forskjell man merker?

Det andre er jo selvfølgelig om det er noen anbefalinger på noen forskjellige DVD spillere... Gjerne med opptaksmulighet enten til harddisk eller å skrive på plate. Pris taes også i betraktning som et siste punkt men spretter lommeboken litt ekstra om jeg må for betydelig høyere kvalitet dersom det er stor avstand fra en prisklasse til en annen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 11.05.51 #2 av 16
Postet av: enur
Ingen som har noe bra svar å komme med her?

Må legge til at det hadde vært kjekt om spilleren er sonefri om ikke alle er det i dag da :) Har ikke så veldig mye peiling på slike ting og kommer nok derfor med noen dumme spørsmål her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2007 13.19.39 #3 av 16
Postet av: orso
Du vil nok få bedre bilde med en ny DVD spiller med HDMI, men hvor mye kommer ann på flere ting; Kvaliteten på spilleren du har i dag og på den nye. De fleste spilleren med HDMI har nå også oppskalering/progressic scan og da må den var av god kvalitet for å gjøre oppskaleringen bedre en skjermen din.

Hva er budsjettet ditt? Spillere med opptaksmulighet vil koste vesentlig mer skal man ha samme bildekvalitet. En Panasonic spiller vil gi deg en fordel med Viera link.

Regner med du også er klar over de nye høyoppløslige DVD formatene (HD DVD og Blue-ray)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 11.21.08 #4 av 16
Postet av: enur
Med meg må du ikke regne med noe når det kommer til kunnskaper om formater osv :lol:

En DVD spiller med opptaker er absolutt ikke et must men hadde bare vært kjekt... Om det har seg slik at jeg har mulighet for å få en langt bedre DVD spiller så velger jeg jo heller dette for samme prisen.

Jeg har pr. i dag bare en dritt DVD spiller kjøpt på Coop OBS eller noe sånt til sikkert en tusenlapp eller noe sånt.

Budsjettet mitt på ny DVD spiller vil ligge på rundt 2-3000 kroner om det er noe å få for den summen. Setter pris på alle tilbakemeldinger om det er noen som kommer med en spiller som de mener er sinnsykt bra til f.eks 3500 kroner kontra en til f.eks 2800 kroner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 13.30.56 #5 av 16
Postet av: orso
De nye DVD formatene gir HD og en helt annen bildekvalitet, men spillerne er foreløpige dyre og det er to konkurrende formater. Kan derfor lurt å vente en stund, men ville kanskje ikke kjøpt en veldig dyr "vanlig" DVD spiller nå.

Her er to rimleig og gode alternativer:
1.Panasonic DVD-S99-Har ikke sett noen tester, men sikkert en bra spiller. Usikker på om den har viera link.
http://www.kelkoo.no/b/a/sbs/127701/17295654.html

2. Pioneer DV-696- Finnes i både svart og sølv. Gode tester, har også selv testet den.
http://www.netonnet.no/Product/Product. ... 1907432735

Skal du ha en spiller som er vesentlig bedre enn disse, må du fort betale det tredoble eller mer.

Her er to altarnativer med opptaker:

1. Pioneer DVR-545HX- Du går ikke feil med en DVD opptaker av Pioneer. Denne vant en test i Lyd&Bilde.
http://www.kelkoo.no/ctl/do/sort?catId= ... totalcost#

2. Panasonic DMR-EH57-Denne har viera link som kan være veldig greit.
http://www.kelkoo.no/ctl/do/sort?catId= ... =totalcost

Som du ser koster gode DVD opptakere med HDMI en god del mer. Ellers vet ikke hvem som gir beste bildekvalitet, men tror alle alternativene er gode som du sikkert blir fornøyd med. Kjøper du på nettet har du 14 dagers returrett. Eller du kan handle hos Elkjøp og levere tilbake hvis du ikke blir fornøyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 14.27.56 #6 av 16
Postet av: enur
Takker for veldig godt svar :D

Lurer bare på en liten sak om du eller noen andre vet det... Hva er Viera link? Skjønner dette er noe som Panasonic enheter har men vil det si at ytelsen blir bedre desom 2 enheter har dette? Da mener jeg i forhold til en enhet med og en enhet uten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 14.33.00 #7 av 16
Postet av: orso
Sakset fra Panasonic:

"Med VIERA Link blir det lett å styre DVD-opptakeren din. Hvis du har en kompatibel plasma- eller LCD-skjerm, kan du enkelt styre de fleste funksjoner og enheter med en eneste fjernkontroll. Hvis du for eksempel begynner å avspille en film på DVD-opptakeren din, slår TV-en automatisk over til DVD-avspilling. Hvis du har koblet sammen hele anlegget med HDMI-kabler, kan du slå av alle enheter med et eneste en knappetrykk. Endelig slipper du problemene med en mengde forskjellige fjernkontroller."
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 17.39.13 #8 av 16
Postet av: enur
Riktig....burde jeg jo kunne funnet ut selv :oops:

Menne da velger jeg hvert fall kvalitet fremfor Viera link da jeg synes mange fjernkopntroller bare er moro :P

Tror kanskje jeg vil gå for Pioneer DV-696 som du anbefalte... Eneste jeg lurer på er hva DVI er... Ser den har HDMI som jo er bra :)

Vet du forresten også om det følger med HDMI kabel siden du har testet denne? Eller må det kanskje bestilles utennom?
Om det må bestilles ekstra skal jeg komme med et supert nybegynner spørsmål... Er det forskjell på HDMI kabler? Kanskje noen passer til forskjellige ting? Eventuelt kvalitet forskjell?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 17.49.13 #9 av 16
Postet av: enur
La nettopp merke til at den Pioneer DVD spilleren var såpass dyp at den kommer til å stikke ut over 5 cm ut av TV benken min og det ser jo litt teit ut :P

Får kikke litt nærmere på den Panasonicen da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 17.51.35 #10 av 16
Postet av: orso
DVI er digital overføring av bilde (overfører ikke lyd). HDMI er digital overføring av både lyd og bilde.

Det følger ikke med HDMI kabel. Det er ingen forskjell på bildekvalitet på HDMI kabler under 4 m, men de billigste kan være litt stive og har ikke gullforgylt kontakt som kanskje kan bety noe etter mange års bruk.
Ingen grunn til å bruke mye penger på en HDMI kabel selv om selgere vil prøve å overtale til det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 18.09.44 #11 av 16
Postet av: enur
Skjønner.... sitter å vurderer Denon DVD-1930 i stedet for Pioneeren jeg nevnte i sted. Suveren på bilde visstnok men lyden skuffet visst litt.

Det ble skrevet i testen her: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3088&p=50 at man burde overføre lyd digitalt og ikke analogt... Blir vel ikke noe problem så lenge man bruker HDMI.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 18.29.20 #12 av 16
Postet av: orso
Tviler på at du vil merke noe særlig bedre bilde med Denon 1930. Forskjellene er såpass små at man bør ha projektor for å se de. Man kan også overføre lyden analogt på alle disse spillerne med rca kabel til en forsterker. Skal du bruke spilleren som CD spiller også, så kan det lønne seg å kjøpe en litt dyrere spiller eller bruke DACen i en surroundforsterker (hvis du har det). Men det sa du jo ingenting om....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 18.42.44 #13 av 16
Postet av: enur
Står litt om den her også: http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... 1&rID=8531

Jeg har en ca 3 år gammel forsterker som faktisk er omtalt i denne tråden uten å ha fått noen svar: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8886

Denon spilleren passer hvert fall bra inn i TV benken :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 18.47.24 #14 av 16
Postet av: enur
Tenkte også å slenge med en slik HDMI kabel i samme slengen på 2 meter: http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... 2&rID=8091

Eller den er kanskje å regne for å være av den dyre sorten?

Regner med ingen spillere kommer med HDMI kabel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2007 18.50.24 #15 av 16
Postet av: orso
Kjenner bare en DVD spiller som kommer med HDMI kabel og det er Oppo 981 som selges hos datakjeden. Forøvrig en meget bra spiller til prisen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar