Logo

Do-it-yourself TV-bord (obs - endel bilder her)

Skriv et svar
24.09.2008 11.40.45 #1 av 4
Postet av: TheDude
I sommer kjøpte jeg meg ny TV, og da kunne ikke senterhøyttaleren plasseres oppå lengre, så jeg måtte finne meg et nytt TV-bord. Her måtte jeg få plass til forsterker, DVD-spiller, Xbox, TV-tuner og senterhøyttaler, og planlagt innkjøp av PS3 og HTPC måtte også få plass. Etter litt leting fant jeg et flott bord på Elkjøp, som ble montert hjemme før jeg fant ut at forsterkeren var for dyp... Etter mer leting fant jeg ikke noe tilfredsstillende, så da måtte jeg vel lage det selv :-) Jeg fikk hjelp av en praktisk anlagt kompis med tilgang på greit utstyr, så etter litt planlegging satte vi i gang.

Sluttresultatet er jeg meget fornøyd med, og tenkte jeg kunne dele det med dere her inne... Prismessig kom jeg nok ut omtrent på linje med Elkjøp-bordet (det kunne nok vært gjort noe billigere), men størrelsen var jo akkurat tilpasset mine ønsker.

Deleliste:
- Metallrør, 20 cm og 16 cm, 5 stk av hver
- Hobbyplater 240x55x1,6 cm, 2 stk
- Gjengestenger 100 cm, 3 stk
- Hjul
- Diverse muttere, skiver og treskruer
- Dykkmuttere, 5 stk
- Svart beis og klarlakk
Utenom metallrørene og beis/lakk kommer vel dette opp i en knapp tusenlapp. Rørene kunne jeg nok fått en god del billigere, rustfrie stålrør (54 mm diameter, 2 mm tykkelse) til 900 kroner var vel litt overkill...

Utstyr:
- Sirkelsag
- Pussemaskin
- Borremaskin - helst på stativ
- Båndsliper til metallrørene, om de ikke er polerte fra før...
- Svamp til beis, pensel til klarlakk, pussepapir

Planen for det ferdige bordet var tre plater, der topplaten er dobbel, med metallrør i hvert hjørne for å holde avstanden, ett ekstra rør i midten bak for oppstiving, og gjengestenger tvers gjennom for å holde det hele sammen.


Uåpnede hobbyplater...

Hobbyplatene delte jeg først i to, slik at jeg skulle ende opp med et bord som var omtrent 120 cm bredt. Dybden kuttet jeg ned til ca 45 cm, slik at forsterkeren passer mens bordet ikke blir dypere enn nødvendig.


Hobbyplater ferdig kappet, og mål tatt for hull...


Rør fikk jeg kjøpt og kappet i riktig lengde på en lokal verkstedbedrift, men jeg tenkte ikke så mye å hvilken type rør jeg hadde behov for, og endte opp med litt overkill...


Ferdig kappede rustfrie stålrør

For å få en slett toppflate, og for at det skulle bli stivt nok, valgte jeg å ha dobbel plate på toppen. Jeg borret hull for gjengestengene i hvert hjørne og bakerst i midten på tre av de fire platene (den ene topplata var urørt). I den nederste av topplatene satte jeg i dykkmuttere (muttere som man slår inn i et litt trangt hull), og de to topplatene ble limt og skrudd sammen. Gjengestengene kunne nå stikkes gjennom den ene plata, og skrus inn i dykkmutterne.


Opp-ned topplate, med gjengestenger og første lag rør på plass

Tilsvarende hull ble borret i de to andre platene, og vi satte bordet midlertidig sammen for å se at alt stemte.


Opp-ned bord med rør, og fester til hjul satt på gjengestengene


Hjulfeste, tredd på gjengestang i hjørnet

Vi kappet gjengestengene til passe lengde etter å ha målt og sjekket at hjulene kunne dreies rundt. Nå gjenstod bare litt pussing av plater, pussing av stålrørene, og beising/lakking av platene. Jeg la først to lag med svart vannfast beis på med svamp, så klarlakk til slutt med pensel. Jeg pusset over med fint pussepapir etter første lag beis hadde tørket for å få et bra resultat. Overflaten ble litt ru, men det er egentlig greit, for da synes ikke støvet så godt ;-)

Nå gjenstod kun montering...


Alle nødvendige deler for et komplett TV-bord


Ferdig montert...


...og alt på plass :-)
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2008 14.51.38 #2 av 4
Postet av: Blueflame
Det ble jo knall bra. Godt jobbet det der. Kanskje en ide for meg også, finner nemlig aldri det TV-bordet jeg ønsker.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 03.58.27 #3 av 4
Postet av: bentyman
Kanonbra bord, og bra beskrevet :) Laget selv et "tv-bord" da jeg var rundt 20 år gammel, bestående av 22mm sponplater. Tungt som F, og stygt som djevelen selv :twisted:
MOVIES
[b]Denon AVR3808 *Toshiba Regza 37WL68P *Panasonic DMP-BD50 [ABC] *Sony BDP-S560 *Pioneer DV-696AV *Vantage HD7100[/b]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2013 15.45.06 #4 av 4
Postet av: Hatye
Det er et lite gammelt innlegg, men prøver meg uansett:
Dette så veldig bra ut og skal prøve meg på dette i sommer ;)
Bare et enkelt spørsmål; hvordan festet du gjengestengerne i topp-plata? Og limte du sammen den doble topp-platen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar