Logo

Deal VS Komplett VS Elprice

Skriv et svar
11.07.2005 15.48.19 #16 av 26
Postet av: opas
Fikk prutet prisen på PA50 (42) hos Elprice ned til 21000,- og bord foten til 1600,- før helgen.
Så det er bare å prøve seg.
Så helgetilbudet hos Komplett litt for sent , men da hadde jeg ikke fått glede av TVen i helgen :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2005 16.14.07 #17 av 26
Postet av: Rune
Hvis du fikk 5000 i avslag på et produkt uten at du engang spurte så vil jeg anta at prisen i butikk egentlig var noe høy, eller at produktet ble solgt til lavere pris andre steder. Det kan også være en modell som de hadde på lager og de desperat ville bli kvitt før at prisene ble enda lavere på konkurrerende produkter.

På en av mine lokale butikker selger de nå Pioneer 434HDE til 29.995,- Dette er ca 15-20.000 under det som var vanlig pris på denne. Dette er ikke fordi de hadde så godt fortjeneste på denne tidligere, men fordi at dette er maksimal markedspris hva de kan ta for denne nå som PV500 er på markedet. Sannsynligvis taper de minst 10.000 i forhold til innkjøpspris.

Og som det ble nevnt om BenQ 7800 er det nok leverandøren som har redusert prisene og ikke butikkene. Sannsynligvis taper leverandør kraftig på dette. Eventuellt er det BenQ som har solgt restlageret billig til leverandørene. BenQ 7700 til 15k, var nok et tapsprosjekt fra enten Expert eller for leverandør eller for begge.

Forum som dette gjør nok også at prisene kan bli presset da man blir tipset om gode tilbud. For en stund siden ringte en noe forbannet butikkeier til meg siden jeg hadde oppgitt markedspris på en flatskjerm til 25.000,- Han kunne ikke skjønne hvordan jeg kunne oppgi den prisen når det var ca 1000 kr mindre enn hva butikken han måtte betale for denne hos leverandøren. Han ble da ganske oppgitt da jeg fortalte han at prisen jeg oppga kom fra lokale butikker i Trondheim som solgte denne med tap for å å være billigst. En potensiell kunde hadde oppdaget prisen på siden og ville derfor ha samme pris hos han. Han solgte ikke apparatet i hele tatt, da det var bedre å gå i null (ikke selge noe, enn å måtte tape 1000 kr minimum(mer hvis det ble reklamasjoner og mye håndtering av kunden))

Og selv om Elkjøp omsetter for 10 milliarder betyr det ikke at det er mye fortjeneste varene. 90% av dette går nok rett til produsententer av utstyret. Bekreftelse på dette finner du her som viser hvor lav inntektene egentlig er:
http://www.ee-bransjen.no/start2.asp?id=1257&id_kat=2

Uansett. Mottoet må være å sjekke prisene på nettet før man handler. Handler man på en butikk som følger veiledende priser vil man kunne risikere å tape mye penger. Veil på PV500 er jo faktisk 40k og det finnes nok noen butikker som oppgir dette som pris på denne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
11.07.2005 18.05.22 #18 av 26
Postet av: kjelle
hei folkens.jeg vet tilfeldivis innprisen på pv500.og kan bekrefte at kjedene har litt avanse.men det er nesten bare på denne skjermen.pga de har tatt inn så sykt mange tver.(dere vet ,,,jo fler tver de tar inn,jo billigere får de tvene.) sånn er det bare.synest det blir for domt å klage får at kjedene tjener mye på brunevarer som plasma å lcd.de skal jo leve de også.klag heller på staten som krever 25% moms av kjøpesummen.det er uhørt spør du meg.

mvh kjelle
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
11.07.2005 18.20.17 #19 av 26
Postet av: 9kki
"kjelle" skrev:.klag heller på staten som krever 25% moms av kjøpesummen.det er uhørt spør du meg.

mvh kjelle

På den annen side får man jo andre ting igjen for de 25% staten skal ha da... Veier, skoler, sykehus osv osv. '
Enig at dette kan være sure penger å betale, men det er jo likt for alle.
Men et lite tips :
Ta deg en feks freelancejobb som filmanmelder, så får du sikkert trukket fra tv`n på selvangivelsen :lol:
11.07.2005 22.08.00 #20 av 26
Postet av: kjelle
veier ,skoler, sykehus betaler jeg skattepenger for...allt for mye.
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
12.07.2005 06.32.05 #21 av 26
Postet av: Tannoy
For å avslutte denne interessante debatten for min del, er hovedargumentet mitt at det er viktig å følge godt med før man skal gå til innkjøp. Det er mange priser der ute, de fleste altfor høye...
Derfor er det supert at det finnes slike sider som som denne hvor vi kan informere hverandre!
Jeg mener at det er ingen tvil at kjedene har mye å gå på når det gjelder pris, men det må bli opp til hver enkelt om hvor mye man vil prøve å presse prisen...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
12.07.2005 06.34.38 #22 av 26
Postet av: Kjell
Jeg gir meg ikke :lol: .

Sammenlign Komplett sine svenske og norske priser.
Regner med at de kommer fra samme leverandør? De har samme varenummer begge steder og samme status, så det er sikkert fra samme lager også?

Nå har jeg også sett disse skjermene billigere andre steder enn hos Komplett.no, men fortjenesten er stor her hjemme i forhold til, bare rett over grensa, til Sverige.

Panasonic 42PA50
Komplet.se 20995 x kurs 0,85 = 17850 NOK
Komplett.no 22990
En prisdifferanse på over 5000 kr.

Panasonic 42PV500
Komplett.se 30995 x 0,85 = 26350 NOK
Komplett.no 33995
En prisdifferanse på 7645 kr.

Og i Tyskland er de enda billigere.

Bortforklar det med kjeder, importører og avanse og slikt så ser dere at det ikke blir lett. Jeg synes at bransjen bør rydde opp i dette, da priser og vilkår er alt for transparente i dag, til at man kan slippe unna med å føre forbrukeren bak lyset. I hvert gjør det meg "forbanna" og fører til at jeg kjøper mesteparten av slikt utstyr fra utlandet.
12.07.2005 06.41.25 #23 av 26
Postet av: arntos
Husk ekstra moms inn til Norge. Og kronekursen er vel ikke noe kjedene kan gjøre noe med. Men handlet TV fra sverige selv jeg :!:
12.07.2005 07.43.56 #24 av 26
Postet av: laffen
kjelle skrev:
.klag heller på staten som krever 25% moms av kjøpesummen.det er uhørt spør du meg.

mvh kjelle .

Helt enig her de fleste nettshopper komlett osv , overlever ikke på å selge et tv i uka til en skyhøy pris de .De kjører lav avanse på produktene for heller å selge x anntall i uka.
Klart noen har bedre avtaler med levrandører enn andre men her er det jo stor konkuranse etter vært med så mange nettplasser å handle på .
Staten er vel våres største fiende jobb hobby osv.

Mvh.
Laffen
12.07.2005 19.46.07 #25 av 26
Postet av: danielchr
Det er utrolig mye synsing og uvitenhet ute å går. At butikker tilknyttet ee-bransjen har gode bruttomarginer er totalt feil. Ser her at en bruker skriver at Elkjøp omsatte for så å så mange mrd kroner et år, så av den grunn viser det seg at man tar seg for godt betalt. Bare det å si noe slikt er jo å skyte seg selv i foten, da omsetning og fortjeneste er noe man må skille mellom. Ellers leser jeg at man sammenligner priser i Norge med forskjellige land, her også blir det feil. Norge er et høykostland med bl.annet generellt høyere lønnsnivå og andre driftskostnader enn det andre land rundt oss har. Det kan man se på det meste av varer vi har i landet, uansett kategori. I grunn synes jeg man burde takke aktørene som selger elektronikk her i landet, konkurransen gjør at prisene går raskt nedover (sett i forhold til konkurransen man har f.eks på mat, så er det her snakk om en veldig gunstig utvikling for forbrukerne) og man har blitt [u]relativt[/u] raske med å få nyheter. Om jeg virker litt krass og sinna, så er det nok for at jeg fikk noen lokale regnbyger her nå nylig :wink:
13.07.2005 15.42.08 #26 av 26
Postet av: pstraums
Det er sant.. Fra mitt pov, så synes jeg det ikke er rart at prisene er forskjellige.. Prisene i Norge har heller vært kunstig lave så langt (-egentlig-) sammenlignet med f.eks. Sverige og andre europeiske land (p.g.a. den spesielle konkurranse situasjonen (3 kjeder har nesten hele markedet og fighter som fy for et begrenset antall kunder, samt Nettbutikker som vil inn og ta en del av kaka)).. Flate skjermer (de billigste) har stort sett vært billigst i Norge de siste par årene (de gangene JEG har sammenlignet med andre nordiske land)... Tar man i betraktning størrelsen på landet og at totalmarkedet her i fjor var (hva var det? <10.000 plasma tv`er, fordelt på >20 merker?) så sier det at prisnivået BØR være høyere enn i et land (f.eks Tyskland, UK, USA, Frankrike etc..) som har 10-20- eller kanskje 100 ganger så mange noenlunde kjøpesterke kunder. Jeg regner med at en "filial" av et brand som kan kjøpe 70.000 plasmaskjermer pr år, får en helt annen pris fra fabrikk enn en "filial" som kjøper 2000.. slik sett så er det ikke så ille med oss her i lille Norge.. Og jeg kan LOVE dere, at leverandørene blir IKKE rike av dette (kanskje med et par unntak). Det skal stort volum til før dette blir gøy økonomisk.. men det er viktig å være med fra børjan på flate skjermer og derfor er nok de fleste leverandører fleksible i starten, for å i det hele tatt ha en sjanse til å være med i racet.. Man får heller ta det igjen med noen ekstra prosent DB etterhvert som markedet er modent og volumet er "stort" (i norsk målestokk) :)

[quote="danielchr"]Det er utrolig mye synsing og uvitenhet ute å går. At butikker tilknyttet ee-bransjen har gode bruttomarginer er totalt feil. Ser her at en bruker skriver at Elkjøp omsatte for så å så mange mrd kroner et år, så av den grunn viser det seg at man tar seg for godt betalt. Bare det å si noe slikt er jo å skyte seg selv i foten, da omsetning og fortjeneste er noe man må skille mellom. Ellers leser jeg at man sammenligner priser i Norge med forskjellige land, her også blir det feil. Norge er et høykostland med bl.annet generellt høyere lønnsnivå og andre driftskostnader enn det andre land rundt oss har. Det kan man se på det meste av varer vi har i landet, uansett kategori. I grunn synes jeg man burde takke aktørene som selger elektronikk her i landet, konkurransen gjør at prisene går raskt nedover (sett i forhold til konkurransen man har f.eks på mat, så er det her snakk om en veldig gunstig utvikling for forbrukerne) og man har blitt [u]relativt[/u] raske med å få nyheter. Om jeg virker litt krass og sinna, så er det nok for at jeg fikk noen lokale regnbyger her nå nylig :wink:[/quote]
Skriv et svar