Logo

DENON DVD-3910 eller DVD-1920?

Skriv et svar
04.01.2006 00.10.59 #1 av 12
Postet av: nuud
I utgangspunktet et ganske teit spørsmål, det er jeg klar over. Har man penger så kjøp 3910. :wink:
Men...er forskjellene på disse to spillerene virkelig så store at prisforskjellen kan forsvares? Tenker da spesielt på at 3910 har vært med en stund, mens 1920 er nesten rykende fersk og har dermed kanskje arvet en hel del tekniske løsninger av sine eldre søsken.
Er det noen som vet noe om 3910 står for tur for å bli byttet ut? Dette burde jo gi et solid prisavslag på nevnte spiller...
De forskjellene jeg har oppdaget er hakket kvassere bildebehandling på 3910 (Denon Pixel Image Correction), og på lyd-siden DenonLink.

Det er bildekvaliteten på spilleren som betyr aller mest for meg. Selvsagt må den kunne gjengi Dolby Digital og DTS på en ordentlig måte, men hvordan den spiller CD'er, SACD, osv, er mindre viktig, dette er i første grad en kinomaskin. :D I samme åndedrag kan jeg nevne at prestasjon på komprimerte lyd- og bildeformater heller ikke er prioritert.

Dette vil sannsynligvis være min siste rene DVD-spiller, og det jeg trenger litt hjelp til å avgjøre er om 3910 er en så mye bedre DVD-avspiller enn 1920 at jeg burde vrenge lommeboka på vidt gap. Eller skal jeg satse på nykomlingen 1920? Eller burde jeg beholde anti-panoreringsekspert NAD T-513 i hylla frem til 3910 kommer på et evt lagerutsalg i forbindelse med modellskifte? Eller som et siste alternativ, kjøpe en helt annen DVD-spiller? Er åpen for forslag, men jeg må innrømme at jeg har lyst å ha forsterker og DVD-spiller i samme merke.

Til orientering
Utstyret DVD-spilleren skal samarbeide med er forsterker DENON AVR-3805 og projektor TOSHIBA MT-200.

På forhånd takk for alle svar/kommentarer på dette kanskje litt merkelige spørsmålet.

mvh
Rolf Even
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 00.54.32 #2 av 12
Postet av: stian berntsen
Dette vil jeg si var entne fugl eller fisk. Der hvor ejg kommer fra kan man ikke sammenligne epler og bananer, grunnen til dette er at bananer er 3,3 ganger dyrere enn epler.......

Ok, så til det du lurer på?
Hvis du mener at Denon 1920 er bra nok for deg tror jeg du vil føle deg mer enn lurt hvis du kjøper deg en Denon 3910. Jeg har selv en Denon 2910 og er kjempefornøyd med denne. Jeg var på Hi-fi klubben og prøvde 2910 og 3910 op mot hverandre og kunne helt seriøst ikke se eller høre forskjell (Begge to var da koplet opp mot ett relativt enkelt satelitt-system men). Jeg koplet fram og tilbake mellom 2910 og 3910 og kom frem til at de 3500 kronene 3910 kostet mer var verdt det.
Jeg har selv også en Denon 3805 og synes også det er viktig at det ikke er totalt kaos foran i rekkene......

Konklusjon:
Jeg ville valgt Denon 2910 hvis jeg var deg. Da får du en veldig bra spiller til en bra pris.
Mvh
Stian Berntsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2006 02.25.27 #3 av 12
Postet av: nuud
Enig med deg Stian at det blir litt rart å stille opp disse to spillerne opp mot hverandre, men det er også noe av poenget. Hvor mye bedre er egentlig 3910 mot 1920, eller bananer mot epler om du vil :wink: hvis en kan glemme det med pris et lite øyeblikk. Det jeg tenker litt høyt om er altså; hvor mye bedre blir en DVD-spiller som 1920 av et slikt generasjonskifte? Hvor mye nærmer den seg sine storebrødre?

2910 burde absolutt også vurderes, glemte den jeg :oops: Men et av argumentene mot denne spilleren, i likhet med 3910, er at den begynner å bli litt gammel, mens prisen er den samme som da den ble lansert. Jeg er klar over at hvis frykten for at nytt og bedre utstyr til samme pris skal komme, så vil jeg aldri kunne kjøpe noe teknisk utstyr. Men jeg hadde den tvilsomme glede av å investere i 3805 ett par måneder før lagertømming og prisfall på ca 23% forrige sommer :cry: noe som jeg helst vil unngå ved denne investeringen!

Takk for svar og håper at også flere kan dele sine tanker om dette :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 13.19.09 #4 av 12
Postet av: Devede
Ser at Denon nå kommer med en storebror til 3910 .
5910 er vel like rundt hjørnet,(eller er den her allerede?) til en pris mellom 25-30.000 . Tror ikke 3910 vil falle i pris med det første.

Selv er jeg på stupet til å handle inn div komponenter.
- Denon AVR-3806 og DVD-3910 . :lol:
Mulig det dette er noe "overkill" til stua mi,vi får se...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 13.26.40 #5 av 12
Postet av: Typhoon7
De har hatt en storebror til 3910 lenge.

Denon DVD-A1XV.

Tilbake til topic:

Jeg ville testet ut begge, for så å avgjøre om du synes 3910 er verdt prisforskjellen. Har selv 1920, men er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort, hvis jeg hadde hatt 10k å bruke på DVD-spiller når jeg kjøpte min.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 14.11.16 #6 av 12
Postet av: nuud
Står en pappekse med påskriften Denon DVD-1920 i kinorommet nå. Var nede hos Hi-Fi Klubben nå nettopp å kjøpte DVD-1920. Men jeg skulle få beholde den over helga for å avgjøre om jeg vil oppgradere til 2910. For jeg fikk se både 2910 og 3910 hos de, og konkluderte at med mine øyne ikke ser forskjell på 2910 og 3910.

Men nå skal jeg ned i kinoen og koble opp ny spiller, og så får helga vise om jeg skal øke innsatsen enda ett hakk.

Tralalalala :D

*Gleder seg*
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 17.08.43 #7 av 12
Postet av: nuud
Har nå sittet et par timer å sett hva 1920 presterer. Så langt er jeg veldig fornøyd! :) Synes 1920 overgår min gamle NAD T-513 både på lyd og bilde. Det var kanskje ingen stor overraskelse, men endog. Forbedringen var størst på bildesiden, jeg er ingen ekspert på dette området men likte helt klart det jeg så :D
Men, det er et men selvsagt, hvordan ville 2910 blitt i forhold? Synd jeg ikke fikk mulighet til å ta med den hjem også :cry: Så det blir nok noen gode runder i tenkeboksen, via sparegrisen, før helga er over...

Har som dere skjønner slått fra meg ideen om 3910. Etter dagens demo syns jeg at de forskjellene som helt sikkert er der, men som jeg ikke oppdaget, ikke er verdt 3500,- Så det blir enten 1920 eller 2910

Takk for alle innspill så langt, og videre kommentarer/synspunkter mottas med takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 22.33.30 #8 av 12
Postet av: EHE
Jeg har selv bestillt en DVD-1920 og min begrunnelse for å velge denne var følgende.

Jeg ønsket en spiller som skal kunne kjøre HDMI og oppskalere til 720P slik at jeg kan få mest mulig ut av flatskjermen min. Samtidig ser jeg problemstillingen med å investere i en dyr DVD spiller når alle bare går og venter på at Blue-Ray eller HD-DVD teknologien skal bli tilgjengelig.

Å kjøpe ny DVD spiller i dag er derfor uansett en kortsiktig investering som må fornyes om et par år hvis en ønsker å ha det beste markedet kan tilby. DVD-1920 er derfor en ok mellomløsning som ikke koster skjorta.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 22.39.44 #9 av 12
Postet av: Jimmern
"EHE" skrev:Jeg har selv bestillt en DVD-1920 og min begrunnelse for å velge denne var følgende.

Jeg ønsket en spiller som skal kunne kjøre HDMI og oppskalere til 720P slik at jeg kan få mest mulig ut av flatskjermen min. Samtidig ser jeg problemstillingen med å investere i en dyr DVD spiller når alle bare går og venter på at Blue-Ray eller HD-DVD teknologien skal bli tilgjengelig.

Å kjøpe ny DVD spiller i dag er derfor uansett en kortsiktig investering som må fornyes om et par år hvis en ønsker å ha det beste markedet kan tilby. DVD-1920 er derfor en ok mellomløsning som ikke koster skjorta.


Det er vel slik i denne "lyd/bilde-bransjen" som i databransjen, m.fl - at dersom en vil vente, ja så skal man jaggu få lov å vente også :D Det kommer stadig nye ting, og etter disse nye tingene - kommer det sannelig enda flere nye ting. Det blir relativt smertefullt å stadig vente på "THE ONE" når man innerst inne vet at det lurer ting bak neste sving. Jeg har hoppet i det, og vil bestille komplett hjemmekinoanlegg så snart snekkeren er ferdig med kinorommet... AVR3806 + 3910 +++ i løpet av kort tid. Om det er meldt masse godbiter på "gratishævven" - ja så får de bare komme.... Thats life :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 00.38.51 #10 av 12
Postet av: boly
"Jimmern" skrev:
"EHE" skrev:Jeg har selv bestillt en DVD-1920 og min begrunnelse for å velge denne var følgende.

Jeg ønsket en spiller som skal kunne kjøre HDMI og oppskalere til 720P slik at jeg kan få mest mulig ut av flatskjermen min. Samtidig ser jeg problemstillingen med å investere i en dyr DVD spiller når alle bare går og venter på at Blue-Ray eller HD-DVD teknologien skal bli tilgjengelig.

Å kjøpe ny DVD spiller i dag er derfor uansett en kortsiktig investering som må fornyes om et par år hvis en ønsker å ha det beste markedet kan tilby. DVD-1920 er derfor en ok mellomløsning som ikke koster skjorta.


Det er vel slik i denne "lyd/bilde-bransjen" som i databransjen, m.fl - at dersom en vil vente, ja så skal man jaggu få lov å vente også :D Det kommer stadig nye ting, og etter disse nye tingene - kommer det sannelig enda flere nye ting. Det blir relativt smertefullt å stadig vente på "THE ONE" når man innerst inne vet at det lurer ting bak neste sving. Jeg har hoppet i det, og vil bestille komplett hjemmekinoanlegg så snart snekkeren er ferdig med kinorommet... AVR3806 + 3910 +++ i løpet av kort tid. Om det er meldt masse godbiter på "gratishævven" - ja så får de bare komme.... Thats life :D


Akk ja, det er en dyr hobby :shock:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 08.24.18 #11 av 12
Postet av: Bidd@
Hmm....burde være unødvendig å Quote når en svarer på innlegget over ;-)

...og så til saken: Vente litt på neste oppgradering, ja det burde jeg lære meg :-)
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 16.50.36 #12 av 12
Postet av: nuud
Da ligger sparegrisen på gulvet med brukket rygg og besluttningen er tatt...

Det blir Denon DVD-2910 :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar