Logo

DVD-spiller til 50/50 musikk/film

Skriv et svar
12.02.2008 19.21.20 #1 av 15
Postet av: Terjers
DVD-spilleren står for tur til å bli byttet ut. Noen forslag til en spiller som duger like bra til film som til musikk. Hadde tenkt meg noe til maks 2500,-
Samsung UE46B6050/Harman Kardon AVR 245/Xbox360/B & W DM685/B & W CC6 S2/JVC SP-X50/XTZ W99 10.16/Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 08.46.18 #2 av 15
Har du tenkt tanken å kjøpe en Blu-Ray evt en HD-DVD spiller når du først er oppe i den prisklassen?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 12.01.59 #3 av 15
Postet av: GeirB
Lurer på det samme. Bruker de fleste dvd-spilleren sin også som cd-spiller?? er de ikke mye "tregere", eller er det bare mine dvd-spillere som er for "gamle".
Har sett på Yamaha DVD-S661B, eller bør jeg vente til Blu-Ray spillerene kommer til en "fornuftig" pris???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 12.14.42 #4 av 15
Det er sikkert mange som bruker sin DVD-Spiller som CD-spiller også, men de som prioriterer musikk sterkt kjøper en dedikert CD-spiller. DVD-Spillerne nå til dags blir er som oftest mye raskere enn de gamle ja. Her er en test av Yamaha DVD-S661:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3091&p=50

Hvis dere vil ha en rimlig BD-Spiller som også skal fungere bra som CD-Spiller har Sony S300 fått mye skryt. Se test:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3706&p=50

Her er en kjempebra pris med 6 inkluderte filmer:
http://netshop.com/aspx/produkt/prdinfo ... plid=97579
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2008 22.20.51 #5 av 15
Postet av: Terjers
Det blir en stund før jeg kommer til å kjøpe Projektor eller enda en flattv, så BD kan godt vente. Hhv. Pris og kvalitet kommer sikkert til å gå ned og opp med tiden. Har strukket strikken langt og fort, så en må jo ta hensyn til fruen også.
Hvordan er forresten kvaliteten på BD i denne prisklassen ?
Samsung UE46B6050/Harman Kardon AVR 245/Xbox360/B & W DM685/B & W CC6 S2/JVC SP-X50/XTZ W99 10.16/Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 07.36.12 #6 av 15
Meget bra, altså de billigste er noe mangelfulle mtp BD-Profile (les mer om dette i guiden) og mangel på eternett inngang, og treg oppstartstid etc, men lyd og bildekvalitetsmessig er det svært bra og gir ett enormt løft fra vanlig DVD. Det er mettere farger, ett bedre dybdeperspektiv, skarpere bilder og ikke minst ett enormt løft lydmessig også. Du får imidlertidig ikke utnyttet deg av multikanals ukomprimert lyd via HDMI da din reciver ikke støtter dette, hvis du ikke benytter deg av analoge kabler. Når du først er oppe i den prisklassen syntes jeg så absolutt det er verdt å legge litt mer penger i det. Tilbudet fra Netshop er meget bra.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 10.04.33 #7 av 15
Postet av: teebee
mitt problem med netshop tilbudet er at det følger med 6 filmer jeg godt kan klare meg uten. hadde man kunne velge 6 filmer hadde det vært noe annet. :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 10.14.39 #8 av 15
"teebee" skrev:mitt problem med netshop tilbudet er at det følger med 6 filmer jeg godt kan klare meg uten. hadde man kunne velge 6 filmer hadde det vært noe annet. :D


Det er ihvertfall meget god kvalitet over de filmene som følger med, les mer om de her:
viewtopic.php?t=%209357
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 10.20.36 #9 av 15
Postet av: teebee
kvalitet på bilde og lyd kan være god. er mere handlingen som ikke er noe tess. spiderman likte jeg ikke så har ikke giddi sett de som fulgte. pirates... er vel grei nok underholdning, men fenger meg ikke så mye at jeg gidder betale for å se dem.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 10.31.33 #10 av 15
"teebee" skrev:kvalitet på bilde og lyd kan være god. er mere handlingen som ikke er noe tess. spiderman likte jeg ikke så har ikke giddi sett de som fulgte. pirates... er vel grei nok underholdning, men fenger meg ikke så mye at jeg gidder betale for å se dem.


HalooO! Johnny Depp er med jo! :P hehe.
Men jeg syntes de fungerer godt som hjemmekinounderholdning.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 17.33.43 #11 av 15
Postet av: Terjers
Tommy !
Du skriver at jeg ikke kan få ukomprimert multikanals lyd via HDMI med en BlurayDisc-spiller. Er det slik å forstå at jeg kan få komprimert lyd med HDMI eller må jeg nøye meg med 5.1 pga receiverens begrensninger ? Kan jeg få digital 5.1 lyd fra en BD-spiller med optisk kabel ?
Samsung UE46B6050/Harman Kardon AVR 245/Xbox360/B & W DM685/B & W CC6 S2/JVC SP-X50/XTZ W99 10.16/Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 18.11.30 #12 av 15
*Du kan ikke overføre lyd i det hele tatt via HDMI, du må ha en ekstern kabel for dette. Altså en ren videosvitsjingfunksjon. Du kan få 5.1 via en optisk eller coax kabel, men dette blir da komprimerttil feks DTS eller Dolby Digital etc. Skal du benytte deg av ukomprimert lyd må de ha anloge kabler for dette, men hvordan dette fungerer vet jeg ikke.

*Det står i databasen at den støtter Dolby Digital etc via HDMI, men det står de fleste steder at det er en HDMI-svitsjing funksjon. Så er litt usikker, men mener at den ikke gjør det: http://manuals.harman.com/HK/HOM/Owner% ... 20(Swedish).pdf
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 20.55.03 #13 av 15
Postet av: Terjers
OK ! Så jeg kan få komprimert 7.1 lyd med analog kabel. Men ikke noe HD lydformat.
Neste spørsmål: Jeg ser at noen DVD-spillere kan oppskalere til 1080p. Er dette et slags
virtual HD-bilde ? Det blir vel ikke det samme som en Blurayspiller kan levere ?
(Dette hører vel strengt tatt inn under en annen streng)
Samsung UE46B6050/Harman Kardon AVR 245/Xbox360/B & W DM685/B & W CC6 S2/JVC SP-X50/XTZ W99 10.16/Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 22.07.20 #14 av 15
Nei, du kan få ukomprimert eller høyoppløslig lyd via de analoge kablene, men hvordan dette blir vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd.

Oppskalerte DVD-spillere har en avansert prosessor i DVD-spilleren skalerer videosignalet til ønsket oppløsning. Det foregår en avansert utregningsalgoritme som bruker DVD-ens videooppløsning som grunnlag for å beregne pikselantallet, som behøves for å matche den fysiske pikseloppløsningen på skjermen. Dette gjør at man kan få HD oppløsning med DVD-spilleren, men det er mange andre faktorer som er bedre på BD som ikke DVD-spillere klarer å oppnå, dybdeperspektivet, mette farger, detaljnivået, avspillingshastigheten og ikke minst lyden er mye bedre en DVD-spillere med oppskaleringsfunksjon. Altså en DVD-spiller med oppskalering er som oftest bedre enn en uten og du vil få ett løft i bildekvalitet med noen forutsetninger fra spilleren, men de kan ikke måle seg med en BD-film, men det er det heller ingen som forventer.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2008 20.59.28 #15 av 15
Postet av: Terjers
Har nå trålet gjennom manualen til receiveren og funnet ut at jeg kan få PCM-lyd via coax- eller opptisk kabel. Dette forutsetter selvfølgelig at CD/DVD-spilleren har disse funksjonene. Jeg regner da med at jeg kan høre på f. eks SACD, og ukomprimert filmlyd med en spiller som har disse funksjonene. Eneste forskjellen fra andre mer up-to-date-receivere er at jeg må ha to kabler ut fra kilden. Glad for innspill før jeg løper avgårde å svir av 8k ekstra ! :x
Når det er sagt skulle jeg nok antagelig ha brukt mer tid på valg av receiver selv om jeg syns H/K`n er helt rå på musikk.
Samsung UE46B6050/Harman Kardon AVR 245/Xbox360/B & W DM685/B & W CC6 S2/JVC SP-X50/XTZ W99 10.16/Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar