Logo

DVD Recordere og Copyright..

Skriv et svar
21.10.2004 10.06.49 #1 av 5
Postet av: XTRiCiAN
Jeg har et spørsmål som muligens er dumt, men nå er det vel slik at ingen spørsmål er dumme :)

Har lenge vurdert å kjøpe meg en DVD-Recorder, men stusser litt over en ting. Er det slik at disse spillerne har noen innebygget "sperre" slik at man ikke kan ta opp hva man vil fra TV? Foreksempel en copyrightet film som går på TV3, vil spilleren ta opp dette eller er det noen form for sperre for slikt? Kan ikke helt forstå hvordan det skal gå ann å stenge kopierer på denne måten, men nå er jeg heller ingen ekspert på området.

Er ikke oppegående på dette, så det er som sagt mulig spørsmålet mitt er "way out there.." men gjør et forsøk alikevel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 10.12.28 #2 av 5
Postet av: Rune
Du har helt rett det er ingen spørsmål som er dumme.

Når det gjelder vanlige analoge TV sendinger og digitale TV sendinger via satelitt så er det ingen kopisperre slik at du kan ta opp det du vil. Noen DVD filmer har innebygd macrovision for å hindre analog kopiering (en dvd spiller koblet til dvd opptaker).

Fremtidens HDTV system vil støtte HDCP slik at digital kopiering til DVD plater vil ha en kopibeskyttelse. Hvordan dette vil funke er mer uklart.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 10.21.29 #3 av 5
Postet av: XTRiCiAN
Takk for fint svar Rune :wink:

Så uavhengig av hvilken DVD-Opptaker (merke,modell) jeg kjøper så er det ingen problem å ta opp noe som helst fra vanlig analog-tv? Gjelder det også opptak fra digital-kabeltv slik som Canal+?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 10.43.08 #4 av 5
Postet av: Rune
Du kan ta opp absolutt det du har lyst til. Finnes ingen måte å hindre det via digitalkabel TV aller analoge TV sendinger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 10.46.14 #5 av 5
Postet av: XTRiCiAN
Okey, da er saken klar. Takk igjen! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar