Logo

Dali Ikon 8

Skriv et svar
14.11.2008 09.21.13 #16 av 27
Postet av: roffe
"McCracken" skrev:Hm.. det er visst mange ting å ta i betraktning her. Ser ut til at den subèn jeg har ikke går dypere enn f.eks. Ikon 8, da?
Har tenkt lenge på, og som dere skriver, at det burde jo være mulig å få til noe tøft med små høyttalere+2 subèr, men da er man altså avhengig av både rommet/plass og fetere subèr enn det jeg har.. ( fikk ikke til det så bra)Som det nevnes her, er det vanskelig å si noe om hva som er den beste løsningen før man har prøvd ut i de respektive hjem. Veldig bra tips dere har kommet med -jeg er hjemmekino-interessert, men ingen ekspert selv, er jeg redd. :wink:
Skal kikke på svs. :)
Hva med disse xtz subène, er det noe?
Takker så mye for god hjelp! :D

Du kan ikke bare se på hvor dypt de går, men også på hvor mye lydtrykk de er i stand til å gi ved kraftige volum.
Dette finner du ikke i spesifikasjonene. Spesifikasjonene for frekvensområdet for en vanlig høyttaler er som regel gitt ved et bestemt referansenivå (gjerne rundt 1 watt), og de er ofte ikke i stand til å uforvrengt gi fullt trykk i den dypeste bassen ved høye volum. En dedikert subwoofer i LFE-kanalen er laget for å kunne gi mer bass med mindre forvrenging enn det vanlige høyttalere klarer. Jeg kan dessverre ikke påberope meg noen erfaring med Ikon 8 akkurat der, og det er jo mulig at den har et anstendig lydtrykk i bassen hvis den utstyres med en forsterker med god kontroll på basselementene.
SVS er jo nærmest blitt standard anbefaling for hjemmekino, mens de er omdiskuterte på musikk fordi noen mener de ikke er så enkle å integrere sømløst med fronthøyttalerne.
XTZ gir mye for pengene, også når det gjelder subwoofere. De er ikke så ekstreme med hensyn på dypbass og maks lydtrykk som de dyreste SVSene, men XTZ er slett ikke noe dårlig valg når man er på stramt budsjett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 10.12.18 #17 av 27
Postet av: McCracken
Ok. Så det er altså derfor en subwoofer "oppfører seg" som den gjør? På grunn av høyt lydtrykk uten forvrengning? Var innpå lsound sine sider nå, og svs har jo mye tøft. Lett å drømme seg bort der.. En kompis av meg har en sånn stor kasse med dobbel 12 " (plus/2?) men det har ikke jeg plass til.. i tillegg har jeg kone :wink: Men den lille, lukka 12" kassen virket som noe av det bedre man kan bruke sju tusen kroner på. Vi får se. Etter all infoen `jeg har fått nå, kan det virke som det erfaring som må til, det går vel neppe an å lese seg til en bestemt oppfatning av disse tingene, i og med at hvert tilfelle(rom, utstyr etc.) har forskjellige muligheter/begrensninger? Vil tro det er endel prøving og feiling på veien -men så er jo også veien noe åv målet, hehe :lol:
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.04.30 #18 av 27
Postet av: roffe
Har SVS SB12-Plus selv. Den spiller godt, men opphever likevel ikke fysiske lover. Det betyr at den ikke har fullt trykk like dypt som sine bassrefleksavstemte søsken. Men den har høy WAF, og det er noe av grunnen til at jeg har akkurat denne. Det foroverrettede elementet gjør at den gir mer "rett i fleisen"-trykk i mellombassen enn subwoofere med nedadrettet element.

Legg merke til det Lsound også skriver på sine sider:
Vennligst merk deg: Gå til anskaffelse av en stor SVS hvis du finner en som kan passe deg. Men, skaff deg en SB12-Plus om stort ikke passer, og liten er et krav for deg og dine nære i hjemmet ditt.

Fordelen er at jeg opplever den som enklere å integrere i rommet og med høyttalerne enn store bassreflekssubwoofere. Man kan godt si at dette er SVS-subben for dem som vil dele subben relativt høyt i frekvens mot frontene og ønsker enklere integrasjon med rommet. Men skal man spille virkelig dypt og høyt, så er det vanskelig å komme unna en god bassrefleksavstemming, uansett merke.

NB: Jeg sier ikke at det er umulig å integrere bassreflekssubwoofere på samme måte, men ofte må man inn med EQ eller elektronisk romkorreksjon for å komme i mål.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 17.15.33 #19 av 27
Postet av: DevilEj
"roffe" skrev:
"DevilEj" skrev:
Det du oppnår mest morro med er helt klart å først kjøpe deg en litt bedre sub. Så lende den du har ruller av rundt 35 hz vil du nok alltid kunne peke den ut i rommet.

Jeg må vel si meg uenig her. Det er ikke primert avrullingen nederst i frekvens som bestemmer hvorvidt man kan høre plasseringen av en subwoofer, men heller delefrekvensen og avrullingen oppover mot resten av høyttalerne. Deler man lavt nok, så skal det være vanskelig å lytte seg fram til posisjonen for en subwoofer, uansett hvor den ruller av i dypbassen.

Du har sikkert rett her Roffe, men min erfaring med akkurat JMlab SW700 er at det er nesten håpløst å ikke retningsbestemme den i et rom, samme hvor mye man jobber med integrering. Den eneste måten jeg kunne få den til å fungere på var å bruke en ved siden av hver front, men da tapte den drahjelpen fra veggene som den får ved en hjørneplassering.
Dette problemet har jeg ikke opplevd med andre suber i det samme rommet.

Selvfølgelig finnes det andre gode alternativer enn SVS, men har man et budsjett på under 10000,- og skal bruke den primært til film er det få konkurrenter i samme prisklasse. Om de er pene kan nok derimot absolutt diskuteres.
Jeg testet 2 stk SB12-Plus i det nye rommet mitt, men det ble hverken pent eller noe lydmessig løft. Redningen ble en PC-Ultra. Den viste seg mye lettere å integrere, og selv om den er stor forsvinner den i hjørnet hvor den står.
Skulle jeg hatt en sub som primært ble brukt på musikk ville jeg ikke valgt SVS i det hele tatt, men heller tittet på f.eks Sunfire True Subwoofer EQ eller noe fra Velodyne. De små Velodyne Micro som ble testet i siste hjemmekino så veldig spennende ut. REL har også gode alternativer her
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 09.11.40 #20 av 27
Postet av: McCracken
Har nettopp den samme problemstilling ift sw 700 som du beskriver her, DevilEj, men det skal sies at valget av denne sub`en i sin tid ble gjort fordi den så ut til å matche både film og musikk ganske godt.. Den gjør seg kanskje bedre på musikk enn som dedikert film-sub. Kanskje har jeg og blitt noe mer kravstor etterhvert..kremt. Ser ut til at jeg hadde kommet et stykke lengre med en bedre integrert sub -og det har jo skjedd mye på den fronten siden jeg anskaffet sw700. (best utnyttelse av denne hadde jeg da den sto bak i et hjørne, men da hørte man hvor den sto.. og da ble lyden forfra litt spinkel, liksom..) SVS ser ut til å være en sterk kandidat for meg. På grunn av kompakt rom, er WAF også viktig. Vet at Dali ikke har mange serier som går for å være high-end, men med tanke på "likeability" og fornøyde kjøpere, så ser man jammen ikke mange til salgs (brukt) av verken ikon, concept eller mentorene. Disse er vel omtrent i mitt sjikt. Mentorene er kanskje tøffest, men ikon ser ut til å tilby mest "bang for the buck".?
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 19.41.51 #21 av 27
Postet av: McCracken
Har såvidt kikka litt på Jbl es 100 og es 90 nå. (kun på soundgarden`s hjemmeside)
Noen som har testa disse?
Eller Northridge-serien? (Hvis det var forgjengeren til es-serien)
Ser ut til å være et bra alternativ i hjemmekinoen i denne prisklassen..
Rimelig høy følsomhet, men hvordan er bass/mellomtone osv?
Pro`s and Con`s?
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 21.25.03 #22 av 27
Postet av: DevilEj
"McCracken" skrev:Har såvidt kikka litt på Jbl es 100 og es 90 nå. (kun på soundgarden`s hjemmeside)
Noen som har testa disse?
Eller Northridge-serien? (Hvis det var forgjengeren til es-serien)
Ser ut til å være et bra alternativ i hjemmekinoen i denne prisklassen..
Rimelig høy følsomhet, men hvordan er bass/mellomtone osv?
Pro`s and Con`s?
mvh McCracken

Jeg vil nok si at Northridge serien ligger nogenlunde i samme klasse som Cocept. Mye for pengene, men likevel et stykke opp til de andre modellene. ES serien har løftet seg et godt stykke fra Nortridge, så disse er absolutt verd å vurdere. Svakheten her som i mange andre av de billigste seriene er centern, men man kan jo velge LS-centern isteden.
Forøvrig har jo Dali kommet med Lektor serien som virker spennende, men den har jeg ikke hørt selv enda
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 09.21.40 #23 av 27
Postet av: McCracken
Takk for god info. :D Har ikke fått hørt Lektor ennå heller. Utviklingen går jo i retning av forbedring av billig-serier, sånn at det for mange kanskje blir lettere å få tak i gode høyttalere. Tenker på fancy materialvalg, så som FST-mellomtonen til B&W i DM 683, bånd-diskant i Ikon fra Dali, bl.a. Dette er jo til stor gagn for de av oss som ikke har mulighet til å anskaffe det dyreste utstyret.. En på Hifi-klubben sa at Lektor hadde noe mer slektskap med B&W i lyden, så det blir spennende å høre på dem.
Apropos` pris, så har jeg opplevd å styre etter det, og fant endel jeg ikke falt for. Det er rart me`d det. :lol:
Grunnen til at jeg i utgangspunktet spurte om Dali Ikon 8, er at jeg muligens har samme begeistring for "Dali-filosofien"
som endel har fått for SVS når det gjelder subs. Lav (riktig?) pris i forhold til lydkvalitet, spec`s som tilfredstiller mange og generell likeability. Man ser jo anlegg til flere hundre tusen, hvor det står både en og to SVS`er.. Jaja, litt off-piste der, kanskje.. :wink:
Forhåpentligvis får jeg hørt både Lektor og ES ganske snart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 09.34.06 #24 av 27
Postet av: roffe
"DevilEj" skrev:
Du har sikkert rett her Roffe, men min erfaring med akkurat JMlab SW700 er at det er nesten håpløst å ikke retningsbestemme den i et rom, samme hvor mye man jobber med integrering. Den eneste måten jeg kunne få den til å fungere på var å bruke en ved siden av hver front, men da tapte den drahjelpen fra veggene som den får ved en hjørneplassering.
Dette problemet har jeg ikke opplevd med andre suber i det samme rommet.

Dette var pussig. Ser ikke noen logisk grunn til at JMlabs subwoofer skal oppføre seg forskjellig fra andre her.

Bruker du en surroundprosessor for å dele den, eller benytter du SW700s innebygde delefilter? Dette filteret er et 4de ordens filter, som gir -24db/oktav (noe som er ganske normalt). Deler man f.eks. ved 80Hz med det interne filteret, så er altså signalet bare 24dB nede ved 160Hz, noe som sikkert er hørbart og som bidrar til å plassere subwooferen. En mulighet er å bruke en noe lavere delefrekvens i subwooferen og benytte BÅDE deling i subwooferen og i surroundreceiveren. Man stiller da inn delefrekvensen i surroundreceiveren på vanlig måte, f.eks. rundt 70Hz, og så bruker man delingen i subwooferen f.eks. fra 80-100Hz i tillegg. Da vil man i sum få en mye brattere avrulling i subwooferen enn om man benytter deling kun i subben eller kun i surroundprosessor/receiver (dette er ikke noe jeg normalt anbefaler, men det kan altså være en løsning når subwooferen ikke forsvinner skikkelig i lydbildet). Enkelte produkter leveres med aktiv deling så bratt som -48dB/oktav, noe som klart forbedrer subwooferens evne til å "forsvinne" plasseringsmessig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 21.20.22 #25 av 27
Postet av: DevilEj
Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde disse subene i hus, og jeg fant aldri noen logisk forklaring på hvorfor nettopp SW700s oppførte seg på denne måte. Jeg testet med både 1, 2 og 3 stk rundt på forskjellige plasseringen i rommet. Er derfor interessant at andre har opplevd akkuratdet samme med Focalen.
Jeg delte i receiver. Først en Arcam AVP700, og senere en HK 745. Begge ga det samme resultatet, så subene ble solgt.
Har testet 8-10 andre forskjellige suber i samme rom uten å oppleve dette prolemet. Brukte 2 suber i front og en i høyre hjørne bak mot slutten av kinoens levetid. Hadde da ingen problemer med integereringen
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 10.26.39 #26 av 27
Postet av: McCracken
Takk for innspill. :) Har (etter familieråd) kommet fram til en kortsiktig løsning, som vil bestå av 2 ting. Nr 1: Flytting av sub til best egnet posisjon, og 2: Kalibrerings-kveld for å oppnå mest mulig sømløshet i dette.
Om jeg mister noe av trykket fra suben i dette eksperimentet, får det så heller være, desverre.. :roll: Jeg kjøper inn et par grandiser, og inviterer en kompis med lydtrykksmåler. Som dere sikkert skjønner, er WAF en forholdsvis viktig greie her. "Store" høyttalere er foreløpig ikke innvilget. :cry: Kanskje blir det heller mulighet for å anskaffe en litt tøffere sub etterhvert. Tror det kunne utgjort en stor forskjell her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 13.36.34 #27 av 27
Postet av: DevilEj
Dette høres fornuftig ut, og får du det ikke til denne gangen heller finnes det jo alternativer på sub siden i samme størrelse som ikke sliter på WAFen.
Når det gjelder høyttalere finnes det som tidligere nevnt mye gromt bland stativutgavene om et utskiftning skulle bli aktuelt :D
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar