Logo

DVD-opptaker og parabol

Skriv et svar
06.07.2005 07.41.23 #1 av 16
Postet av: erikbra2
Har kjøpt en Kiss DP-558 (men kan fortsatt bytte den ut denne uken). Har parabol med en Nokia tuner. Har koblet slik: Antenne (coax) til Nokia. scart fra Nokia til DP-558 og scart fra DP-558 til TV.

Dette forårsaker at jeg ikke kan forhåndsinnstille stasjoner på DP-558 siden der er Nokia som "bestemmer" hvilken kanal som skal vises. Får følgelig heller ikke opp kanaloversikten slik at jeg fra TV kan orientere meg i programutbudet. Kan kun ta opp en kanal av gangen og kun den som vises på TV (og som er valgt "av" Nokia).

Er det en annen måte å koble på?

Leste i en annen tråd i forumet at det visstnok fantes en Pio 530 som kunne ta opp to kanaler på en gang, og at man (Rune) samtidig kunne se på tv? Eller har jeg misforstått.

Et tilleggsproblem:
Kiss kan som en av få streame bilder/filmer/lyd fra PC. Når jeg streamer bilder går det 17 sek (!) mellom hvert bildeskift, noe som gjør at denne funksjonen egentlig er uaktuell - noen som har peiling hva årsaken kan være?

Hva er det Pio 530 kan som Kiss ikke kan - hvis noen har peiling? Kanskje jeg bør bytte?
ErikB
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 07.56.05 #2 av 16
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Koblingen du har gjort er rett. Men du kan også ta en scart kabel mellom tuner og TV fordi at DP558 gjør at bildet går i sort når man tar opp.


Når det gjelder DVR 530 så har jeg desverre feilinformert. I Norge fungerer desverre ikke styringsfunksjonen som gjør det mulig å få tuneren til å skifte kanal på kommando fra opptakeren. (det er bare mulig å se ta opp en kanal, men den får tuneren til å skifte etter behov)
Man er avhenigig av Guide + systemet for å få dette til å virke og det funker ikke i Norge.

Har hatt DP558 hjemme til test en måned nå og det kommer en test på nettsiden snart. Min personlige mening er at du må bytte uansett til en annen spiller grunnet at DP558 har svært begrensete muliget. Det er jo ikke mulig å se på et opptak mens man tar opp et annet f.eks.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 08.47.56 #3 av 16
Postet av: erikbra2
For å bli hel sikker: Kan DVR 530 styre kanalvalg fra tunereren? Eller misforsto jeg.

Hvilke begrensninger er det på DP-558 som du mener er ødeleggende for valget av denn (kontra feks DVR 530?).
ErikB
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 08.53.36 #4 av 16
Postet av: Knut
Dette problemet, at man ikke kan ta opp på en kanal og se på en annen, er grunnen til at jeg snart bytter over til kabel-tv ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 09.02.15 #5 av 16
Postet av: arntos
Fortvil ikke, DB kommer med tuner med 2 tunere. Jeg har en 7000S der kan jeg ta opp på TV-Norge samtidig som jeg kan se på nrk, nrk2 eller TV2. Dette fungerer så fremt kanalene ligger på samme transponder.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 09.47.40 #6 av 16
Postet av: Rune
"erikbra2" skrev:For å bli hel sikker: Kan DVR 530 styre kanalvalg fra tunereren? Eller misforsto jeg.

Hvilke begrensninger er det på DP-558 som du mener er ødeleggende for valget av denn (kontra feks DVR 530?).


DVR 530 kan ikke styre tuneren i Norge. (men den kan det i land med Guide + systemet)


Det som er ulempen med DP558 er f.eks når Lost gikk med dobbelepisoder på TVN og man valgte å ta opp fra 21.30 til 23.30 fordi man f.eks var ute til 22.30. Da kan man på Pioneer starte 22.30 å se første episode, og når man er ferdig med den, spole raskt over nyhetene for å ta igjen episode nr 2 for kvelden. På DP558 må man vente helt til opptaket er ferdig.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 09.59.59 #7 av 16
Postet av: Berit
Den verste dr.... jeg har vært borti. Like greit å si det rett ut.

Har tatt opp en del opptak og når jeg skulle se det, så kommer en melding om at jeg ikke kan se opptaket pga. noe med video-kodek.

Kjøp deg noe bedre! Du kommer garantert til å angre på kjøpet.
(heldigvis er det bare en maskin Rune tester, så den skal ut herfra fort som f...)
Vi har en dvd-opptaker fra Pioneer som er helt utrolig bra!
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 10.23.54 #8 av 16
Postet av: erikbra2
Hva heter den Pioneeropptakeren (klarer den både DVD+R og DVD-R? (Jeg har en del plater med DVD+R-opptak...)
ErikB
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.07.2005 10.44.05 #9 av 16
Postet av: Berit
Den vi har nå heter DVR 5100. Den nye vi har bestilt heter DVR 530.

Jepp, vi skal ha to stk :D

Begge spiller av DVD+R
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2005 18.17.29 #10 av 16
Postet av: DonCato
Har nettopp kjøpt meg en Philips HDRW 720/02. Samtidig har jeg fra tidligere av en (kremt) dekoder som (kremt) man ikke akkurat får kjøpt på Elkjøp, for å si det sånn.

Problemet i forbindelse med nyanskaffelsen er at jeg ikke har muligheten til å se på dekodede kanaler (via kabel) når jeg velger å bruke tuneren i hd/dvd spilleren. Jeg har koblet signalet fra kabel-tv anlegget inn på dekoder vha koax, derfra til hd/dvd vha koax og scart, og derfra igjen til tv vha koax og scart.

Kan dette ha noe med det tidliger Guide+ systemet?
Eller har tven en bedre tuner enn hd/dvd?

Jeg har forsøkt å søke automatisk og manuelt, der jeg manuelt fant kanalene, men skjermen "gikk i blått".

HD/DVD har også en funskjon som kalles Follow TV, der alle kanalene som er lagret i tven, manuelt kan lagres på hd/dvd. Dvs at den i likhet med tven fikk en komplett kanalliste på ca 34 kanaler. Men når jeg da bladde i kanalene med hd/dvd hoppet den over de kodede kanalene (Canal+, Viasat etc).

Dersom jeg derimot bruker tuneren i tven, Philips det også, kan jeg se alle kanalene kabel-tv nettet inneholder, totalt uten forstyrringer.

Finnes det evt noe som kan løse problemet, type soft ware-oppgradering?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2005 18.36.03 #11 av 16
Postet av: Rune
1. Klarer ikke helt å forstå hvordan du klarer å se en kodet kanal på TV når du bruker den interne TV tuneren. Det er jo derfor du har dekoder for å se den. Er du sikker på at du ikke ser disse kodede kanalene via dekoderen? (rf ut kanalen)

2. Den eneste måten jeg mener du kan ta opp kodede kanaler er at du kobler en skart fra dekoder. Setter dekoder på den ønskede kanelen og velger opptaksilde scart på opptaker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2005 18.52.45 #12 av 16
Postet av: DonCato
"Rune" skrev:1. Klarer ikke helt å forstå hvordan du klarer å se en kodet kanal på TV når du bruker den interne TV tuneren. Det er jo derfor du har dekoder for å se den. Er du sikker på at du ikke ser disse kodede kanalene via dekoderen? (rf ut kanalen)

Litt klønete forklart fra min side. Selvfølgelig står dekoderen koblet inn før tven, slik at jeg kan se alle de dekodede kanalene på tven. Kanalene står listet opp som vanlig, 1 ... 34.

"Rune" skrev:2. Den eneste måten jeg mener du kan ta opp kodede kanaler er at du kobler en skart fra dekoder. Setter dekoder på den ønskede kanelen og velger opptaksilde scart på opptaker.

Som nevnt, jeg har koblet både scart og koax fra dekoderen til opptakeren, og videre derfra med både scart og koax til tven.
Når jeg så switcher over på EXT1, signalene fra opptakeren, har jeg ikke mulighet til å se kodede kanaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2005 21.33.50 #13 av 16
Postet av: Rune
Har fremdeles problemer med å skjønne hvordan du kan motta dekode signaler direkte på TV tuner. Du trenger altså ikke å bruke fjernkontrol til dekoder eller endre kanal på dekoder for å velge en dekodet kanal på TV? Jeg ville tro at du kunne se alle ukodede kanaler direkte på TV tuner, men når du skulle se en kodet kanal så må du velge scart inngangen på TV hvor dekoder er koblet.

Slik jeg ville koblet det er:

Scart 1 på dekoder til scart 2 på DVD opptaker.
scart 1 på DVD opptaker til TV
eventuellt scart 2 på dekoder til scart 2 på TV. (hvis dekoder har 2 utganger)

Slik jeg er vant med dekodere så ville jeg da satt dekoder på den akutelle kanal og deretter satt DVD opptaker til scart 2.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 23.32.11 #14 av 16
Postet av: jan f
heisann , noen som vet når guide og system er oppe og går i norge , det er jo kjedlig og ikke kunne se på en kanal og ta opp på en annen da ........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2006 15.08.34 #15 av 16
Postet av: arntos
For å se på en kanal og ta opp på en annen trenger du en dvd opptager med 2 tunere. Har ingenting med systemer å gjøre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar