Logo

Dali+NAD=sant??

Skriv et svar
02.04.2008 14.25.49 #1 av 18
Postet av: Elisabeth77
Hei :D

Jeg har en NAD T 744 reciever + XTZ 99 W10.16 subwoofer. Tenker på å kjøpe nye fronter og senter til dette, og lurer på om Dali Ikon 6 og Dali Ikon Vokal 1 vil gå bra til reciever og sub? Eller om jeg heller bør kjøpe Dali Consept 8 og Dali Consept CT som krever mindre av reciever? Har forresten lest at Consept CT er en litt "pinglete" senter - og senter er jo viktig!

Noen som har en formening om hva jeg bør kjøpe? Tenker også litt på KLIPSCH RF-62/RF-82.

Stemmer det at NAD og Dali er en god match? Har lest noe sånt :mrgreen:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 15.17.27 #2 av 18
Postet av: staffel
Har concept 6 og concept ct på ett LITE rom og samt en ganske veik reciever og jeg er overraska over gode lyden, både i film og musikk fryda jeg over dynamikken (ja dynamikken) i de. Du kan jo ta deg en tur til en forhandler som har både dali og NAD og spørre om å få høre de sammen:)
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 15.30.41 #3 av 18
Postet av: kjelle
at NAD og dali er noe bedre match enn feks NAD og klipsch tror jeg lite på...kansje et salgstrix fra hifiklubbens side for å selge alle komponentene å ikke bare en receiver??? har iallefall hørt dette fra ganske sikre kilder :) . Personlig ville jeg gått for klipsch RF82. Centerhøyttalerene til klipsch er etter min mening også bedre enn Dali ikon og dali consept. Tenker da spesielt på RC62 som en perfekt match til RF82. Jeg personlig tviler på du vil få noen høyttaler til den prisen som spiller med med dynamikk,detalj og trøkk
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 15.39.59 #4 av 18
Postet av: Elisabeth77
Ja, jeg har skjønt at Klipsch er bra høytalere, men med dem du nevner her: RF-82 + RC-62, vil min lille NAD kunne få maksimalt ut av dem? Har lite lyst til å investere i større reciever eller eventuelt effektforsterker..
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 16.59.47 #5 av 18
Postet av: kjelle
ingen av de høyttalerene du har nevnt i teksten vil du kunne dra maks med den receiveren du har. Men Klipsch er uten tvil de mest lettdrevene. Klipsch har utrolig høy følsomhet og vil dermed spille stort uten særlig mye forsterkerkraft, i tillegg til dette er NAD kjent for å ha gode strømreserver, så jeg tror du vil kunne dra mye pulver utav en klipsch høyttaler med den forsterkeren du har.

Ser du har en xtz subb.. kansje det kan være like greitt å kjøpe RF62 som RF82?
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 18.09.54 #6 av 18
Postet av: Elisabeth77
Ok, godt mulig at jeg gjør nettopp det da, men i og med at min reciever egentlig er for liten for dem også er det kanskje bedre med noen høytalere jeg får fullt utbytte av, som er litt mindre? Skal brukes både til musikk og film. Men du ville gått for Klipsch?
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2008 20.45.13 #7 av 18
Postet av: kjelle
I og med subben dig kommer til å ta seg av de nederste frekvensene uansett så hadde jeg nåkk gått for RF62. Jeg regner med du bruker subben til musikk også? Jeg har selv xtz subber og Klipsch høyttalere (vel å merke synergyserien) Men de er veldig like RF serien i klang og dynamikk, og jeg har pr.idag aldri angret på at jeg valgte klipsch. Jeg har også prøvd høyttalerene på pioneer og harman kardon receivere med stort hell. Det virker som de passer til alt! Nå har jeg onkyo
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 00.19.53 #8 av 18
Postet av: Elisabeth77
Hva med Dali Concept 6 eller 8? De er noe mindre og vil kanskje passe bedre til min NAD T 744 reciever? Jeg er virkelig usikker på hva jeg bør velge. Jeg ønsker god lyd både til film og musikk. Samtidig må recieveren min kunne håndtere dem fornuftig. Jeg er litt redd for å kjøpe så store og tungdrevne høytalere at det ender med at jeg må bytte ut recieveren også. Det har jeg ikke tenkt å gjøre med det første. Den er nokså ny.. :shock:

Her er noen eksempler på hva jeg tenker så langt:


KLIPSCH RF-62, front + KLIPSCH RC-62, senter

eller

Dali Concept 6, front + Dali Concept CT, senter

eller

Dali Ikon 6, front + Dali Ikon Vokal 1, senter


Hva høres mest fornuftig ut i forhold til recieveren min? Jeg er ikke nødvendigvis ute etter "råtasslyd", men må kunne spille høyt om jeg ønsker det. Stikkord: ren, klar og fyldig lyd. Senter er viktig, den må være god! NB: Har liten stue.


Glad for svar :D 8)
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 02.50.37 #9 av 18
Postet av: Zleepyme
For å få best utbytte av høyttalerne ville nok kanskje Concept 8+ senteren vere det rette valget. Men det er mye smak og behag, og Det har veldig mye med hva man forbinder med å drive høyttalerne fullt ut. Kjørte flere år med en Denon reciver alene på Dali 808(forgjengeren til Concept 8 ) og det spilte bra! Spesielt med en sub i tilegg. Senteren er stor nok(så lenge du velger center large i oppsettet på reciveren) Jeg kjører fortsatt den gamle sentern(forgjengeren til Concept CT) sammen med mine Concept 10. Har ikke hørt KLIPSCH RF-62 uten effektforsterker, men med effektforsterker låt de meget bra! Men det ble fortsatt Dali da jeg byttet :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 09.15.38 #10 av 18
Postet av: kjelle
Dali consept er mye mer tungdreven enn klipsch...har selv testet dali consept 6 på den gamle pioneer ax2 receiveren min. Det var mye mer liv i Klipsch høyttaleren for å si det slik.....
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 17.36.52 #11 av 18
Postet av: Elisabeth77
Jeg snakket med en på HiFi-klubbens kundesenter idag. Han anbefalte meg å kjøpe Dali Ikon 6 sammen med Dali Ikon Vokal 2 som senter. Jeg nevnte at jeg ønsker noen høytalere som min NAD T744 kan klare en stund fremover, til jeg muligens bytter ut denne med en sterkere senere.

Har lyst til å gå for dette, men tar imot innspill fra dere :mrgreen:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 18.09.41 #12 av 18
Siden du først er på Hifi-klubben anbefaler jeg deg å ta en nærmere lytt på Dali Mentor 1 og B&W CM7. Dali Mentor er mer "tilbaketrukken" i toppen enn Ikon-serien og har litt mer fylde i seg. B&W CM7 har en meget god og åpen mellomtone og er ganske "pen" å høre på.

Les test her:
viewtopic.php?f=34&t=10026

Flere bilder her:
http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=83

Hvis dette er over ditt budsjett så beklager jeg, ingen hensikt å sprenge ditt budsjett, men anbefaler deg ihvertfall å høre på de. Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 18.31.46 #13 av 18
Postet av: Elisabeth77
Ingenting å beklage. Jeg er takknemlig for alle gode råd :D . Leste litt om denne B&W CM7, og det høres veldig bra ut. Jeg er ute etter en høytaler som er behagelig å høre på + tydelig i detaljer både når det gjelder film og musikk. I og med at jeg har sub vil jo den sørge for bass og dybde.

Jeg er jammen ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre lenger, men det beste er nok å vaske ørene og ta en tur innom HiFi-klubben imorgen så jeg får høre de ulike høytalerne i aksjon :mrgreen:
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 20.12.27 #14 av 18
Postet av: boly
Jeg holder personlig med kjelle når det gjelder høytaler valg. Jeg tror også Klipsch RF62 kunne være meget bra høytaler valg.
Har selv tidligere kjørt med dali+nad og dali+denon. Fikk aldrig dette til og sitte som det skulle, endte faktisk opp med og kjøpe CV høytalere pga. følsomheten.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2008 21.56.31 #15 av 18
Postet av: Elisabeth77
Jeg skal nedom HiFi-klubben i morgen og sjekke ut både Dali og B&W CM7. Har lest mye godt om B&W CM7, bl.a Lyd og bilde sin test: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=&testid=2330 Tror denne vil passe bra etter min smak :D
- Everything starts with Pushing the Button -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar