Logo

DENON AVR-1508

Skriv et svar
23.01.2008 14.52.21 #1 av 14
Postet av: ryuujin
Hei

Kjøpt meg en Denon AVR1508 som jeg mottok i dag.

Koblet denne opp slik:

Koblet en "component->vga" mellom tven og "monitor" porten på Denonen.
Så koblet jeg en PS2 med gul plugg til forsterkeren(prøvde alle de forskjellige, ingen av de virket). Så prøvde jeg å koble en "SCART->KOMPONENT" mellom tv tuneren min til en komponentkobling på denonen.

Og jeg får ikke bilde. Fikk tilslutt bilde når jeg satte en gul plugg mellom forsterker og tven. men vil jo helst ha component signal, da dette gir best kvalitet.


Hva er galt?


Så lurer jeg også på: jeg kjører ett 5.1(5.0) system. I manualen til Denonen står det at jeg skal koble bakhøyttalerne på Surround Left og Surround Right. Dette virker jo litt rart siden jeg trodde Surround Left og Surround Right var høyttalerne som var ekstra i ett 7.1 oppsett. Og siden jeg ikke har noen filmer med 7.1 oppsett så vil vel dette føre til noe mindre spilling på bakhøyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 08.15.59 #2 av 14
Postet av: Zleepyme
Hvilken tv har du? Med komponent mener du den tredelte kabelen rød grønn blå(RGB)? På Denon reciverne kan du i menyen velge innganger og utganger op de forskjellige Hvis jeg f.eks vil ha dvd inngangen på optisk istedet for koaksial gjøres det enkelt i menyen. Vil anbefale å koble den gule kabelen mellom 1508en og tven for å få bilde, så gå inn i menyen og se hvilke innstillinger det står på Monitor Out- Sett så denne til Komponent(Merk at komponentkablene må være koblet i) Da skal du kunne dra ut den gule kabelen og få bilde via komponent Du må nok da bytte kanal på tven til Component.

Når det gjelder Bakhøyttalerne er det mange som misforstår og tror at Surround Back er der man skal koble bakhøyttalerne. Det er det ikke. Surround Back er hvis du har 7.1(7.0) system Da skal de brukes. Så følg manualen og bruk Surround Left/Right :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 12.20.30 #3 av 14
Postet av: ryuujin
Takk for svar.


Jeg får ikke opp noen on-screen menyer når jeg har i den gule pluggen, skal det være on-screen menyer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 14.39.37 #4 av 14
Postet av: Zleepyme
Ja, det skal det. Sjekk at du har på rett kanal på tven, og at kabelen står i monitor out bak på reciveren. Så må du trykke på emeny knapp, eller system setup knappen på fjernkontrollen. Da skal den vises.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2008 16.18.18 #5 av 14
Postet av: ryuujin
når jeg trykker på setup knappen så skjer det liksom noe annet. det står setup under knappen og v. select over. hva betyr dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 01.35.21 #6 av 14
Postet av: Zleepyme
Hva skjer når du velger setup da? Trykker du OK? Husk på denne reciveren har du også mikrofon korreksjon av høyttalerne. Kan være en ide å lese manualen grundig slik at man forstår hvike kanpper og menyer som gjør hva. Er man veldig usikker, kan man alltids ringe gutta på Hi-Fi klubben. De vil sikkert gi deg god hjelp :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2008 14.17.12 #7 av 14
Postet av: ryuujin
Hmm Altså jeg kan velge setup på selve forsterkeren og da får jeg valget mellom "1. SP 2. In 3. Op". Så kan jeg velge mellom de.

Har lest manualen, men det står ingenting om on-screen menyer...

Hva er det man trykker på for å få den frem?

Står liksom "V.Select" over knappen og "Setup" under. Og så finnes det er "Shift" knapp i toppen, gikk utifra at dette var en knapp jeg måtte holde inne samtidig som jeg trykket på "v.select/Setup" for å liksom veksle mellom de to tingene. Men det virker heller ikke. :S

EDIT: Og jeg har brukt mikrofonen til å sette opp høyttalerne. ;P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 00.16.26 #8 av 14
Postet av: Zleepyme
Har en ganske så gammel Denon reciver, så kan ikke sammenligne med den desverre. Men der har jeg to knapper som gir meg OSD: 1. System Setup
2. Surround Parrameter
Men jeg har kun S-video som OSD kilde til tven(ny forsterker er i annamrsj) Så jeg har ikke komponent. V select vil jeg tro har noe med video select å gjøre. Men får du ikke OSD(On Screen Display) i det heletatt? Uansett hva du prøver?? Prøv en gil kable(composite) for å bare se om du får opp noe bilde på tven din?

Hvis ikke vil jeg ha ringt Hi fi klubben og spurt, eller sjekka med Rune eller Tommy her på forumet. De kan det meste :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 07.57.28 #9 av 14
Postet av: ryuujin
jeg kjører med gul plugg til tven og får ingenting. Bare bildet til kildene jeg velger. Ikke no OSD.


Prøvde å kjøre komponent inn i tven men det gikk jo ikke. :S

Nå har jeg trykket på absolutt alle knappene og ingenting skjer :S

Eneste jeg ikke har prøvd er S-video mellom tven og forsterkeren. Står jo ingenting om OSD i manualen heller :(

Og jeg aner ikke hvilken knapp jeg SKAL trykke på heller :S
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 09.48.20 #10 av 14
Postet av: Typhoon7
Denon har vel ikke OSD før man kommer opp på AVR-1908.

Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 11.12.11 #11 av 14
Postet av: ryuujin
ja trodde egentlig også det.

Men når jeg ringte hifiklubben for å få hjelp med installasjonen så mente de på at den hadde det.

Men hva skal jeg gjøre da for å få komponent->vga kabelen til å virke da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 11.16.16 #12 av 14
Postet av: Zleepyme
Fant denne på nettet.

Denon's lower-priced receivers are similar, but there are some significant difference. The AVR-1508 and the AVR-1708 both offer dual HDMI 1.3a ports, but they're video-only ports, which means you'll need to make a separate connection for audio. The AVR-1908, on the other hand, offers true HDMI switching with audio, along with onscreen display, which both step-down models lack. The AVR-1708 and the AVR-1908 both feature Audyssey auto setup, along with upconversion to the component video output--the AVR-1508 is lacking both of these features.

Link: http://reviews.cnet.com/av-receivers/de ... 53616.html

Og her: http://www.hembiobrevet.se/2007/denons- ... receivers/

Det ser nok ut som at denne reciveren IKKE har OSD.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2008 11.43.40 #13 av 14
Postet av: ryuujin
hmmm ser ut som jeg har kjøpt pus i pose da :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2008 03.19.32 #14 av 14
Postet av: Zleepyme
Vel, om den har osd eller ikke, så står det at den har et såkalt PASSTHROUGH system. DVS: Hvis du kobler noe inn på reciveren via komponent, så skal signalet videreformidles til tv via Component ut. Men den konverterer ikke, eller skalerer slik som større recivere gjør.
Ville ha tatt en alvorsprat med de på Hi Fi klubben, og fått 100% klarhet i hva den har og ikke har, og om du evt kan omgjøre handelen hvis du ønsker det.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar