Logo

Digital kabel-tv + PVR

Skriv et svar
01.01.2007 17.42.31 #1 av 21
Postet av: sinatra
Jeg ønsker enten en decoder med innebygget harddisk. Eller en løsning jeg kan bruke på mitt mediasenter. Har lisens på og kjører i dag Windows media center edition, og bruker Hauppauge PVR-500 med to analoge tunere. Jeg ser på sidene til Hauppauge at de skal komme med kort for digital kabel-tv i løpet av vinteren 2007, så da krysser jeg fingrene for at dette vil fungere med kabel-tv som jeg har fra canal digital i dag. De må jo da forhåpentligvis ha en kortleser til denne. Om ikke jeg kan kjøre MCE, så er det jo bare å kjøre MythTV i steden, da det virker som utviklingen beveger seg noe raskere på linuxplatformen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2007 13.26.30 #2 av 21
Postet av: sinatra
Sendt en mail til Hauppauge.se og fikk ett raskt svar fra Kajsa med en bekreftelse på at det nye tv kortet for digital kabel-tv vil fungere med abbonement fra canal digital via en usb kortleser. Gjett om jeg gleder meg. Om det kommer i kun singel, eller med dobbelt tuner vet jeg ikke. Men det kan da bli interessant å se om ikke man skal kjøre tre fire sånne kort for å ta opp absolutt ALT som kræsjer med hverandre :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 21.20.59 #3 av 21
Postet av: buddy
Hvor på sidene til Hauppauge fant du det kabel-tv kortet?
Har du en link?

Hvis du er ute etter kabel dekoder med HDD så kommer Canal Digital med det i løpet av 1. kvartal.

Klippet fra Canal Digital sine sider:


Lanserer harddiskopptaker for kabel-tv
I løpet av kort tid vil Canal Digital lansere en kombinert dekoder/harddiskopptaker (MPEG2) tilpasset kabel-tv-nettet.

Med den kan du se hva du vil - når du vil. Harddiskopptakeren, eller Personal Video Recorder (PVR), kan enkelt innstilles til å ta opp og lagre store mengder film og tv-programmer.



Her er noen av fordelene:

*
160 GB harddisk. Det er nok til å ta opp og lagre over hundre timer med tv-programmer
*
De lagrede programmene har samme høye kvalitet som de digitale sendingene i sanntid
*
Via den elektroniske programguiden kan opptakeren innstilles til å ta opp programmer flere dager fram i tid.
*
Man kan se på en kanal, samtidig som harddisk opptakeren tar opp et program på en annen tv-kanal
*
Med en egen pausefunksjon kan man stoppe en direktesending, spole tilbake, se noe om igjen, og siden fortsette å se der man slapp.

Vi vil holde deg oppdatert på når den nye harddiskopptakeren/dekoderen vil være i salg på våre websider. Prisen for en PVR dekoder vil være kroner 1990 inkl. mva.

Vårt kundesenter kan desverre ikke ta imot bestillinger i forkant. Det vil bli mulig å bestille her på weben når produktet er ferdig testet og klar for salg innen første kvartal 2007. ny_harddiskrecorder_400.jpg ny_harddiskrecorder_400.jpg ( 15,1201171875 KB) Vist 4760 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 04.42.25 #4 av 21
Postet av: sinatra
"buddy" skrev:Hvor på sidene til Hauppauge fant du det kabel-tv kortet?
Har du en link?


Nei, det har ikke kommet enda. Kommer i løpet av vinter. Sendte en mail med forespørsel og fikk bekreftelse.

tror ikke den dekoderen fra canal digital blir så spennende. sikkert like spennende som alt annet de har klart å pushe på kundene sine.

Edit: http://www.hauppauge.se/pages/products/ ... tal-c.html
:) hehe
Og enda en Edit: Kortet Hauppauge kommer med har dual tuner, for de som måtte være interessert. USB kortleseren har de allerede på markedet etter hva jeg kan se. Fant dette hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328513&view=links
Man trenger da en CA modul i tillegg, og disse koster vel rundt en tusenlapp i tillegg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 11.36.24 #5 av 21
Postet av: buddy
Hehe, kan nok være enig med deg ang. dekodere fra CD.

Det kan jo bli spennende å se hva Hauppauge kommer med. Det finnes jo noe som kanskje kan brukes allerede:
https://www.databutikken.com/no/default ... =VPDTVCPCI

Den dekoderen CD kommer med nå har de kjøpt fra Kaon Media:

http://www.kaonmedia.net

Kaon sier følgende:

KAON PVR(SD/MPEG4) worth $3.8 million supplied to Norway Canal Digital for 1Q of 2007

Jeg fant ikke noe spesifikt om dekoder med doble kabel tunere der, men hvis den har de samme funksjonene som satelitt dekoderen så ser det jo ikke så galt ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 13.09.19 #6 av 21
Postet av: sinatra
"buddy" skrev:Hehe, kan nok være enig med deg ang. dekodere fra CD.

Det kan jo bli spennende å se hva Hauppauge kommer med. Det finnes jo noe som kanskje kan brukes allerede:
https://www.databutikken.com/no/default ... =VPDTVCPCI


Dette så interessant ut. Må finne mer info om dette kortet. Eneste bakdelen jeg ser, er at det kun har en tuner. Siden da CI er montert på kortet, må man da antegeligvis ha to kort om man ønsker å ta opp ett program mens man ser ett annet. Dyrt med to CA Moduler. Men om man kunne "kopiert" det originale kortet man har, så hadde det jo ikke vært noe problem.

"buddy" skrev:Den dekoderen CD kommer med nå har de kjøpt fra Kaon Media:

http://www.kaonmedia.net

Kaon sier følgende:

KAON PVR(SD/MPEG4) worth $3.8 million supplied to Norway Canal Digital for 1Q of 2007

Jeg fant ikke noe spesifikt om dekoder med doble kabel tunere der, men hvis den har de samme funksjonene som satelitt dekoderen så ser det jo ikke så galt ut.


Hvis det er KVR-1000 Plus du sikter til. Så ser dette ut som en tuner jeg gladelig hadde betalt masse penger for om den var for kabel. Men at CD skal komme med noe lignende denne ser jeg på som science fiction. Nei, den CD kommer med er nok strippet for alt som kan tenkes av funksjonalitet som alt annet de leverer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 13.27.20 #7 av 21
Postet av: sinatra
Jeg bestillte nettopp ett Twinhan 2033 DVB-C av ren nyskjerrighet. 8)
Skal gi tilbakemelding når dette er testet.

Er det noen som kan gi meg info om hvor jeg evt. kan kjøpe CA Modul for conax?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 13.51.11 #8 av 21
Postet av: petre2006
Jeg har i noen hundre tråder tilbake prøvd å banke ut noe info på om det i det hele tatt lar seg gjøre lage min egen HTPC med mulighet for å sette inn kortleser og ta inn både ViaSat og Canal Digital.

Uansett, hva det gjelder CA modul kom jeg over i mitt panikksøk engang i tiden på denne 'gamle' porteføljen til Hauppauge:

http://www.hauppauge.nu/pages/products/ ... ta_ci.html

Dette ble ført av komplett.no for ca. fire måneder siden, men nå ser jeg det er borte. Det var min hjelp til dere, kan dere si noe om mitt fremdeles endesløse søken etter lykke er mulig, se denne tråden her:

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=7484

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 15.16.51 #9 av 21
Postet av: buddy
Technotrend har også noen løsninger på lur:

http://shop.technotrend.de/shop.php?mod ... 8f&group=2

Her er også et par alternativer:

http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php

Det eneste problemet med disse løsningene er jo det vi alle er på jakt etter; en løsning med doble tunere og et kort fra Canal Digital
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 15.36.16 #10 av 21
Postet av: sinatra
Hvorfor leveres ikke DB 7025 i cable versjon? På sidene til Dream-Multimedia-Tv GmbH opplyses det at tunerne kan byttes ut med enten DVB-T eller DVB-C. Men hvor idiotisk er det at man ikke kan kjøpe denne som 7025C. Man må altså kjøpe den som 7025S og bytte tuneren i etterkant. Ja, det høres jo ikke særlig fordyrende ut. For ikke å snakke om den norske distributøren. Kan det gå ann å gi dårligere informasjon om produktene. 7025 står oppført på lager. Men har de noe info om den? neida. Står ikke i lista over produkter engang

Synes DB 7025 ser ganske interessant ut. har alltid hatt lyst på en Dreambox, men her jeg bor, så er det ikke mulig å få inn signaler via satelitt. I alle fal ikke 1 grad vest og 5 grader øst. Tv signaler via antenne er også umulig. Min eneste utvei er digital kabel-tv. Men kabel-tv brukere blir jo tråkka på av produsenter og leverandør (CD)

Nei. nå har jeg brukt nok tid på dette. Tror jeg får sett meg i godstolen og lese en bok, og vente på TwinHan kortet som er bestilt. Kanskje kan jeg få det litt morsomt med det etterhvert, i påvente av noe bedre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 18.40.05 #11 av 21
Postet av: buddy
Dreambox 7025C kan kjøpes i Tyskland bla. her:
http://www.yatego.com/index.htm?sid=04Y ... 1&x=45&y=6

Jeg har vært veldig nære på å bestille denne:

http://www.alternate.de/html/product/de ... hData=true
Men nå vil jeg vente litt til vi ser hva det bor i Canal digital boxen.

Det er et meget bra utvalg av denne typen recievere i Tyskland.
Det er meget merkelig at det ikke er noen norske forhandlere som selger disse.

At dekoderne absolutt skal være godkjent av Canal Digital er jo egentlig revnende likegyldig så lenge de virker!

Men vi får unnskylde det med at vi bor i et nisseland på enkelte områder.
Hvilke andre områder det gjelder kunne vi sikkert skrevet mye om, men det får vi ta ved en senere anledning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 01.04.06 #12 av 21
Postet av: Bobben
Situasjonen er den at distributørene (Viasat,Canal Digital,GET,Lyse osv.) antagelig vil kunne bli forhindret fra å sende mange av de attraktive betal-tv kanalene dersom det hadde vært mulig å lage tapsfrie digitale kopier fra "godkjente" mottagere. Det er nok ingen av selskapene som ønsker å risikere å havne i en situasjon der de mister de attraktive kanalene.

Viasat,Canal Digital,GET.Lyse osv. eier ikke noe av innholdet de sender og har derfor heller ikke rett til å tilby digital kopiering.

Salg av film og serier på DVD er "big business" og selskapene som eier og produserer film/serier(mye fra Hollywood) er som kjent ikke særlig positive til tapsfri kopiereing (eller kopiering generelt)... Det blir enda større fokus på dette når HDTV måtte ta av.

Det er jo upraktisk men man kan jo alltids benytte en DVD recorder. Canal Digital har faktisk hatt kampanje tidligere hvor det inngikk DVD recorder og satellitt mottager i tilbudet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 01.10.16 #13 av 21
Postet av: sinatra
"Bobben" skrev:Situasjonen er den at distributørene (Viasat,Canal Digital,GET,Lyse osv.) antagelig vil kunne bli forhindret fra å sende mange av de attraktive betal-tv kanalene dersom det hadde vært mulig å lage tapsfrie digitale kopier fra "godkjente" mottagere. Salg av film og serier på DVD er "big business" og selskapene som eier og produserer film/serier er som kjent ikke særlig positive til tapsfri kopiereing (eller kopiering generelt)... Det blir enda større fokus på dette når HDTV måtte ta av.

Det er jo litt upraktisk men man kan jo alltids benytte en DVD recorder. Canal Digital har faktisk hatt kampanje tidligere hvor det inngikk DVD recorder og satellitt mottager i tilbudet.


Jobber du for en av leverandørene eller? Hvordan har det seg at dette ikke er tilfelle i flere andre land? Se på USA med HDTV ol. som du nevner. Ingen restriksjoner med tanke på tilgang av utstyr, og bruk av dette... Nei, den teorien tror jeg man må lenger ut på landet med. Skal liksom Norge være den store stygge ulven her? Hvis vi lar nordmenn ta opp produksjonen vår, ja, da kommer det til å bli spredd som piratkopier.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 19.38.56 #14 av 21
Postet av: Bobben
"sinatra" skrev:
"Bobben" skrev:Situasjonen er den at distributørene (Viasat,Canal Digital,GET,Lyse osv.) antagelig vil kunne bli forhindret fra å sende mange av de attraktive betal-tv kanalene dersom det hadde vært mulig å lage tapsfrie digitale kopier fra "godkjente" mottagere. Salg av film og serier på DVD er "big business" og selskapene som eier og produserer film/serier er som kjent ikke særlig positive til tapsfri kopiereing (eller kopiering generelt)... Det blir enda større fokus på dette når HDTV måtte ta av.

Det er jo litt upraktisk men man kan jo alltids benytte en DVD recorder. Canal Digital har faktisk hatt kampanje tidligere hvor det inngikk DVD recorder og satellitt mottager i tilbudet.


Jobber du for en av leverandørene eller? Hvordan har det seg at dette ikke er tilfelle i flere andre land? Se på USA med HDTV ol. som du nevner. Ingen restriksjoner med tanke på tilgang av utstyr, og bruk av dette... Nei, den teorien tror jeg man må lenger ut på landet med. Skal liksom Norge være den store stygge ulven her? Hvis vi lar nordmenn ta opp produksjonen vår, ja, da kommer det til å bli spredd som piratkopier.


Såvidt jeg vet er det ganske vanlig med kopibeskyttelse i USA. Macrovision, CGMS,HDCP,CSS, osv. Det er vel egentlig kopibeskyttelsens hjemland spør du meg ;-)

Har også lest på Britiske nettsteder at Sky måtte gjennom lange forhandlinger med filmstudioene for å få vise HD film på analog komponent utgang fra HDTV dekoderene. Filmstudioene ville helst kun ha HDMI med HDCP og ingen analoge HD utganger overhodet. Hvis jeg ikke husker feil så ble det en avtale som tillater Sky å levere HDTV oppløsning på analoge utganger fram til 2009. Det er godt mulig at Sky har kopibeskyttelse på analoge utganger også (Sky har hatt Macrovision på vanlige satellittmottagere).

Det er vel ikke uvanlig med kopibeskyttelse på HDTV i USA heller hvis googlingen min fant info som stemmer, copy once, copy never, problem med opptak til D-VHS osv.

Men for all del det hadde vært praktisk om man på en enkel måte kunne tatt backup av opptakene på harddisken. Den distributøren som tilbyr slik kopiering vil jo få et konkurransefortrinn så det er jo egentlig litt merkelig at det ikke tilbys i stor skala hvis det samme kan tilbys i USA.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 21.32.18 #15 av 21
Postet av: sinatra
Nå har jeg hentet Twinhan kortet jeg bestilte. Forventer å få CAM i morgen.
Installasjonen av kortet gikk ikke akkurat på skinner i Windows XP Pro. Vannvittig mye klikking og restart. Når stormen tilsynelatende er over, og siste restart er utført, så får jeg ikke startet programmet som følger med twinhan kortet.

Har trua på at dette kan være fordi jeg allerede har installert et Hauppauge kort i maskinen. Skal teste videre, men tror ikke jeg gidder å fikle mer med det før jeg får CAMen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar